Toon posts:

dubbelsided of single sided

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me kapot gezocht en ik kan het nog steeds niet vinden, dat ram topic is ook al verdwenen en ik kan het niet vinden

wanneer is ram nu single sided ne wanneer dubbelsided

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

UIt de faq:
Double-sided

Een DIMM met twee chiprijen (banken). Veelal te herkennen omdat er aan beide kanten geheugenchips zitten. Echter, zoals bij ‘Single-sided’ opgemerkt kan een DIMM met aan beide zijden chips ook single-sided zijn. Om een DIMM daadwerkelijk als double-sided te kenmerken moeten alle chips op de DIMM gezamenlijk 128 datalijnen hebben, dit door bijvoorbeeld 16 chips met elk acht datalijnen (16x8 = 128). Alleen kunnen er maar 64 datalijnen van de DIMM naar buiten, dus hebben we er tweemaal te veel. Wel, de datalijnen worden per paar parallel geschakeld zodat we toch weer op 64 datalijnen voor de DIMM uitkomen. Het gevolg van dit concept is wel dat de geheugencontroller twee chiprijen (banken) ziet en deze ook moet selecteren (Chip-Select, SC) eer hij ze aan kan spreken.

Veel chipsets kunnen nogal lastig doen wat betreft het aantal banken. Er zijn moederborden met bijvoorbeeld vier DIMM sockets, maar waarvan de chipset maximaal zes banken aan kan sturen. In zo’n geval moet je er voor zorgen dat je alle vier de sockets niet gaat vullen met alleen maar double-sided DIMM’s, want dat zijn acht banken. Neem vier single-sided’s of een combinatie van single- en double-sided waarmee je niet boven de zes banken uit komt.

Ook bij RIMM’s komt de term double-sided voor. Net als eerder opgemerkt (zie Single-sided) gaat het hier alleen om het fysieke voorkomen.
:Y)

[ Voor 190% gewijzigd door Atlas op 01-02-2005 14:21 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberresearch.com/images/products/1060646522.300.jpg

Dit is dubble sided. Single is dus als er maar aan één kant zwarte blokjes zitten.

Verwijderd

LoeiOrdinair schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:19:
[afbeelding]

Dit is dubble sided. Single is dus als er maar aan één kant zwarte blokjes zitten.
Is niet waar!

Bij Kingston staat er bijvoorbeel een X achter het typenr, terwijl hij maar aan een kant geheugenmodules heeft zitten. :*)

Verwijderd

Qua aansturing:
Zet de PC aan en kijk op de Bios regel "RAM banks: "
als daar 1 getal staat is het singlebanked, staan daar 2 cijfers dan gebruikt het geheugen doublebanked.

Fysiek:
Beiden zijden chips = doublesided

Beiden worden nogal eens door elkaar gehaald, maar hoeven dus niet direct aan elkaar gerelateerd te zijn.

De Ram Faq vindt je overigens hier: RAM FAQ
(kwestie van de normale PMG FAQ volgen ;))

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Uitzondering op de regel....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ dus :) Linkjes zijn al gegeven.

Madmark: de termen single- en doublesided zijn puur technisch en absoluut niet fysiek. Je kunt echt niet zonder meer aan de buitenkant zien of een geheugenreepje nou 128 of 64 datalijnen heeft B)

[ Voor 73% gewijzigd door BalusC op 01-02-2005 14:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.