[PDA applicatie] Hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Inleiding

Voor een afstudeerproject kan ik met een studiegenoot een applicatie gaan maken voor de PDA.

Wat moet het kunnen

De applicatie moet kunnen synchroniseren met een Firebird SQL database en er bepaalde (geselecteerde) data uit halen, die te raadplegen valt op de offline PDA. Deze data moet eventueel later ook weer de andere kant op gesynchroniseerd kunnen worden. De applicatie moet eenvoudig op verschillende PDA's geinstalleerd kunnen worden.

Python

In eerste instantie was het de bedoeling dat het in Python zou gaan gebeuren (daar werkt het bedrijf al mee), maar dat leek ons na een kleine zoektocht geen verstandige keuze (weinig info en support over te vinden).

De alternatieven

Nu hebben we volgens mij de keuze tussen deze tools:[list]
• Microsoft® eMbedded Visual Tools 3.0, 2002 Edition
• Microsoft eMbedded Visual C++® 4.0 SP3
• Microsoft Visual Studio® .NET 2003
• Microsoft .NET Compact Framework 1.0, 1.0 SP1, and 1.0 SP2

Het probleem

We hebben allebei geen ervaring met deze omgevingen/talen. Ik zie al scheve gezichten, maar we hebben nou eenmaal de ruimte in deze stage om hier tijd in te steken en het onszelf aan te leren. Daarnaast lees ik her en der dat zoiets ook niet al te moeilijk zou moeten zijn. (We hebben wel ervaring met bijvoorbeeld PHP en ASP.)

De vraag

Aangezien ons de ervaring ontbreekt om van tevoren een gedegen keuze te maken zou ik willen vragen of er mensen zijn die ons een richting aan kunnen geven hoe we dit het beste aan kunnen pakken.

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 18:27
Kijk eens naar http://www.syware.com/ Zij hebben een zeer intuitieve ontwikkelomgeving waarbij je middels sleur en pleur heel snel goede PDA applicaties in elkaar kunt draaien.

Je kan een demo downloaden om het eens uit te proberen.
Functionaliteit voor synchronisatie etc. zit er standaard al in..

[ Voor 67% gewijzigd door gorgi_19 op 01-02-2005 13:30 ]

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je vergeet een belangrijk punt: in welke taal/talen heb je of hebben jullie al ervaring? Als ik voor mezelf de keuze zou moeten maken zou ik direct voor C# in VS.Net 2003 gaan. Maar wanneer je veel ervaring hebt met VB en je wil daar graag mee werken, dan ga je voor de eMbedded Visual Tools.

Overigens is het .Net framework geen tool, maar de 'mobile' versie van het .Net framework.

My personal website

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
@Expecho: bedankt voor je tip, gaan we zeker naar kijken

@OZ-Gump: In het verhaaltje staat wel waar we ervaring in hebben, in ieder geval niet in (iets wat lijkt op) bedoelde 'alternatieven'

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je het compact .net framework kiest kun je in ieder geval hier eens kijken voor een aantal (open-source) voorbeelden, de meeste applicaties daar hebben een PocketPC onderdeel.

http://www.windowsforms.n...t.aspx?tabindex=8&tabid=3

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

@OZ-Gump: In het verhaaltje staat wel waar we ervaring in hebben, in ieder geval niet in (iets wat lijkt op) bedoelde 'alternatieven'
I stand corrected... Volgens mij heb ik daar overheen gekeken.

Overigens zou ik, wanneer ik een neutrale afweging zou moeten maken, voor één van de talen van Visual Studio .Net gaan in combinatie (dus) met het compact .Net framework. Microsoft-spul, goede ondersteuning, zeer uitgebreid framework, redelijk simpel in gebruik. Dit heeft natuurlijk wel als belangrijk punt dat de PDA's Windows Mobile of een ander Windows OS moeten draaien!

[ Voor 3% gewijzigd door OZ-Gump op 01-02-2005 13:33 ]

My personal website

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 16:48
Mijn ervaring met embedded visual basic 3.0 is niet echt om naar huis te schrijven. Wij kwamen al snel tot de conclusie dat er veel 'system-calls' gemaakt moesten worden. Het MSComm-object was onbewerkbaar/niet logisch. De grafische interface refreshed alles bij elke verandering met flitsende resultaten (sarcastisch bedoeld, de cpu was wat te traag, 400 MHz om alles fatsoenlijk zonder knipperen weer op te bouwen).

Mocht je er toch tijd voor hebben dan zou ik een C variant uitproberen.

Tip; zoek op internet naar PHM Regedit, dat is een soort van regedit voor een PDA.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:16
Zelf heb ik wel eens wat gemaakt met eMbedded Visual Tools v3.0 in C++. Dat is eigenlijk bijna hetzelfde qua API en manier van coden als een standaard Win32 programma voor een 'normale' Windows-PC. Om er als beginner in te stappen is het een stuk lastiger overigens. Ik zou toch voor .NET-gaan (heb er zelf geen ervaring mee), dat is gewoon een stuk sneller te leren :)

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn late reply.

We hebben er uiteindelijk voor gekozen om het met Visual Basic.NET te gaan doen. Is voor onder de € 100 te krijgen en lijkt voor ons de juiste manier te zijn. Met een SQL server op de PDA (bijv. Access) is deze goed te synchroniseren, en anders met XML. Ga er vanuit dat de opdrachtgever hier wel mee akkoord gaat.

offtopic:
En we gaan eerst maar eens onze kennis van UML opfrissen ;)

• P_de_B
  • Niet online
Er is een versie van SQL Server die op een PDA draait: SQL Server CE, het .Net framework heeft classes die hier standaard met kunnen communiceren.

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Ja, ik zag dat er ook een data provider is voor Firebird in .NET Framework :)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Waarom bouw je niet met PHP een webapplicatie :? Dan kan je gewoon met wat CSS en HTML werken :)

Stop uploading passwords to Github!

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Het gaat er bijv. om dat de data op een (offline) PDA beschikbaar is (zie TS).

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

SchizoDuckie schreef op maandag 07 februari 2005 @ 14:06:
Waarom bouw je niet met PHP een webapplicatie :? Dan kan je gewoon met wat CSS en HTML werken :)
Het gaat hier om een PDA applicatie die offline moet werken. Ik snap je reactie dus niet? Of zou jij een webserver op je PDA willen installeren?? Dat lijkt mij namelijk niet de beste oplossing ...

My personal website

• P_de_B
  • Niet online
SchizoDuckie schreef op maandag 07 februari 2005 @ 14:06:
:? Je kunt ook te vast aan een bepaalde oplossing hangen.....

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

OZ-Gump schreef op maandag 07 februari 2005 @ 14:11:
[...]

Het gaat hier om een PDA applicatie die offline moet werken. Ik snap je reactie dus niet? Of zou jij een webserver op je PDA willen installeren?? Dat lijkt mij namelijk niet de beste oplossing ...
sorry sorry sorry dan heb ik nix gezegd :X |:(

Stop uploading passwords to Github!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:02
X-Lars schreef op maandag 07 februari 2005 @ 13:41:
Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn late reply.

We hebben er uiteindelijk voor gekozen om het met Visual Basic.NET te gaan doen. Is voor onder de € 100 te krijgen en lijkt voor ons de juiste manier te zijn. Met een SQL server op de PDA (bijv. Access) is deze goed te synchroniseren, en anders met XML. Ga er vanuit dat de opdrachtgever hier wel mee akkoord gaat.

offtopic:
En we gaan eerst maar eens onze kennis van UML opfrissen ;)
Lees misschien ook eens de 'smart client design guidelines' of iets ivm 'disconnected clients' van MS. (Ik weet de juiste titel van het document niet, maar je zult het wel vinden op de MSDN).

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 07-02-2005 14:36 ]

https://fgheysels.github.io/

• whoami

• P_de_B
  • Niet online

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
offtopic:
Zeg we willen gewoon wat formpjes met knopjes tekenen hoor :+

Zeer interessante links, alhoewel op dit moment nog te hoog gegrepen om goed te kunnen begrijpen. Maar geeft al wel een goed beeld van wat we allemaal gaan tegenkomen. Dit topic gaat uiteraard nog vaker geraadpleegd worden door ons :)

Dit wordt overigens waarschijnlijk de aanschaf: VB.NET Deluxe Learning Edition - Version 2003 + VB.NET Step by Step

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 19:24

alienfruit

the alien you never expected

Ik vind dit zelf ook een er goed programma PocketStudio

• whoami
X-Lars schreef op maandag 07 februari 2005 @ 14:57:
offtopic:
Zeg we willen gewoon wat formpjes met knopjes tekenen hoor :+

Zeer interessante links, alhoewel op dit moment nog te hoog gegrepen om goed te kunnen begrijpen. Maar geeft al wel een goed beeld van wat we allemaal gaan tegenkomen. Dit topic gaat uiteraard nog vaker geraadpleegd worden door ons :)
Een applicatie die ook disconnected moet kunnen werken, en toch de beschikking moet hebben over bepaalde data, zorgt ervoor dat je toch een paar specifieke dingen 'in mind' moet houden.
Ik denk niet dat het kwaad kan om, voordat je ook maar met de analyse-fase begint, eerst dat document eens door te lezen.

• P_de_B
  • Niet online
Heb je nog naar PocketVision gekeken? Dit is een voorbeeld compleet met offline functie (icm een SQL Server CE database)

Voor de rest eens met whoami.

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
whoami schreef op maandag 07 februari 2005 @ 15:04:
[...]
Een applicatie die ook disconnected moet kunnen werken, en toch de beschikking moet hebben over bepaalde data, zorgt ervoor dat je toch een paar specifieke dingen 'in mind' moet houden.
Ik denk niet dat het kwaad kan om, voordat je ook maar met de analyse-fase begint, eerst dat document eens door te lezen.
True. Als je bijvoorbeeld doelt op het synchronisatieprobleem wat op kan treden als verschillende users dezelfde data wijzigen. Dat soort dingen zijn we ook al wel over aan het brainstormen. Alleen nog niet over de technische implementatie ervan.

En in dat verband is PocketVision meteen interessant. Nemen we mee!

Edit: dit is toch niet zo interessant als gedacht. Niet zo te customizen lijkt het...

Edit: inderdaad P_de_B, die hadden we gezien :)

[ Voor 11% gewijzigd door X-Lars op 07-02-2005 15:22 ]

• P_de_B
  • Niet online
X-Lars schreef op maandag 07 februari 2005 @ 15:14:
[...]

En in dat verband is PocketVision meteen interessant. Nemen we mee!
Dat is de verkeerde link volgens mij, deze is beter :)

Pagina: 1