Verschil in DVD branden en persen

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 20:29

vinnie1908

Appel != peer

Topicstarter
In verband met mijn presentatie over DVD (historie/toekomst en gebruik) heb ik vanzelfsprekend onderzoek gedaan naar het verschil tussen + en - DVD. Genoeg informatie te vinden overal op het internet (zelf vind ik: http://history.acusd.edu/gen/recording/dvd.html een nuttige uit historisch oogpunt) en http://www.cdfreaks.com/article/113 om het verschil tussen + en - te vinden.

Echter nu kan ik niet vinden waarom de DVDs in de winkel het in bijna alle DVD spelers het doen. Wanneer ik goed ben ingelicht is de standaard in de videobranche DVD- en ik kan dan de conclusie trekken dat de geperste DVDs ook - zijn?

Ook denk ik dat het opslaan van data op een + DVD beter is geregeld dan op een - die echter zuiverder af gespeeld kan worden. Daarom denk ik ook dat de + beter voor data gebruikt kan worden en de - voor video/film.

Kan iemand mij uitleggen waarom geperste DVDs het bijna overal doen?
Kan iemand mij vertellen of ik inderdaad zo'n conclusie kan/mag trekken?

p.s. regiocodes heb ik nog buiten beschouwing gelaten

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Nou,
het is eerder de booktype van de DVD.
Geperste DVDs hebben DVD-ROM als book type. En alle spelers ondersteunen dat wel.
Gebrande DVDs hebben booktype DVD-R/+R enzo. En niet alle spelers ondersteunen het.

Tegenwoordig kun je de booktype veranderen op een DVD-R/+R in gewoon DVD-ROM
Dat kan met de nieuwe DVD branders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 10:21

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

nou, je kunt niet stellen dat pers DVD's DVD- zijn.

Pers DVD zijn DVD-ROM, hier zijn alle afspeel apparaten op ingesteld.
Daarna kwam pas de beschrijfbare + en - , welke om die reden nog niet ondersteund werden door de spelers van de eerste generatie.
Volgens mij alleen omdat destijds de specificaties van + en - nog niet bepaald waren

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908

vinnie1908

Appel != peer

Topicstarter
Kijk dat is nog een stuk logischer ;)

Maar dan mis ik nog de oplossing waarom de - standaard is bij film/video bedrijven als mastering en niet de +. Deze wordt veel meer verkocht en de film mensen hebben toch een groot belang in het geheel dus die verkoop moet ergens heen gaan. Dan toch de dataopslag waar de DVD+ beter in zijn door de manier van branden?

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Laatst online: 06-05 12:46
Mensen, het zit toch heel anders?

Een geperste dvd bestaat uit een aantal lagen, in 1 van de lagen zitten putjes geperst, 1 laag voor reflectie, en verder nog 2 beschermlagen.

Een dvd zit er dus als het ware zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kleyw022/dvd.PNG

Bij een DVDR zit het anders, daar zit een chemisch laagje tussen ipv de laag met de geperste blokjes. Als dit goedje verhit wordt tot een hoge temperatuur kristalliseert het waardoor het inkomende licht van de laser verstrooid wordt, en de reflecterende laag dus niet genoeg reflectie kan terugsturen.

Wat is dan het verschil in leesbaarheid?
Nou, dat heeft te maken met de toleranties, bij geperste dvds is de reflectie lager dan 5% of hoger dan 95%, dit is dus een grote afstand. Bij DVDR is die tolerantie anders, die is namelijk <20% of >80%.

Het probleem wordt dus gelijk duidelijk: stel je hebt een dvd lezer die bij 15% al zegt dat de dvd onleesbaar is, dan kan het dus zijn dat je dvdr nog binnen de specificaties valt, maar toch buiten de preciesie van de lezer.

Booktype is een ander probleem, als je een rond schijfje van het goede formaat in een lezer stopt gaat hij hem opspinnen en met zn laser op het oppervlak schijnen, hij zal dan automatisch naar een bepaald deel van de dvd gaan (binnenrand) om te kijken wat ie ingeslikt heeft. Daar staat namelijk informatie over het medium, bijvoorbeeld 8cm of 12cm, DVD-R, DVD+R, DVDROM, CDROM etc. (dvd/cd lezers doen het dus ook twee keer, 1 keer met de IR voor CDs, 1 keer met de gewone rode voor als het een DVD is)
Nu komt het verhaal wat DeGodeFroi al zei om de hoek kijken. Oude lezers kunen alleen voor DVDRom ingesteld zijn, als hij dan een DVD-R ziet kapt ie er mee. Gelukkig kan je tegenwoordig het booktype van DVD+R veranderen met je brander in DVDRom, wat dus de compatibiliteit met vooral oudere lezers verbeterd.

[disclaimer]
Getallen zijn puur illustratief bedoeld, en berusten niet op feiten.
Ook de dvds zitten wat geavanceerder in elkaar, maar ik heb de versimpelde weergave genomen omdat die beter te gebruiken is ter illustratie van het probleem.

[edit]
Misschien maar even een duidelijker plaatje maken in paint....
zo, das beter
ow enne: over het verschil tussen + en - R durf ik niet zo veel te zeggen omdat ik dat niet precies weet

[ Voor 16% gewijzigd door Big4SMK op 01-02-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908

vinnie1908

Appel != peer

Topicstarter
Is het dan zo dat door de hitte van de laser een tolerantie nodig is bij het lezen. Ik kan me voorstellen dat de laser meer dan alleen de exacte blokken zal kunnen kristaliseren. Deze randen die mee worden genomen dienen dus gefiltert te worden. Dit is niet het geval bij een geperste DVD omdat die perfect gemaakt wordt. Vaak worden deze gemaakt vanaf een DLT tape die omgezet wordt in de persfabriek naar een DVD-ROm.

Het grootste probleem met de gebrande DVDs is dan de hitte die meer gedeeltes kristaliseerd dan hij zou moeten doen en daardoor kan de data iets onzuiverder worden op de schijf?

Tnx voor de uitleg trouwens en het mooie plaatje ;)

Pagina: 1