Toon posts:

VB6 - Een mail sturen vanuit MS Acces.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database gemaakt in acces, waar ik nu vanuit een formulier wil gaan mailen.
Nu kan ik wel gewoon een mail button aanmaken, en daar een rapport aanhangen, maar zo`n rapport mailt alle records.
Ik wil dus een mail button maken, waar in ik zelf het e-mail adres nog kan invoeren, gewoon via outlook ofzo en deze zou alleen het huidige record moeten mailen.
Volgens mij moet dit wel via VB kunnen, maar ik heb ff geen idee hoe...
Ik heb al gezocht op google en in de search, maar ik kan het antwoord hier niet uithalen.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Zo'n rapport mailt alleen alle records als jij aangeeft dat je alle records in dat rapport wilt hebben. Als je in je rapport een selectie maakt van het te mailen record, wordt alleen het te mailen record verstuurd.

Zorg dus voor een recordset voor je rapport waarin alleen datgene staat dat je wilt versturen.

[ Voor 20% gewijzigd door OZ-Gump op 01-02-2005 10:06 . Reden: mini-toevoeging ]

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
euhmm, ok, snap ik, maar HOE?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:12

lier

MikroTik nerd

Misschien is het handig om te laten zien hoe je je mail aan maakt.

Ten aanzien van je rapport:
Je haalt alle gegevens op, terwijl je alleen de gegevens wil ophalen die aan bepaalde criteria voldoen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat is juist wat ik dus niet weet

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Hoezo is dat wat je niet weet? Bedoel je dat van tevoren niet duidelijk is welk record gemaild moet worden, of dat je niet weet hoe je een enkel record moet selecteren?

Als dat laatste het geval is: kijk eens naar de mogelijkheden die filters binnen Access hebben, of het where-statement in een query (als je die als recordsource gebruikt).

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
ik wil vanuit een formulier het huidige record mailen, dus allbei, ik weet van te voren niet wat ik wil gaan mailen en ik weet niet eens hoe ik een enkel record moet selecteren.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Dan wordt het misschien tijd voor een cursus je Access of SQL, want het selecteren van een enkel record is absoluut niet ingewikkeld.
Wat betreft je probleem:

• maak een rapport voor de juiste gegevens, met als recordsource een query
• geef de query een criteriumwaarde voor het huidig geselecteerde record (dit kan op diverse manieren, je weet welk record geselecteerd is, dus ook welke in het rapport terug moet komen! Denk bijvoorbeeld aan de Primary Key van het huidige record.)
• mail dat rapport vanaf je formulier

Als je er ook hiermee niet uitkomt, dan moet je denk ik een boekenwinkel gaan opzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door OZ-Gump op 01-02-2005 11:25 ]

My personal website

Pagina: 1