Mensen,
Een beetje een wazige titel misschien, maar ik weet het niet beter te omschrijven.
Het volgende verhaal.
Wij hebben hier een exchange server (2000) welke perfect draait.
Op de exchange server draait een virtual smtp server, waar alle queues in staan.
Tot zover nog steeds niks aan de hand, alle e-mail gaat goed, behalve naar bepaalde domeinen
Op zich wazig natuurlijk.
Wat nog waziger is, dat alleen grote berichten niet aankomen, kleine berichten (zonder bijlage's) wel
Dat is natuurlijk helemaal wazig natuurlijk
Vervolgens verder gegaan met troubleshooting, en de dos tool nslookup -q=mx domein.nl gebruikt.
En wat blijkt nu, beide bedrijven werken met dezelfde relay waar ons bedrijf ook mee werkt.
relay.introweb.nl
Introweb klanten hebben zelf poort 25 niet beschikbaar, dus als je bedrijf.nl hebt, zit daar een mx record aan vast met een value van 50 welke verwijst naar relay.introweb.nl
voor de duidelijkheid, wij gebruiken geen smarthost voor uitgaande mail.
Allemail welke vanaf extern komt (bijv. euronet klanten / planet klanten) geen enkel probleem.
Alleen dus mail vanaf het netwerk van introweb, naar de relay server van introweb vertoont dus deze problemen.
Als ik bel met de helpdesk, wordt me verteld dat ik met logging moet komen.
Exchange is niet zo'n held in logging, het enige wat ik zie als ik alles op transport logging aanzet is deze melding
Op een gegeven moment (ca. 8 uur ~ 2 dagen) gaat het bericht er wel uit.
als ik een klein bericht stuur (alleen tekst) verdwijnt deze binnen no time uit de wachtrij
zie event melding:
alvast bedankt voor de moeite!
Een beetje een wazige titel misschien, maar ik weet het niet beter te omschrijven.
Het volgende verhaal.
Wij hebben hier een exchange server (2000) welke perfect draait.
Op de exchange server draait een virtual smtp server, waar alle queues in staan.
Tot zover nog steeds niks aan de hand, alle e-mail gaat goed, behalve naar bepaalde domeinen
Op zich wazig natuurlijk.
Wat nog waziger is, dat alleen grote berichten niet aankomen, kleine berichten (zonder bijlage's) wel
Dat is natuurlijk helemaal wazig natuurlijk
Vervolgens verder gegaan met troubleshooting, en de dos tool nslookup -q=mx domein.nl gebruikt.
En wat blijkt nu, beide bedrijven werken met dezelfde relay waar ons bedrijf ook mee werkt.
relay.introweb.nl
Introweb klanten hebben zelf poort 25 niet beschikbaar, dus als je bedrijf.nl hebt, zit daar een mx record aan vast met een value van 50 welke verwijst naar relay.introweb.nl
voor de duidelijkheid, wij gebruiken geen smarthost voor uitgaande mail.
Allemail welke vanaf extern komt (bijv. euronet klanten / planet klanten) geen enkel probleem.
Alleen dus mail vanaf het netwerk van introweb, naar de relay server van introweb vertoont dus deze problemen.
Als ik bel met de helpdesk, wordt me verteld dat ik met logging moet komen.
Exchange is niet zo'n held in logging, het enige wat ik zie als ik alles op transport logging aanzet is deze melding
Ik wil nog even benadrukken dat dit alleen bij grote berichten is!Event Type: Warning
Event Source: MSExchangeTransport
Event Category: Connection Manager
Event ID: 4000
Date: 2/1/2005
Time: 9:18:36 AM
User: N/A
Computer: ******
Description:
Message delivery to the remote domain bedrijf.nl' failed for the following reason: The remote server did not respond to a connection attempt.
Data:
0000: d2 02 04 c0 Ò..À
Op een gegeven moment (ca. 8 uur ~ 2 dagen) gaat het bericht er wel uit.
als ik een klein bericht stuur (alleen tekst) verdwijnt deze binnen no time uit de wachtrij
zie event melding:
Heeft 1 van jullie enig idee wat dit kan zijn?Event Type: Information
Event Source: MSExchangeTransport
Event Category: Routing Engine/Service
Event ID: 984
Date: 2/1/2005
Time: 9:53:12 AM
User: N/A
Computer: ****
Description:
SMTP GetNextHop returned hr=0x0 in 0ms.
DestAddr=<bedrijf.nl>, Type=<SMTP>