Data-doorvoer snelheid op Asus P4c800-e.

Pagina: 1
Acties:

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:55
Hoi,

Ik haal met twee schijven (WD Raptor 36GB, Maxtor 10 200 GB) aangesloten op s-ata 1 en 2 slechts een doorvoer-snelheid van ca. 7 MB/s van de ene schijf naar de andere.

Is dit inderdaad aan de lage/trage kant?

Verwijderd

DMA al gechecked?

• ParkOverall
DMA, hoe zie je dit onder WindowsXP-Pro bij s-ata? Onder de IDE/ATA-controllers (device manager/apparaat-beheer) opgave staat alles op DMA. (Er wordt daar niet geduid op s-ata.)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je dit alleen bij kopieeracties? Wat is de snelheid van de afzonderlijke schijven? Bench eens met een of meer benchtooltjes. Sandra, ATTO, HDTach, HDTune, etc :)

• ParkOverall
Ik heb inderdaad de prestaties met een programma getest en die lijken normaal. (Ruim boven de snelheid bij het kopieeren.)

Wat blijkt nu: 'write caching' optie van Windows staat uit. (Ooit gedaan voor de veiligheid en daarna die instelling vergeten.) Activering van deze functie leidt tot opmerkelijke verbetering: ca. 50 MB/s. :Y)

Vraag me wel af hoe het kan dat je zonder deze functie niet de waarden haalt waar de harde schijf fabrikanten mee specificeren. :?

• ParkOverall
Iemand die kan verklaren waarom het bij het 'benchmarken' niet opvalt dat 'write-caching' uit staat en bij kopieeren van bestanden wel; hoe kan een benchmark-programma wel de volle snelheid van de schijven benutten en Windows (bij kopieeren van de ene schijf naar de andere)alleen met de onderhevige optie geactiveerd?
Pagina: 1