Toon posts:

Enorm lage schrijfsnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment 4 hdds in mijn systeem hangen:
Maxtor 6 Y080M0 (80gb sata)
Maxtor 6 Y160M0 (160gb sata)
Maxtor 6B200P0 (200gb ide)
WDC WD2000JB-22GVA0 (200gb ide)

Alles werkte altijd wel prima, maar nu krijg ik op een schijf enorm langzame schrijf snelheden. Ik heb toen dat leuke benchmark programmatje gedownload (atto) en er komen echt absurd langzame snelheden uit, maar mijn leessnelheden zijn ok.
Bijv tegenover een leessnelheid van 55435 kb/s haalt ie een hele 961 kb/s. Ik heb even alle results hiervan uitgetyped:
write read
0.5 60 15116
1.0 121 25232
2.0 242 38165
4.0 484 50056
8.0 961 55435
16.0 1897 55160
32.0 3663 55574
64.0 6924 55160
128.0 6957 55649
256.0 6957 55377
512.0 6940 55512
1024.0 6947 55512

Zoals je ziet haalt ie maximaal wel zo'n 6957 kb/s, tegenover een leessnelheid van 55160 kb/s. Mijn andere hdd's halen wel allemaal normale schrijf snelheden. Iemand een idee waaraan dit kan liggen ?

Mijn systeem specs zijn:
P4 2.8 ghz HT
Asus p4v-800x (via chipset)
512mb ddr400

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

welke van de 4 is nu de trage :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:55

Sjod

Ik ben goed luisterend

Gooi er een diagnose tool van je fabrikant overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah .. sorry .

Maxtor 6 Y160M0 (160gb sata)

Dat is de trage. En ik kan er geen diagnostic tool van mijn fabrikant op gooien omdat ie op een aantal onboard raid/sata controllers niet werken, en raad maar. Ja, de mijne ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee wat dit kan zijn, of hoe ik het kan testen ? Dit is namelijk echt zeer vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Heb je 'm gedefragmenteerd?
Hoeveel vrije ruimte heeft ie nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn twee partities op van allebei 80gb.
De eerste heeft nog maar 2gb vrij, de andere 12gb. Dus daar mag het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Operating System?
Type/merk IDE controller?

[ Voor 45% gewijzigd door JHMvP op 01-02-2005 12:34 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP Prof met SP2
De twee sata schijven, en dus ook die raar doet zitten aangesloten op mijn onboard controller.
Moederbord is ASUS p4v-800x
Dat is dus met een VIA PT800 chipset met een VIA VT8237 southbridge waar een raidcontroller op zit.
( http://www.via.com.tw/en/...e/vt8237/drivestation.jsp )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 13:13:
Windows XP Prof met SP2
De twee sata schijven, en dus ook die raar doet zitten aangesloten op mijn onboard controller.
Moederbord is ASUS p4v-800x
Dat is dus met een VIA PT800 chipset met een VIA VT8237 southbridge waar een raidcontroller op zit.
( http://www.via.com.tw/en/...e/vt8237/drivestation.jsp )
Staat de schijf ingesteld als master?
Kijk eens of ultra dma aanstaat in WinXP.
Heb je de stroomtoevoer goed aangesloten? Krijgt de harde schijf misschien te weinig stroom (voeding brak of te weinig watt).

[ Voor 16% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-02-2005 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu op mijn werk dus kan niet kijken of ik de schijf op ultra dma heb staan. Deze schijf is de tweede schijf, dus niet echt master. Ook al is er niet echt een master en slave op sata. Hij zit op de tweede sata port.
Ik kan niet voorstellen dat het aan mijn voeding ligt, het is een redelijk nieuwe aopen 350w voeding, en ik heb het speciale sata stroom kabeltje erin gedaan. En alle andere hdds werken wel goed.
Maar als ik thuis ben zou ik eens kijken naar dat ultra dma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 12:29:
Er zijn twee partities op van allebei 80gb.
De eerste heeft nog maar 2gb vrij, de andere 12gb. Dus daar mag het niet aan liggen.
Daar kan het dus wèl aan liggen.

Voor schrijfsnelheid testen moet je benchmark programma toch echt op je HD schrijven. Op het moment dat je schijf zo vol staat dat er maar kleine stukjes vrije sectors beschikbaar zijn dan kan je HD nooit "de benen strekken", daarvoor is voldoende vrije schijfruimte voor nodig zonder fragmentatie.

Ok, dit blijft natuurlijk een gokje, maar ik zou me pas ongerust gaan maken als je zulke lage schrijfscores op een lege schijf haalt. Volle partities (en ja, maar 2 gig van de 80 beschikbaar vind ik bomvol) presteren nou eenmaal traag, al helemaal als ze zwaar gefragmenteerd zijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:04:
[...]

Daar kan het dus wèl aan liggen.

Voor schrijfsnelheid testen moet je benchmark programma toch echt op je HD schrijven. Op het moment dat je schijf zo vol staat dat er maar kleine stukjes vrije sectors beschikbaar zijn dan kan je HD nooit "de benen strekken", daarvoor is voldoende vrije schijfruimte voor nodig zonder fragmentatie.

Ok, dit blijft natuurlijk een gokje, maar ik zou me pas ongerust gaan maken als je zulke lage schrijfscores op een lege schijf haalt. Volle partities (en ja, maar 2 gig van de 80 beschikbaar vind ik bomvol) presteren nou eenmaal traag, al helemaal als ze zwaar gefragmenteerd zijn.
Great minds think alike ;). Dit was ook het eerste wat in mij op kwam toen ik zag dat die schijf bijna vol zat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Merk je het in real-life ook dan? Of alleen maar in atto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk het ook in real life, daarom begon ik ook te meeten met atto, want ik dacht al dat er iets niet klopte.

Ik had bijvoorbeeld een filetje van iets van 180mb die ik van me ene hdd naar deze wilde kopieren, en dat duurde gewoon echt lang.

Edit:
Zodra ik thuis kom zou ik wel even gaan fragmenteren, wat ruimte op deze schijf vrijmaken en kijken wat die dan doet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
eppie schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:25:
Merk je het in real-life ook dan? Of alleen maar in atto?
Dat merk je ook in real life, de dichtheid en de rotatie snelheid (5400, 7200...etc) staan vast, bij één omwenteling zal aan het begin (buitenste tracks) van de HDD er meer data onder de koppen doorgaan dan aan het eind van de schijf (binnenste tracks).

Als je alleen kijkt naar de omtrek van de tracks, dan kan de snelheid bij een volle schijf teruglopen tot ~30-40% van de maximum snelheid.

Zelf probeer ik ~25% vrij te houden.
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 13:19:
Staat de schijf ingesteld als master?
Door Master of Slave weet je systeem naar/van welke HDD de data geschreven/gelezen moet worden, dit heeft geen invloed op de snelheid.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:40:
Edit:
Zodra ik thuis kom zou ik wel even gaan fragmenteren, wat ruimte op deze schijf vrijmaken en kijken wat die dan doet.
De-fragmenteren zul je bedoelen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door KILLorBE op 01-02-2005 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha .. ik bedoel idd DE-Fragementeren. Misschien wel een leuke optie, fragement hdd.
Ik ben benieuwd, nog een paar uurtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Misschien de write-cache?
Staat je windows erop? Dan staat je write-cache standaard uit dacht ik :P
ff checken?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:57:
Haha .. ik bedoel idd DE-Fragementeren. Misschien wel een leuke optie, fragement hdd.
Ik ben benieuwd, nog een paar uurtje :)
Hou er wel rekening mee dat voor het fatsoenlijk defragmenteren je minstens 20% vrije schijfruimte nodig hebt. Bij minder vrije ruimte is er gewoon te weinig plek om files heen en weer te schuiven, en dan gaat defragmenteren moeizaam: Duurt veel langer, en er zijn dan meerdere runs nodig om het goed uit te voeren.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij is nu een partitie van die harddisk aan het defragmenteren, die had nog 22% vrij, dus dat kon meteen voordat ik files moest gaan moven.
Maar nu viel me iets op. Namelijk een andere partitie van me andere sata hdd heeft ook maar 3% vrij, maar die heeft wel normale schrijf snelheden .. toeval ?

Edit:
Als je alleen kijkt naar de omtrek van de tracks, dan kan de snelheid bij een volle schijf teruglopen tot ~30-40% van de maximum snelheid.

Zelf probeer ik ~25% vrij te houden.
25% vind ik dan toch wel weer enorm veel, ik heb nu zo'n 640gb, 25% vrij betekend dan 160gb. Dat is toch redelijk zonde, wat is eigenlijk het minimum dat je wel vrij moet houden ?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:53:
Hij is nu een partitie van die harddisk aan het defragmenteren, die had nog 22% vrij, dus dat kon meteen voordat ik files moest gaan moven.
Maar nu viel me iets op. Namelijk een andere partitie van me andere sata hdd heeft ook maar 3% vrij, maar die heeft wel normale schrijf snelheden .. toeval ?

Edit:

[...]

25% vind ik dan toch wel weer enorm veel, ik heb nu zo'n 640gb, 25% vrij betekend dan 160gb. Dat is toch redelijk zonde, wat is eigenlijk het minimum dat je wel vrij moet houden ?
Weet je ook zeker dat ie op die lege partitie gaat schrijven ?
En 25% is wat overdreven, maar je kunt het ook niet optellen (2 gb op 1 partitie vrij, en de gehele andere partitie leeg werkt ook niet)
Maar hij moet wel meerdere grootste bestanden weg kunnen schrijven. dus heb je veel cd's op je hd staan heeft ie misschien 4 gig nodig, heb je dvd iso's dan word dat nog veel meer)

(Ik heb een 750GB partitie en met 15GB vrij kan ie nog aardig vooruit kwa defragmenteren. wel jammer dat je het niet meer op de voet kan volgen, alla w98 defrag)

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 01-02-2005 19:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1