[samba] Probleem bij kopiëren van files naar server

Pagina: 1
Acties:

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Dag allemaal,

Ik heb enkele dagen geleden een 2e hands Adaptec 2400a gekocht om mijn software raid-1 setup te vervangen door een raid-1 op een HW raid controller, en ik loop continu tegen een eigenaardig probleem aan met Samba.

Situatie:
Er hangen 2 harddisks van 160GB op de controller, met partities van ongeveer 2GB voor het OS, 256MB voor swap, 100MB voor /boot en ongeveer 155GB voor mijn gedeelde files. De partitie van 155GB heeft als mount-point /files. In /files staan 2 subdirectories: 'music' en 'troep'.

Relevant stuk uit smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[music]
    comment = Music For The Masses
    path = /files/music
    read only = no
    guest ok = yes

[troep]
    comment = Alles Behalve Muziek
    path = /files/troep
    read only = no
    guest ok = yes

Het probleem is nu, dat wanneer ik files schrijf naar de gedeelde map 'music' de server volledig crasht. Het maakt hierbij niet uit hoe groot de files zijn, of hoeveel het er zijn. Het systeem crasht soms na de eerste file al, soms ook pas na enkele GB's.
Het eigenaardige is dat wanneer ik dezelfde files naar 'troep' schrijf alles perfect werkt.

Met crash bedoel ik dat het systeem totaal niet meer reageert. Hij reageert niet op pings en inloggen via andere virtual consoles gaat niet meer. Op een normale manier afsluiten gaat zelfs niet, wat tot gevolg heeft dat ik regelmatig met een corrupte raid-set zit, waardoor ik weer een aantal uren kwijtspeel aan een rebuild.

Samba 3.0.10-1
Laatste beschikbare firmware op de Adaptec 2400a.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Sjonny

Fratser

SyncMaster schreef op maandag 31 januari 2005 @ 21:56:
Het probleem is nu, dat wanneer ik files schrijf naar de gedeelde map 'music' de server volledig crasht. Het maakt hierbij niet uit hoe groot de files zijn, of hoeveel het er zijn. Het systeem crasht soms na de eerste file al, soms ook pas na enkele GB's.
Het eigenaardige is dat wanneer ik dezelfde files naar 'troep' schrijf alles perfect werkt.
[snip]
Heeft iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?
da's wel vaag dat het voor de helft is. maar misschien dat een van de 2 hdd's stuk is?
welke kernel draai je? misschien dat je daar wat kan upgraden?
anders zou ik ook /files unmounten, en dan met badblocks progje testen ofzo.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

ik neem aan dat je al een kijkje hebt genomen naar je RAID-disks?
code:
1
cat /proc/mdstat

daar krijg je te zien welke disks up&running zijn... post je output even...?

• SyncMaster
Sjonny schreef op maandag 31 januari 2005 @ 22:06:
[...]

da's wel vaag dat het voor de helft is. maar misschien dat een van de 2 hdd's stuk is?
welke kernel draai je? misschien dat je daar wat kan upgraden?
anders zou ik ook /files unmounten, en dan met badblocks progje testen ofzo.
De 2 disks draaien in een raid-1 setup, dus de ene zou een exacte replica moeten zijn van de andere.
Ik heb de schijven ook allebei afzonderlijk getest op de onboard ide controller van mn moederbord met zo'n low level testtooltje van WD, en die gaf geen fouten aan. Ook met e2fsck kon ik geen fouten vinden, dus de harddisks lijken me OK
kernel: 2.6.10 geloof ik
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 22:10:
ik neem aan dat je al een kijkje hebt genomen naar je RAID-disks?
code:
1
cat /proc/mdstat

daar krijg je te zien welke disks up&running zijn... post je output even...?
De raidset is momenteel terug aan het rebuilden. Nog 27% en ik kan de output posten...

[ Voor 23% gewijzigd door SyncMaster op 31-01-2005 22:13 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Hmm, lekker probleem :X

persoonlijk moet ik zelf helemaal niets hebben van 2.6 kernels hoger dan 2.6.8, en gebruik ik dus nog vrolijk de 2.6.8 kernelsource die door debian wordt bijgehouden. Zo nu en dan eens een kernel-source-2.6.8.tar.bz2 van een Debian Sarge bak aftrekken en zelf compilen om de laatste security fixes op te lossen en ik ben tevreden.

Met 2.6.10 heb ik eigenlijk niets dan ellende gehad. Ik weet niet wat dat is met de standaard kernel van Archlinux, maar iets vertelt mij dat dat ding enorm brak is.

• SyncMaster
cat /proc/mdstat geeft quasi geen output. Zou het kunnen dat dit alleen werkt bij software raidsets, of hoor ik hier iets nuttigs in te zien?
code:
1
2
3
[root@servert ~]# cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid5] [multipath] [raid6] [raid10]
unused devices: <none>
_JGC_ schreef op maandag 31 januari 2005 @ 22:55:
Met 2.6.10 heb ik eigenlijk niets dan ellende gehad. Ik weet niet wat dat is met de standaard kernel van Archlinux, maar iets vertelt mij dat dat ding enorm brak is.
Archlinux is bleeding edge, maar ik heb er voorheen eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik ga morgen wsl toch eens proberen om een oudere versie te installeren. Ik weet het ook niet meer...

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Sjonny

Fratser

/proc/mdstat is inderdaad alleen voor software raid. met hardware raid kaartjes heb je daar nix aan. misschien is er een linux tooltje voor je adaptec kaart waarmee je wat kan testen anders?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Sjonny schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:53:
/proc/mdstat is inderdaad alleen voor software raid. met hardware raid kaartjes heb je daar nix aan.
dat wist ik niet... mijn excuses voor m'n nutteloze reply dan :)
Pagina: 1