Toon posts:

meerdere externe firewire schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 5 externe harde schijven aan mijn pc hangen:
-2x Maxtor Personal Storage 5000 series
-2x Maxtor One Touch I series
-1x Maxtor One Touch II series

Het werkte altijd prima, ook meerdere schijven tegelijk aan (WinXP/ Athlon 1300/ Asus mobo)

Nu heb ik pas de PC opnieuw geinstalleerd en WinXP met SP2 geinstalleerd. Nu is het een drama. Een enkele schijf aanzetten werkt prima, maar zodra ik er meer dan 1 aanzet krijg ik een foutmelding 'delayed write failure' en is de schijf niet meer benaderbaar.

Op de Maxtor site geven ze in de knowledge base een tip om de Latency op 128 te zetten in de bios. Helaas geen resultaat, lijkt me ook vreemd, want het werkte voorheen prima. Zou het een driver conflict kunnen zijn, want welke drivers moet je nou eigenlijk installeren? Alle schijven hebben hun eigen drivers...

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

boesOne

meuh

Drivers?

Ik denk dat je de firewire drivers van je chipset moet updaten.
De drives zelf gaan toch gewoon via de 'mass storage' drivers van XP zelf..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
-boesOne- schreef op maandag 31 januari 2005 @ 17:58:
Drivers?

Ik denk dat je de firewire drivers van je chipset moet updaten.
De drives zelf gaan toch gewoon via de 'mass storage' drivers van XP zelf..
Mjah, hij zet in dat 'safely remove hardware' venster wel de namen van de drives (verschillen dus). Maar dat hoeft dus niet te komen doordat er drivers zijn geinstalleerd? De naam krijgt Windows van het apparaat?

Wat ook vaag is als je er eentje aanzet dan hoor je toch een geluid van Windows (system sound)... dat hoor je nu 2x (haast tegelijkertijd)...

iets zit er niet goed. Maar weet iemand of je met de bijgeleverde cd's ook drivers installeert? Of dat de drivers van Windows worden gebruikt?

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 18:41:
[...]

Mjah, hij zet in dat 'safely remove hardware' venster wel de namen van de drives (verschillen dus). Maar dat hoeft dus niet te komen doordat er drivers zijn geinstalleerd? De naam krijgt Windows van het apparaat?
Correct. Windows leest die gewoon uit.
Wat ook vaag is als je er eentje aanzet dan hoor je toch een geluid van Windows (system sound)... dat hoor je nu 2x (haast tegelijkertijd)...

iets zit er niet goed. Maar weet iemand of je met de bijgeleverde cd's ook drivers installeert? Of dat de drivers van Windows worden gebruikt?
Of er additionele drivers op de cdtjes zitten weet ik echt niet. Maar doen alle drives raar ?
Zijn het allemaal firewire drives of hebben ze ook USb aansluitingen ? Zo ja, probeer eens op USB..

Het lijkt me niet zozeer aan de drives te liggen. Maar eerder aan de chipset/firewire controller..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
De drives doen het individueel prima, het probleem begint zodra je er 2 of meer aanzet... dan draait alles in de soep. Terwijl het vroeger prima werkte, als je alle schijven aanzette kreeg je gewoon al die driveletters in de verkenner en kon je tussen schijven heen en weer kopiëren.

Omzetten naar USB lijkt me niet echt zinvol? Het heeft altijd in deze setup (allemaal via firewire) prima gewerkt.

Verwijderd

Topicstarter
niemand advies?

• reckik
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-01 16:03
ik heb hetzelfde probleem, maar al met 1 externe harddisk eraan.. dus plz iemand!!!!

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:49

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Windows gebruikt standaard de OHCI IEEE 1394 driver. Die zijn sinds SP2 wel geupdate. De drivers die bij een externe drive worden geleverd zijn dikwijls alleen voor W98 en ME. Heb zelf dit probleem niet, want ik heb maar 1 externe drive.

Wat je wel kan proberen is, via de registry, (zie: FuzzyFocus in "Lacie 320 GB Firewire onherkenbaar in Wi...") alle verwijzingen te verwijderen naar de drives. Daarna één voor één weer te laten herkennen. Misschien day het dan weer werkt. Ik heb ook zitten klooien.

Dan kan het verder nog een interrupt probleem zijn. Wordt jou FW kaart IRQ gedeeld met de videokaart ? Soms deelt WXP de IRQs anders in na een re-install.
Pagina: 1