[access] 'zoekmachine' maken

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87291

Topicstarter
helaas moet ik voor een opdracht even iets bouwen in access, ipv php & mysql, alleen nu zit ik momenteel even met mijn handen in mijn haar, hoe maak ik een soort zoekmachine in access?
in de noordenwind voorbeelddatabase staat niets en kan ook niets op het net vinden.

dus bijvoorbeeld een formulier die alle mensen met jansen als achternaam opzoekt.
normaal zou ik gewoon een $_POST variabele in de query laten zetten. maar hoe doe ik dat in access??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:43
Zoeken is toch gewoon een standaard functionaliteit die al in Access zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

helaas moet ik voor een opdracht even iets bouwen in access, ipv php & mysql
dat is een opmerking die niets toevoegt aan je post, en nog eens niet gegrond is ook nog. Access is een perfectly capable omgeving voor het opzetten van databases.

Ontopic:
Binnen Access kun je queries draaien. In queries kun je het like statement gebruiken. Met het like-statement kun je zoeken. Toon het resultaat op een form en you're in business.

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djluc schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:01:
Zoeken is toch gewoon een standaard functionaliteit die al in Access zit?
ik wil namelijk iets van een schermpje dat mensen kunnen opzoeken op bv achternaam
of de combinatie afdeling en achternaam

het is dus niet mogelijk zelf iets van een mooi formuliertje te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53

ThunderNet

Flits!

jah dat is wel mogelijk....
maak een nieuw formulier, en laat dan een query uitvoeren als de gebruiker op de zoekknop dukt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OZ-Gump schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:02:
[...]
dat is een opmerking die niets toevoegt aan je post, en nog eens niet gegrond is ook nog. Access is een perfectly capable omgeving voor het opzetten van databases.

Ontopic:
Binnen Access kun je queries draaien. In queries kun je het like statement gebruiken. Met het like-statement kun je zoeken. Toon het resultaat op een form en you're in business.
maar er moet dan nog een variabele achter die like komen? maar hoe geef ik dat in access aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

doe wat onderzoek naar Visual Basic for Applications, in access, je komt dan al een heel eind denk ik..

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThunderNet schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:03:
jah dat is wel mogelijk....
maak een nieuw formulier, en laat dan een query uitvoeren als de gebruiker op de zoekknop dukt?
ja dat begrijp ik, maar hoe komt die query er dan precies uit te zien?

code:
1
2
3
SELECT *
FROM Leerling l
WHERE l.AchterNaam='variabele1' AND l.voornaam='variabele2'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 16:17
Anoniem: 87291 schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:04:
[...]

maar er moet dan nog een variabele achter die like komen? maar hoe geef ik dat in access aan?
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Access VBA. Aan een knop kun je heel makkelijk een procedure hangen die waarden uit een formulier kan halen. Hiermee kun je weer je query gaan opbouwen en uiteraard uit laten voeren. Zoek een boek/website dat VBA voor access op beginnersniveau behandeld. Het is op zich niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TukkerTweaker schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:07:
[...]

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Access VBA. Aan een knop kun je heel makkelijk een procedure hangen die waarden uit een formulier kan halen. Hiermee kun je weer je query gaan opbouwen en uiteraard uit laten voeren. Zoek een boek/website dat VBA voor access op beginnersniveau behandeld. Het is op zich niet moeilijk.
okay bedankt, weet je toevallig nog een goede website die het ook behandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120983

maak een quirie met behulp van ontwerp mode van het veld achternaam met als Criteria "Wat is je de achternaam ?"
en plaats die quirie met behulp van een button op een formuliertje
als het goed is heb je dan al je basic zoekfunctie

EDIT

kheb het nog even nageslagen
vul bij het maken van een query bij creteria iets van [Wat is je achternaam?] in en het werkt ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 120983 op 31-01-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Als ik jou was, zou ik even een boek kopen van Access, ik had er eentje voor mn opleiding, het heette iets van Access2000 (joh :P) maar ik weet niet meer van welke auteur (heb t boek uitgeleend)
Maar daar staat bijna alles wel uitgelegd over Access & VBA.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85548

Femkester,

Kijk eens op de volgende link: http://office.webforums.nl/forum/search.php?mode=results

hier staan wat voorbeelden van zoekfuncties die je binnen access kan maken.

Tevens kan je nog meer informatie vinden over Access / VBA.

ik heb hier ook veel informatie kunnen vinden toen ik een programma heb moeten maken.

Suc6 verder,

Remco
Pagina: 1