Pixel(l)atie bij TFT schermen

Pagina: 1
Acties:

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 23:20
Laat ik eerst duidelijk maken wat ik dacht wat pixelatie is: nl het onderscheiden (het zien) van de afzonderlijke pixels. Momenteel heb ik een 15 inch laptopscherm met een 1600X1200 resolutie en totaal geen last van pixelatie, zelfs niet als je er 20-30 cm vanaf zit. Nou ken ik ook schermen, van 15 inch met een XGA resolutie waarbij er duidelijk pixelatie te zien is. De scherm grootte doet er eigenlijk niet toe, net zoals de resolutie niet, Het gaat immers om de zichtbare ruimte tussen de pixels, oftewel de pixelgrootte.

Mij was altijd geleerd dat dat dus de pixelpitch is/was. Maar de pixelpitch bij TFT schermen is niks anders dan de schermbreedte gedeeld daar het aantal pixels in de breedte. De pixelpitch is voor elk scherm met de zelfde grootte en zelfde resolutie het zelfde. Nutteloze info dus. (Tenzij je slecht in rekenen bent...)

Toch weet ik dat de echte pixelbreedte en dus de (zichtbare)ruimte tussen de pixels wel kan verschillen. Ik ben van plan een 20 of 23 inch scherm te gaan kopen, maar voordat ik dat doe wel ik graag weten hoe of wat met de pixelatie. De schermen zijn zo goed als nergens te bezichtigen (NEC 2080UX+ of Benq FP231W). En nog vreemder, zo goed als niks geen info te vinden op GOT of Google. Ben ik dan een van de weinige die dit een belangrijk punt vind voor de aanschaf van een monitor van meer dan 1000 Euro????

Dus mijn vraag is: Wat is jullie ervaring en kennis mbt pixelatie?

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb bij pc TFT's nog nooit ruimte tussen de pixels gezien.
15-19" ervaring, maar niet groter. Persoonlijk ga ik ervan uit dat je dat ook niet hebt op grotere schermen, juist omdat deze meer professioneel zijn gericht.

Bij pda's heb ik dit fenomeen erg vaak gezien en bij de huidige vga schermpjes wordt het al minder.

Maar ik zou gewoon een scherm aanschaffen, terugsturen kan altijd (als je op afstand koopt), anders zou ik in de winkel vragen of je hem eerst mag zien. Weigeren ze dat, dan melden dat je naar de concurrent gaat.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-01 12:56
Kijk eens in de 20" of groter threads in deel2 is er kort iets over gezegd, Hielko weet e.e.a. hierover. Heb zelf net de 30" Apple Cinema Display. Deze is als een van de weinige grote LCD's te zien in de Apple store. Hier kan je hem ook op lagere resoluties zien. Bij spellen e.d. zie je het niet. Dit m.n. omdat je hiervoor wat verder weg van het scherm gaat zitten om e.e.a. nog te overzien. Voor tekst weergave vind ik pixel-interpolatie altijd minder, maar dit is voor deze toepassing ook niet nodig. Een optie met grote schermen is wel om op de helft van de native resolutie te draaien; 860x600 voor een 23"/24" of 1280x800 voor de Apple 30". Dit geeft wel een haarscherp beeld; elk beeldpunt wordt nu weergegeven door 4 pixels.

Verwijderd

Bij de 15 inch tft schermen bij mij op school zie je ook een beetje lijnen tussen de pixels. Alleen gaat dat geloof ik niet echt per pixel maar meer per blok pixels. Het is niet storend het valt alleen wel op als je erop let.