Toon posts:

Videokaart problemen na DirectX update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Asus Gforce ti4200 8X en heb veel last van storingen tijdens spellen.
De storingen lopen uiteen van 'spikkeltjes' tijdens Disciples2 en horizontale strepen bij Diablo2.
De storingen bij Diablo2 vallen wel mee totdat ik de muis(pijl) beweeg dan stuiterd het beeld van de horizontale problemen.
Nou ontstaan die storingen alleen als ik de videomodus in Direct3D zet, als ik 'terugga' naar DirectDraw2D is er niets aan de hand.
Nou heb ik het idee dat het probleem is ontstaan nadat ik een upgrade van DirectX9.0 naar 9.0C heb uitgevoerd.
Op de ASUS-site staat dat de kaart directX 9 compatible is, maar heeft geen melding over 9.0C

Ik heb:
* de laatste game updates geinstalleerd
* de laaste NVidia-driver geinstalleerd: 66.93 int.
* DirectX 9.0C geinstalleerd
* AsusEnhancedDriver114 geinstalleerd.
* in de BIOS geen wijzigingen aangebracht

Verder heb ik uiteraard gecontroleerd of de kaart goed geplaatst is / niet te heet wordt / nooit overgeclockt.

Iemand nog suggesties?

Shuttle FX41 met WinXP SP1

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 01:03
Compatibilliteitsproblemen tussen DirectX 9.0c en je GF4 kun je uitsluiten.
Diablo2 maakt geen gebruik van Pixelshaders en het tussen 9.0c en 9.0 is de toevoeging van pixelshaders 3.0

Wat wel nog aan mogelijkheden rest zijn:
-Probleem met/Defect in je GF4
-Defecte DirectX installatie
-Compatibiliteitsprobleem tussen DirectX en voornoemde games.

Zou als ik jou was hetvolgende eens controleren.
-Kun je een aantal Direct3D games proberen om te testen of die ook het betreffende probleem hebben?
-Controleer de temperatuur en de voltages van je GF4 even met een tooltje.
-Deinstall DirectX 9.0c eens (via Control Panel en Software) om te kijken of het probleem dan weg is.

[edit]
Ow ja, en probeer in plaats van de Detonator-drivers van Nvidia even de reference-drivers van Asus, dan kun je op die manier de Detonator-drivers als oorzaak uitsluiten of vaststellen.

[ Voor 13% gewijzigd door kalizec op 31-01-2005 16:06 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Het zou ook een hitte probleem kunnnen zijn.
Check of alle koelers draaien die moeten draaien.

Die strepen en "spikkeltjes" klinken als te heet wordende gpu/ram

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dmv een tooltje (directx-dx9uninstaller) de originele directx van de xp-cd teruggezet: 9.0c --> 8.1(geen verschil)
Verder heb ik de deksel van de pc afgehaald en gecontroleerd of alle fans nog draaien (ja)
De geheugenchips op de kaart lijken mij niet al te warm, maar dat heb ik dan ook met de hand gevoeld en heb wel eens ergere temperaturen meegemaakt en zou je de problemen verwachten nadat de kaart 'op temperatuur' is gekomen.
Ik heb ASUS Smartdoctor geinstalleerd, maar die geeft aan dat ik een te oud model (kaart) heb om de diagnostische gegevens wbt temparatuur en fansnelheid weer te geven.

Het vreemde is dat ik het eerder niet had en de problemen pas een twee weken het geval zijn en dat als ik bij dxdiag.exe de beide modi (directdraw, direct3D) test ik geen problemen op het scherm zie, de test loopt goed.

Weet iem. nog andere tests voor videokaarten?
Begin nl te twijfelen of alle memorychips op de kaart nog ok zijn...

mmm... maar alvast gaan sparen voor 'n nieuwe... :(

Verwijderd

Probeer 3dmark'03 eens.... de zwaarste videotest die jouw videokaart nog helemaal kan draaien... d8 ik

linkje:"
http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 18:47:
Probeer 3dmark'03 eens.... de zwaarste videotest die jouw videokaart nog helemaal kan draaien... d8 ik

right...ik ga ff 180 mb downloaden...
Dat moet toch echt simpeler kunnen
Bovendien wil ik niet weten hoe snel die is, maar of er corrupte memorymodoles op zitten

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 18:47:

Deze test loopt gewoon door, maar met allemaal spikkeltjes door het beeld, die erger worden naarmate de framerate omlaag gaat

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Hmm, je had al een nieuw topic aangemaakt:
Videomemory testtool

Ik zag dit topic pas later. Ik zie dat je al artifacts had. Grote kans dat de kaart kapot is.

Heb je wel de chipset/mobo drivers geinstalleerd :?
Probeer de kaart eens in een andere PC.
Is de voeding wel sterk genoeg :?
Is er niet iets anders "kapot" in Windows, een format/reinstall kan mogelijk een oplossing zijn :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:12:
Hmm, je had al een nieuw topic aangemaakt:
Videomemory testtool

Ik zag dit topic pas later. Ik zie dat je al artifacts had. Grote kans dat de kaart kapot is.

Heb je wel de chipset/mobo drivers geinstalleerd :?
Probeer de kaart eens in een andere PC.
Is de voeding wel sterk genoeg :?
Is er niet iets anders "kapot" in Windows, een format/reinstall kan mogelijk een oplossing zijn :)
Vrees dat de kaart op z'n einde is, heeft het altijd gedaan met dezelfde voeding en winXPSP1 staat er net weer 'vers' op.
Tja ik kan hem natuurlijk in m 'n andere pc plaatsen en kijken op dar dezelfde problemen onstaan...
Pagina: 1