Toon posts:

Freeware voor bedrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje in de war over freeware. Als je een eigen bedrijf hebt, wat is dan precies freeware voor je? In al dielicences wordt heel onduidelijk vaak iets gezegd dat het toch weer niet freeware is als het voor bedrijven is (of bedoelen ze iets anders met commercial use?).

Wat ik dus wil weten, is er een benaming voor freeware die HELEMAAL gratis is, dus ook voor bedrijven... en is open source dit altijd?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

De enige voorwaarde die ik me kan bedenken is dat het bij bepaalde software niet is toegestaan om deze voor commerciële doeleinden te gebruiken. Dus als het ware payware voor bedrijven en freeware voor non-profit instellingen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:55

MadEgg

Tux is lievvv

Freeware zou ik zou niet weten, maar open source komt er over het algemeen op neer dat je het mag gebruiken waar je voor wilt, en mag doorgeven aan wie je maar wilt, zolang je aan de open source software zelf maar geen geld verdiend. Het gebruiken is dus sowieso toegestaan, het doorverkopen alleen als je slechts geld rekent voor bijvoorbeeld materiaalkosten(branden van een CD) of support of wat je er ook nog bij kan verzinnen. Bovendien moet bij herdistributie de broncode ook geleverd worden.

Freeware is volgens mij geen legaal gedefinieerde vorm van software, dus zou de licensie van product tot product kunnen verschillen. Om het dus zeker te weten zou je òf contact op kunnen nemen met de maker van het programma, of de hele EULA doorlezen die je erbij voorgeschoteld krijgt.

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik een bedrijf heb, en ik gebruik bijvoorbeeld een virusscanner die "free for non-commercial use" is, betekend dit dan dat ik 'm toch gewoon gratis mag gebruiken TENZIJ ik die virusscanner ga doorverkopen of zo?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 13:52:
Maar als ik een bedrijf heb, en ik gebruik bijvoorbeeld een virusscanner die "free for non-commercial use" is, betekend dit dan dat ik 'm toch gewoon gratis mag gebruiken TENZIJ ik die virusscanner ga doorverkopen of zo?
Commercial use is gebruik binnen een bedrijf, met andere woorden, niet voor je thuiscomputer.

Als je dus een virusscanner free for commercial use gebruikt, mag dat alleen op je thuis-computer. Als je het in een bedrijf gebruikt dan is het dus niet gratis.

Tja

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

commercial use is volgens mij het gebruiken van een applicatie op een manier waarop het geld kan opleveren, dus als je bijvoorbeeld die virusscanner nodig hebt om je bedrijf te runnen dan gebruik je die dus commercieel volgens mij.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 14:34

Twisted

Mogli <3

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 13:52:
"Free for non-commercial use" betekent gebruik van het programma bij activiteiten waarin er geen winstoogpunt is. Dus: thuisgebruik, non-profit organisaties e.d.

Bij normale bedrijven mag deze software dus niet gerbuikt worden.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-12 21:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 13:42:
Wat ik dus wil weten, is er een benaming voor freeware die HELEMAAL gratis is, dus ook voor bedrijven... en is open source dit altijd?
Open source wil zeggen dat je source mag zien. WIl niet eens zeggen dat het gratis is. (zodat je niet vastzit aan de leverancier) (free als in gratis is een andere tak van sprot)

GPL / LPGL is helemaal gratis en je mag de source zien, maar als je het verkoopt moet je de source meeleveren. (kort door de bocht)
bsd (en afgeleide licentie, b.v. apache ) is helemaal gratis, mag je de sources zien, en mag je doorverkopen zonder source.

(wat voor soort software zoek je?)
Veel linux software valt onder GPL.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad mag je het als bedrijf niet zonder betaalde licentie gebruiken als het "free for non-commercial use" is. Bij freeware is er voor zover ik weet niet een algemene afspraak over licenties en zal je dus per pakket moeten kijken of het voor alle gebruik gratis is.

Bij open source heb je een aantal "standaard"licenties zoals inderdaad GPL waar het wel duidelijk is. Dus als je geen "zin" hebt per programma de licentie uit te zoeken kan je het makkelijkst voor opensource gaan met licenties zoals GPL. Dan hoef je maar een paar licenties door te worstelen en kan je alles gebruken wat onder die licentie is te vinden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is GPL/LGPL gewoon gratis te gebruiken door bedrijven?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-12 21:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:07:
Dus als ik het goed begrijp is GPL/LGPL gewoon gratis te gebruiken door bedrijven?
Je zegt het precies goed.

Gebruiken ja.

(wat niet wil zeggen dat een bedrijf geen geld mag rekenen voor het aanpassen/leveren van de software, maar als je het hebt is het "free" en mag je zoveel copieen maken als je wil. )

affijn:

[google=gpl]

http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ja.

[ Voor 0% gewijzigd door MadEgg op 31-01-2005 15:11 . Reden: damn leuk_he, net een microseconde eerder ]

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd dat ik nergens een site kan vinden speciaal voor info over GPL software... Dus met een lijst van GPL programma's...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 15:20 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is dat vreemd? :o Gat in de markt: maak er dan zelf een, kost je wel RSI ;)

http://sourceforge.net is een leuke start O+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1