Toon posts:

Externe USB 2.0 harddisk niet herkend in Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 3.916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over dit onderwerp zijn al diverse topics geweest, maar de meeste zijn afgesloten met een open einde. Deze topics vond ik, zo ongeveer alle suggesties die hierin gedaan zijn heb ik uitgevoerd:

oud topic - 1oud topic - 2oud topic - 3oud topic - 4
oud topic - 5

Het probleem:
een harddisk in een (USB 2.0) externe case ( http://www.sitecom.nl/pro...p?product_id=301&grp_id=1) wordt in Windows XP wel herkend, maar geeft als foutmelding: “This device cannot start. (Code 10)” en verschijnt ook niet in de Explorer. Voordat Windows met deze foutmelding komt wordt aangegeven dat er geen drivers zijn. De oplossing lijkt dus eenvoudig: installer de drivers. Maar in de handleiding staat duidelijk dat Windows XP de drivers zelf in huis heeft. Dat is dus niet zo, en ook op de site van Sitecom staan geen extra drivers.

Andere gegevens:
Moederbord: MSI K8N Neo2-54G
Externe harddisk: Hitachi Deskstar 7K250, 160Gb (irrelevant, maar goed)

De externe harddisk is geformateerd, gepartitioneerd en als master gejumpered (ook als slave werkt het overigens niet).

In een ASUS A7N8X-X moederbord werkt het zaakje wel naar behoren. Dus: binnenin de case is alles goed aangesloten, en de case is niet defect.

Wat heb ik geprobeerd:

• Service Pack 2 en nForce3 drivers (dus incl. USB-drivers) gedeinstalleerd. Opnieuw opgestart. Vervolgens eerst Service Pack 2 geinstalleerd, daarna de nForce3 drivers.
• Idem, maar nu in omgekeerde volgorde (eerst nForce3 drivers, daarna Service Pack 2)
• Alle USB controllers gedeinstalleerd (als hierboven, maar nu als “geisoleerde” actie), en gereboot.

Ik heb de nieuwste nForce 3 drivers geprobeerd, evenals de drivers die door MSI worden geleverd. Overigens heb ik ook de Win98 drivers van Sitecom geprobeerd.

Ik ben zo langzamerhand out of options. Wie o wie kan me bruikbaar advies geven.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Werkt hij wel op een andere PC?

We have just one world, but we live in different ones...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:55:
Over dit onderwerp zijn al diverse topics geweest, maar de meeste zijn afgesloten met een open einde. Deze topics vond ik, zo ongeveer alle suggesties die hierin gedaan zijn heb ik uitgevoerd:

oud topic - 1oud topic - 2oud topic - 3oud topic - 4
oud topic - 5

Het probleem:
een harddisk in een (USB 2.0) externe case ( http://www.sitecom.nl/pro...p?product_id=301&grp_id=1) wordt in Windows XP wel herkend, maar geeft als foutmelding: “This device cannot start. (Code 10)” en verschijnt ook niet in de Explorer. Voordat Windows met deze foutmelding komt wordt aangegeven dat er geen drivers zijn. De oplossing lijkt dus eenvoudig: installer de drivers. Maar in de handleiding staat duidelijk dat Windows XP de drivers zelf in huis heeft. Dat is dus niet zo, en ook op de site van Sitecom staan geen extra drivers.

Andere gegevens:
Moederbord: MSI K8N Neo2-54G
Externe harddisk: Hitachi Deskstar 7K250, 160Gb (irrelevant, maar goed)

De externe harddisk is geformateerd, gepartitioneerd en als master gejumpered (ook als slave werkt het overigens niet).

In een ASUS A7N8X-X moederbord werkt het zaakje wel naar behoren. Dus: binnenin de case is alles goed aangesloten, en de case is niet defect.

Wat heb ik geprobeerd:

• Service Pack 2 en nForce3 drivers (dus incl. USB-drivers) gedeinstalleerd. Opnieuw opgestart. Vervolgens eerst Service Pack 2 geinstalleerd, daarna de nForce3 drivers.
• Idem, maar nu in omgekeerde volgorde (eerst nForce3 drivers, daarna Service Pack 2)
• Alle USB controllers gedeinstalleerd (als hierboven, maar nu als “geisoleerde” actie), en gereboot.

Ik heb de nieuwste nForce 3 drivers geprobeerd, evenals de drivers die door MSI worden geleverd. Overigens heb ik ook de Win98 drivers van Sitecom geprobeerd.

Ik ben zo langzamerhand out of options. Wie o wie kan me bruikbaar advies geven.
Werkt andere USB 2.0 hardware wél op die poort ? Ik denk nl aan niet werkende 2.0 poorten.

Bovendien, wélke USB poort gebruik je ? Altijd die achterop je case pakken. Sommige front usb ports willen wel eens niet lekker werken.

[ Voor 4% gewijzigd door KillerAce_NL op 31-01-2005 13:05 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat in je BIOS wel aangegeven dat het ding ook USB2.0 compatible apparaten mag aansturen? Of staat ie op 1.1 :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

In een ASUS A7N8X-X moederbord werkt het zaakje wel naar behoren.
Lezen?

Herkent je mobo wel andere USB 2.0 apparatuur (memory stick ofzo?)
Safe mode doet het ook niet?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

is de hd-case misschien defect?

want usb2.0 spullen die je op een usb 1.1 poort aansluit werkt wél hoor...

usb is backward compatible (vandaar ook dat de stekkers niet veranderd zijn)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Helaas nog geen resultaat.

Even wat info naar aanleiding van jullie opmerkingen:

Zoals al aangegeven werkt hij wel op een andere PC, de case is dus ook NIET defect.
In mijn BIOS staat aangegeven dat USB 2.0 ondersteund wordt (mag ook wel, dit is een socket- 939, spiksplinternieuw).
De case is aangesloten op het backpanel

Ik heb SiSoftware Sandra 2005 er ook eens naar laten kijken, dit is het resultaat:

SiSoftware Sandra 2005

General Information
Controller : Standard Enhanced PCI to USB Host Controller

Root Hub: USB Port 6
Status : Device Connected
Device Connected to Port : USB Mass Storage Device
OEM Device Name : ??? (182D) ??? (225A)
Device Version : 0.01
Device ID : VEN_182D, DEV_225A, PRT_00
USB Version : 2.00
Speed : High (480Mbps)
Configuration Settings : 1
Open Pipes : 2
Transfer Type : Bulk
Data Packet Size : 64 byte(s)

Verwijderd

Topicstarter
O ja, nog vergeten: memory stick, muis en keyboard werken wel gewoon via dezelfde USB-poorten.

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Ligt aan je spanning. Zet er maar eens een powered USB hub tussen. Wedden dat hij dan wel start. Heb ik soms ook met mijn Sweex behuizing. Dan prop ik hem in mijn powered hub en voila hij doet het meteen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik neem toch aan dat die external case, zijn eigen voeding heeft ??

Verwijderd

Topicstarter
Ligt het aan de spanning? Bedoel je de spanning die op de USB-poort staat? Dat begrijp ik niet.

Waarom zou de drive daardoor niet meer werken? In mijn Asus-bord werkt hij ook gewoon.

@KillerAce: inderdaad heeft de case gewoon zijn eigen voeding...ik neem aan dat Biposto dat ook wel wist.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 13:37 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik denk dat je conflicterende software op je pc hebt staan. B.v. Roxio GoBack, staat er bekend om.
Zet in je bios eens voor de gein DOS USB Support uit.

[ Voor 22% gewijzigd door KillerAce_NL op 31-01-2005 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
De enige optie die ik in mijn BIOS met betrekking tot USB zie staan:

OnChip USB
This setting allows you to enable/disable the onboard USB controller. Selecting [V1.1+2.0] enables the system to support both USB 1.1 and 2.0 spec. Setting options: [Disabled], [V1.1], [V1.1+2.0]

De resultaten zijn voorspelbaar: bij disabled worden helemaal geen USB-apparaten herkend, bij USB 1.1 worden ze wel herkend (ook de externe case), maar komt de melding voor de harddisk dat deze beter kan presteren op een USB 2.0 -poort. Bij USB1.1+2.0 ontstaat de "oude" situatie, zoals in de start van het topic is beschreven.

De kans op conflicterende software lijkt me overigens minimaal, afgezien van Windows en de moederbord-drivers stond er nog niets op de schijf.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En USB KB/Storage support, staat die wel aan ?

Verwijderd

Topicstarter
ja, die staat ook aan.

Ik heb toch het idee dat het een driver-probleem is (zoals eigenlijk ook duidelijk uit de foutmeldingen blijkt). De vraag is of dit probleem Windows XP of nVidia gerelateerd is. Ik denk het eerste.

De XP-driver staat nu in usbstor.sys (versie 5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)). Ik heb hier ook al oudere versies van geprobeerd, allen zonder resultaat.

Ik kan geen mogelijke oplossingen meer bedenken. Mochten er op dit topic geen suggesties meer komen, dan vrees ik dat er niets anders op zit dan te wachten op nieuwe drivers.

Bedankt voor de input tot zover in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog iets toe te voegen? Anders is dit het zoveelste topic met dit onderwerp dat met een open einde wordt afgesloten...geen oplossing dus.

Verwijderd

Even nog voor de goeie orde: Op andere PCs werkt ie wel goed?

Mijn ervaring met die Sitecom cases is dat je de jumpers standaard moet laten staan of op cable select ipv master, maar volgens mij herkent ie in dat geval helemaal niks.

Stop je hem nu in de front USB? Soms zijn slechte kabels er de oorzaak van (ook interne kabels in je kast) dat USB 2 niet werkt en USB 1.1 wel. Heb je al eens een ander USB2.0 apparaat geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, voor de goede orde dan maar:

- hij werkt goed op mijn Asus A7N8X-X bord
- ik heb 'm in het backpanel ingeplugd, dus rechtstreeks op het moederbord
- muis, keyboard en USB-stick werken gewoon in hetzelfde slot

Met de kabels is niets mis.

Wat bedoel je met: "de jumpers standaard moet laten staan of op cable select ipv master"? Wat is standaard?? Hij staat nu in ieder geval als master ingesteld. Als slave heb ik ook geprobeerd, maar zoals eerder gemeld werkte dat ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 22:16 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 22:15:
Wat bedoel je met: "de jumpers standaard moet laten staan of op cable select ipv master"? Wat is standaard?? Hij staat nu in ieder geval als master ingesteld. Als slave heb ik ook geprobeerd, maar zoals eerder gemeld werkte dat ook niet.
De meeste kastjes willen een harde schijf die op CS (Cable Select) staat ingesteld omdat het IDE<->USB chipje heel simpel is en dus geen rekening kan houden met extra leuke truukjes zoals master en slave. Soms werkt het wel maar soms ook niet dus beter is om altijd CS te gebruiken.

• Victorio
  • Laatst online: 01-02-2024
Vanuit dit topic:
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:56:
die link in het topic is fout, ik heb ook de oude case. Ik heb er 43 euro voor betaald, maar heb 'm ook al een maandje of 2.

Kun je wat meer info over je systeem geven (SP1/2), en je instellingen van je harddisk (master/slave/cable select). Als je in je Device Manager naar je externe harddisk toegaat, wat voor driver geeft ie dan aan? Bij mij usbstor.sys, de 26kb versie van Service Pack 2. Ik heb sterk het idee dat daar mijn probleem ligt.
Windows XP, SP2, HD op slave. Driver...? Uhmmmm... Microsoft: 5.1.2535.0 (1-7-2001) Kan dat?

Verwijderd

Topicstarter
je kunt het filetje zo vinden:

Device Manager ==> Universal serial bus controllers

Ga dan naar je Mass Storage Device toe (je externe harddisk dus) ==> rechter muisknop, properties ==> tabblad driver ==> driver details

Nu geeft ie de files waar de drivers in staan. Ik zou graag willen weten welke dat bij jou zijn, en hoe groot deze file(s) is/zijn.

Nogmaals: alvast bedankt...

• Victorio
  • Laatst online: 01-02-2024
Ah!

C:\Windows\system32\drivers\USBSTOR.SYS (26 kb)
File version: 5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)

Hoop dat je er wat aan hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info...helaas heb ik dezelfde driver, dus het probleem zit daar ook niet in...

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geleend van een andere oplossing, gezien de symptomen lijkt het op probleem van TS:
Step 1: Remove Hidden Devices

1. Click Start. Click Run. Type cmd and press OK.
2. Type "set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1" (without quotation marks) and press Enter.
3. Type "set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1" (without quotation marks) and Press Enter.
4. Type "start devmgmt.msc" (without quotation marks) and click press Enter.
5. Click View. Click Show hidden devices.
6. Click "+" to expand Imaging devices, Unknown devices and USB devices.
7. Are there any digital camera devices and unknown devices (including grayed out devices)? If so, please right click it and click Uninstall.

Step 2: Remove all oem*.inf files

=========================

1. Click start and click run then under the run line type in the command "cmd" (without the quotation marks)

2. In the command line, type in the following (without the quotes) and press enter after each command:

"cd \windows\inf"
"ren infcache.1 *.old"
"ren oem*.inf *.old"
"del C:\windows\setupapi.log"
"exit"

Step 3: Removing all entries under HKEY_LOCAL_MACHINE/Enum/USB that start with VID

==================================================================

Removing the VID entries from the registry will cause them to be redetected at restart.

CAUTION: If you have a USB keyboard or mouse, do not remove the VID entry for these devices, otherwise, Windows may not restart correctly.

1. Click Start and click Run. Type regedit and click OK. The Registry Editor window will open.

2. Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Enum\USB.

3. Highlight and delete all the VID_.... entries.

Permissions may be set allowing the deletion of the VID_ entries by following the steps below:

a) Right-click the key to be deleted, and then click Permissions. The VID_... Permissions window will open.
b) With Everyone highlighted in the Group or User name section, select Full Control in the Permissions section.
c) Click Apply, and then click OK.

4. Turn off the computer.

Step 4: Reconnect the digital camera to the computer system:

=============================

1. With the computer system turned off, reconnect the Sony DSC-P50 camera to the USB port.
2. Restart the computer.
3. After the Windows operating system has finished restarting, plug the digital camera into the electrical outlet.
4. A New Hardware Detected window should open and reload the drivers.

If the camera still cannot work, I recommend you plug the camera to another Windows XP computer (Desktop) to test whether this camera works. I suspect it is an incompatibility issue.

Thank you for your time. I look forward to your reply.

Best Regards,

Microsoft Windows Support Professional
Misschien heb je er wat aan. Zo ja iets voor in de FAQ.

• peeweeherman
  • Laatst online: 14-12-2025

peeweeherman

energieleverend.nl

Jammer genoeg heb ik ook zo'n unit gekocht zonder eerst GOT the raadplegen :(
Heb je hem inmiddels al aan de praat, want ik heb dezelfde problemen

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-02 13:09

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Ook nog even dit oude topic een kik geven:

Ook ik heb een probleem wat hier op lijkt. De schijf is inmiddels gepartitionnerd en geformateerd, aangesloten op een andere pc met een nforce2 mobo, want op mijn nforce3 mobo lukt dat gewoon niet.
Overgebleven is het probleem dat op 2 andere pc's met SIS en Nforce2 mobo's alles perfect draait en op USB2 snelheid. Op m'n Nforce3 pc lijkt de snelheid eerder op USB1.1 (vreselijk traag dus).
Herkend wordt ie dus wel.

Volgende dingen kunnen uitgesloten worden:
Ligt niet aan de harddisk zelf, treedt op met een 200GB Diamondmax plus 10 en met een wat oudere 100GB IBM Deskstar. Deze doen het prima.
De USB poorten kunnen wel op USB2.0 draaien. Een aangesloten diascanner werkt feilloos en snel.

Het lijkt een compatibiliteitsprobleem met de Nforce3 en controller van de externe behuizing. Helaas kan ik daar op het web niets over vinden.

Op beide Nforce mobo's gebruik ik de Nforce 5.10 unified drivers.

Wie kan mij helpen.

Leuke lamp, overigens !!

Verwijderd

Hoi

Ik heb precies hetzelfde gehad.......ook van alles geprobeerd,niks werkte.Tenslotte maar een andere behuizing geprobeerd (van externe harddisk) en meteen werkte die weer.Waarschijnlijk kapotte I/O controller....gebeurt regelmatig,naar ik begrijp ddor lezen van verschillende fora.

Hoop dat je er wat aan hebt,djtcc

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
Ik heb het met kabels :? de ene kabel doet het wel goed, de andere niet (originele usb-kabel heeft nooit problemen gegeven).

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-02 13:09

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Bedankt voor jullie input.
Ik denk toch dat er in mijn geval wat anders aan de hand moet zijn. Het werkt namelijk perfekt op mijn 2 andere pc's. Alleen op m'n Epox 9NDA3+ (nforce3) gaat het niet lekker.

Leuke lamp, overigens !!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb ook zo'n probleem, het gekke is dat andere besturingssystemen en andere computers wel USB 2.0 met mijn behuizing kunnen. ook werkt het onder XP met USB 1.1. het lijkt erop dat het een WinXP probleem is. USB-sticks werken dan weer wel op 2.0 ook onder XP... Verder word de schijf soms herkend als een onbekend apparaat, soms als mass storage device met uitroepteken (kan niet starten) Op internet had ik nog iets gevonden over dat het uittrekken vn de stroomkabels effect zou hebben, zal ik zo proberen... Maar ik vermoed dat het eerder een driverprobleem is.

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 05-02-2007 22:38 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het uitzetten heeft niet geholpen, zoals ik eigenlijk al had verwacht natuurlijk. Het zou eventueel nog aan de USB-kabel kunnen liggen, zou het zinvol zijn het eens met een andere te proberen?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Andere kabel ook geen zin? Zijn er misschien toch (ondanks dat ik niets dergelijks heb gevonden)andere drivers voor mijn intel d875pbz?? Ik heb ook een andere kabel geprobeerd, geen effect. Linux en aansluiten andere computers werken prima, drivers zijn de recentste versies voor zover ik heb kunnen vinden. Het betreft trouens een spire usb2 case

Verwijderd

Ik heb ook regelmatig problemen met de USB 2.0 harddisk case van sitecom.

* De harde schijf wordt regelmatig niet herkend door het systeem.
* Partition magic 8.0 reageert bij opstarten met "geen goede partitietabel" en stopt dan.
* Regelmatig komt de melding "kan uitgestelde schrijfbewerkingen niet uitvoeren" bestanden zijnmogelijk verloren gegaan. (schrijf-cache is uitgezet)
* Wanneer ik de case aansluit en er vindt geen "normale" schijfactiviteit plaats. (geluid en ledje op de case) en ik zoek op welke usb apparaten zijn aangesloten dan staat er niet "Maxtor 6 L300 R0 usb device" maar iets van "aetiur". Ik kan het niet eens schrijven met deze tekenset. Deze string staat ook in mijn XP-register bij de USB apparaten. (die zou ik daar wel eens uit willen hebben, mischien dat dat zou kunnen helpen ? )

Maar goed, soms na een keer of tien de usb stekker er in of gewoon een andere keer weer proberen dan doet ie 't weer wel. Maar echt betrouwbaar :(

Dick.
Pagina: 1