[AVI->DVD] Aspect Ratio

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik weet dat hier al heel erg veel topics over geweest zijn, maar ik ben nu al een week aan het prutsen en krijg het niet goed.

Ik heb het doom9 forum afgezocht, google, GoT, maar tot nu toe geen bevredigend resultaat.

Ik heb dus 2 AVI(DivX)-jes van 704x395, oftewel 16:9 widescreen formaat.
Hieromheen staan niet de 2 zwarte balken gecodeerd, als ik het in een venster open heb ik alleen een langwerpig venster met het actieve beeld erin.

Nu wil ik deze 2 AVI-tjes die samen één film vormen weer terug converteren naar een DVD die ik op een standalone DVD-speler kan afspelen.
Hiervoor heb ik de volgende software: nandub om de AC3-file eruit te halen, BeSliced(front-end BeSplit) om de AC3 file met wav-headers te corrigeren, tmpgenc om het beeld te converteren naar MPEG-2 formaat, sub2stl om de ondertitels te converteren naar iets waar Spruce DVDMaestro wat mee kan, en Spruce DVDMaestro om de boel te authoren.

Het geluid en de ondertitels gaan allemaal prima, daar zit het probleem niet.
Het probleem zit ergens bij TMPGEnc of bij DVDMaestro.

Mijn eerste idee was, 16:9 selecteren bij zowel source als bij destination aspect ratio. Dit levert een 4:3 gestretched volbeeld op op de resulterende DVD.
Maar, als ik dit MPEG-2 bestand afspeel in WinDVD vóór het authoren, of in mplayer, dan is het wel goed.
Na veel klooien met de instellingen heb ik uiteindelijk iets gekregen wat er wel aardig goed op lijkt, met de zwarte balken toegevoegd en mee-geencodeerd in de MPEG-2.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk, hoort in de video-stream op een DVD de zwarte balken wèl of niet mee-gencodeerd te zijn, of voegt de DVD-speler deze zelf toe?

Als ze niet mee-gencodeerd hoeven te worden(zoals volgens mij gebeurd van 16:9->16:9 instellingen in TMPGEnc), hoe krijg ik DVDMaestro dan zover dat hij de DVD als een 16:9 DVD authored? Ik kan in DVDMaestro nergens instellingen vinden voor wat voor video-stream het betreft...

Als ze wèl mee-gencodeerd moeten worden, welke source aspect ratio, video arrange method en destination aspect ratio moet ik dan gebruiken om een goed resultaat te krijgen?

En nog een laatste vraag, als ik een 2.35:1 anamorphic AVI-file heb, hoe krijg ik dan deze anamorphic op de DVD? Ik heb op internet wel vele uiteenzettingen gevonden wat anamorphic nou precies inhoudt zoals het op de DVD staat, maar hoe ik het zo op de DVD krijg blijft nog een raadsel.

[ Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 31-01-2005 12:13 . Reden: Te vroeg op Verstuur Bericht geramd 8)7 ]

Tja

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:47

The Third Man

The Third Jellyfish

Als je m2v bestand wel netjes 16:9 is moet het fout gaan bij de authoring, wellicht begrijpt dvdmaestro niet dat het een 16:9 film is? 2,35:1 films kan je het beste als 16:9 erin gooien en gewoon de tv laten uitvergroten, scheelt veel tijd en moeite.

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Daaruit begrijp ik dat het formaat van de film in het IFO-bestand wordt vastgelegd of iets dergelijks, en DVDMaestro dat achterwege laat?

Tja

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:47

The Third Man

The Third Jellyfish

Inderdaad, zie hier een screenshot van IfoEdit bij een DVD:
Afbeeldingslocatie: http://img69.exs.cx/img69/1834/clipboard019jt.th.png

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 31-01-2005 16:50 ]

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
MadEgg schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:12:
Mijn eerste idee was, 16:9 selecteren bij zowel source als bij destination aspect ratio.
1:1 VGA als aspect ratio voor de source en 16:9 bij destination. Even 'spelen' met Video Arrange Method; waarschijnlijk moet je hem op Full Screen (keep aspect ratio zetten). Dit is vooral belangrijk bij 'breder dan 16:9 bronnen'.

Omdat ik DirectVobsub gebruik (voor ondertitels), zijn alle bronnen bij mij 16:9 (incl. zw. balken) en kan ik dus 'Full Screen' kiezen bij Video Arrange Method.

[ Voor 8% gewijzigd door Jake op 31-01-2005 17:01 ]

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:49:
Inderdaad, zie hier een screenshot van IfoEdit bij een DVD:
[afbeelding]
Ah, kijk, dat ziet er interessant uit. Zal het nog eens proberen, ik vind DVDMaestro op zich wel lekker werken maar ik neem aan dat ik met IFOEdit ook IFO's kan editten(gezien de naam :+) in plaats van maken, dus dan author ik 'm met DVDMaestro en edit daarna het IFO-bestand om de film op 16:9 te zetten.
Even wachten tot TMPGEnc klaar is!

Tja

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ja, het werkt.

Door de door DVDMaestro geproduceerde IFO te bewerken en de film op 16:9 ipv 4:3 te zetten wordt ie nu mooi letterboxed, in ieder geval in WinDVD.

Helaas had ik nu net de videostream laten letterboxen door TMPGEnc waardoor ik een 'dubbele letterbox' heb op 2.35:1 maar goed. TMPGEnc opnieuw aan het werk gezet, nu van 1:1 -> 16:9, waardoor ie dus uitgerekt wordt.
Heb ik gelijk bereikt wat ik wilde dus, een anamorphic MPEG-je.

Bedankt ovor de tips!

Tja

Pagina: 1