Virusscanner / Firewall

Pagina: 1
Acties:

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
Sinds een jaar of 2 heb ik een mac met OSX (momenteel 10.3.7)
Maar ik gebruik momenteel geen virusscanner en alleen de build in firewall.
Is dit voldoende ?
Wat betreft virussen heb ik altijd begrepen dat di er zo ongveer niet zijn voor OSX.
Maar klopt dit heden nog wel ? Zo niet welke scanner kan ik dan het beste gebruiken?
En hetzelfde gelt voor de firewall, is deze wel goed genoeg (voor relatief simpel home gebruik) zo niet, welke kan ik dan het beste draaien?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

De firewall is eigenlijk IPFW en dat is geen verkeerde tool :)

Het enige 'ingebouwde' of 'personal' eraan is dat de interface heel eenvoudig is. Via de terminal kan je echter leuke truukjes uithalen.

Virussen zijn pretty much non-existent - maar ook dat kan veranderen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
De firewall die in zit gebakken is in principe veilig genoeg, maar er zit door een enigszins dom besluit wel een beveiligingsgat in. Als je een bepaalde service open wil zetten voor mensen op je interne thuisnetwerk, dan zet je die service meteen open op ALLE netwerkpoorten die je hebt. Je Windows file sharing deel je dus ook lekker met het Internet.

Maar dit komt alleen door de gebrekige GUI die Apple er bij heeft zitten. Als je geen held bent in het gebruik van de command line, dan kun je een GUI tool als Brickhouse downloaden. Wil je het een en ander wel eens via de command line proberen, dan raad ik je aan om op mijn website in de Apple sectie te kijken. Daar staat een tutorial voor het handmatig configurere van de OS X firewall.

Wat betreft virussen zit je trouwens vooralsnog veilig hoor :)

Liege, liege, liegebeest!

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
Bedankt voor de reacties!
Dat geeft me weer een lekkerder (veiliger) gevoel!