[2000/XP/2003] Het boot.ini tweaks topic

Pagina: 1
Acties:

• WubboZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
Inleiding tot editen boot.ini
Zelf ben ik de laatste tijd wat in de weer geweest met het tweaken van mn eigen boot.ini, na een win MCE2005 install, en heb toch wel interesse gekregen voor dit kleine file'tje
In het algemeen ziet je boot.ini er zo uit:
je kan het vinden bij start -> run -> msconfig, maar dat edit niet zo lekker ;), ik gebruik gewoon kladblok (_/-\o_ handig proggie)
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Heb je windows 98 dan moet je zorgen dat die op C:\ staat, en dan kun je die heel makelijk toevoegen door deze regel in je boot.ini te zetten
code:
1
C:\="Windows 98"

Je krijgt dan zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
C:\="Windows 98"

Een ander OS voeg je toe door er zo'n multi(x)disk(x)rdisk(x)partition(x) bij te flikkeren, maar dat staat er meestal al voor je, en als je een nieuw os installeerd (zoals Windows MCE worden de bootloader settings automatisch goed bijgewerkt, je moet dan misschien nog ff je timeout editen (is in seconden), en het default os, maar dat is gewoon kopieeren, plakken.

Het echte tweaken
Nu naar de echte tweaks 8), zelf heb ik nog niet zo veel aangepast, maar ik heb wel een hoop vragen:
  • Betekenis van de extra settings die je met msconfig aan een os kan toevoegen
  • Betekenis van de advanced settings die je met msconfig aan een os kan toevoegen
  • Mogelijkheden om andere OS'ses te booten (linux, unix, BSD, etc O-))
  • Mogelijkheid om te booten van andere media: USB sticks, of cd's/dvd's, of eventueel floppy
Ik ben zelf heel erg benieuwd of het mogelijk is om via boot.ini van cd, of floppy te booten, aangezien ik mn bios password kwijt ben. Ik kan ook gewoon de cmos ff clearen, maar ik ben op zoek naar een andere methode, omdat ik op school ook van mn cd's wil booten (staat uit in de bios, en we kunnen het password niet hacken uit windows, maar we kunnen wel bij boot.ini). Net zo'n pijnlijke situatie als hier thuis, alleen zou ik hier, als het echt niet anders kan gewoon ff de baterij er uit kunnen halen.

De andere dingen is gewoon handig om in een Groot boot.ini topic te flikkere.
Heb je zelf nog een goede vraag, of iets wat je wilt weten, post hem dan, en als de vraag + antwoord nuttig is kan ie ook in de startpost er bij :D

Dus heb jij een getweakte booi.ini, post m (als code), en vertel wat je getweakt hebt! (dus niet gewoon de standaard boot.ini)

WubboZ

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

/pcilock om mijn BIOS de IRQs uit te laten delen ivm. eventuele probs met XP ACPI
/execute om software DEP onder XP SP2 uit te schakelen

Maareuh, deze lijstjes zijn toch allemaal wel te vinden enzo?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kent dit artikel toevallig: http://support.microsoft.com/kb/q170756/ ? :)

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
Nee, die kende ik nog niet, maar het is meer wat je er nou mee kunt bereiken, de 'nuttige' tweaks. Iedereen kan zo'n lijstje vinden, ik had dat ook kunnen doen |:(, maar waar het mij meer om draait is dat booten van usb, floppy of cd, als je je bios password kwijt bent, zodat je een bioscracker kan draaien uit dos (kan niet uit windows).
Ik zie ik dat lijstje iets staan als /WIN98DOS, zou het dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om deze regel:
code:
1
A:\="Floppy Drive" /WIN95DOS

toe te voegen en dan van een diskette de booten, of zo'n zelfde iets voor cd?

(\__/)
(='.'=)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

waarom probeer je het niet gewoon?

Of installeer een boot manager.

[ Voor 34% gewijzigd door |sWORDs| op 31-01-2005 11:53 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
Het is nu net de lol om het zonder bootmanager te doen, denk je dat ze dat op school leuk vinden? Ik probeer gewoon de mogelijkheden uit te zoeken van boot.ini
Bijvoorbeeld: de meeste pc's kunnen niet booten via usb (als een bootmanager dat wel kan hou ik mn mond :X ), maar dan zouden die mensen met 1 regel in hun boot.ini (en misschien nog wat extra's) kunnen booten van een geheugen stick, lijkt me beter dan een bootmanager installeren...

(\__/)
(='.'=)

Pagina: 1