Inleiding tot editen boot.ini
Zelf ben ik de laatste tijd wat in de weer geweest met het tweaken van mn eigen boot.ini, na een win MCE2005 install, en heb toch wel interesse gekregen voor dit kleine file'tje
In het algemeen ziet je boot.ini er zo uit:
je kan het vinden bij start -> run -> msconfig, maar dat edit niet zo lekker
, ik gebruik gewoon kladblok (
handig proggie)
Heb je windows 98 dan moet je zorgen dat die op C:\ staat, en dan kun je die heel makelijk toevoegen door deze regel in je boot.ini te zetten
Je krijgt dan zoiets als dit:
Een ander OS voeg je toe door er zo'n multi(x)disk(x)rdisk(x)partition(x) bij te flikkeren, maar dat staat er meestal al voor je, en als je een nieuw os installeerd (zoals Windows MCE worden de bootloader settings automatisch goed bijgewerkt, je moet dan misschien nog ff je timeout editen (is in seconden), en het default os, maar dat is gewoon kopieeren, plakken.
Het echte tweaken
Nu naar de echte tweaks
, zelf heb ik nog niet zo veel aangepast, maar ik heb wel een hoop vragen:
De andere dingen is gewoon handig om in een Groot boot.ini topic te flikkere.
Heb je zelf nog een goede vraag, of iets wat je wilt weten, post hem dan, en als de vraag + antwoord nuttig is kan ie ook in de startpost er bij
Dus heb jij een getweakte booi.ini, post m (als code), en vertel wat je getweakt hebt! (dus niet gewoon de standaard boot.ini)
WubboZ
Zelf ben ik de laatste tijd wat in de weer geweest met het tweaken van mn eigen boot.ini, na een win MCE2005 install, en heb toch wel interesse gekregen voor dit kleine file'tje
In het algemeen ziet je boot.ini er zo uit:
je kan het vinden bij start -> run -> msconfig, maar dat edit niet zo lekker
code:
1
2
3
4
5
| [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn |
Heb je windows 98 dan moet je zorgen dat die op C:\ staat, en dan kun je die heel makelijk toevoegen door deze regel in je boot.ini te zetten
code:
1
| C:\="Windows 98" |
Je krijgt dan zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
| [boot loader] timeout=5 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn C:\="Windows 98" |
Een ander OS voeg je toe door er zo'n multi(x)disk(x)rdisk(x)partition(x) bij te flikkeren, maar dat staat er meestal al voor je, en als je een nieuw os installeerd (zoals Windows MCE worden de bootloader settings automatisch goed bijgewerkt, je moet dan misschien nog ff je timeout editen (is in seconden), en het default os, maar dat is gewoon kopieeren, plakken.
Het echte tweaken
Nu naar de echte tweaks
- Betekenis van de extra settings die je met msconfig aan een os kan toevoegen
- Betekenis van de advanced settings die je met msconfig aan een os kan toevoegen
- Mogelijkheden om andere OS'ses te booten (linux, unix, BSD, etc
) - Mogelijkheid om te booten van andere media: USB sticks, of cd's/dvd's, of eventueel floppy
De andere dingen is gewoon handig om in een Groot boot.ini topic te flikkere.
Heb je zelf nog een goede vraag, of iets wat je wilt weten, post hem dan, en als de vraag + antwoord nuttig is kan ie ook in de startpost er bij
Dus heb jij een getweakte booi.ini, post m (als code), en vertel wat je getweakt hebt! (dus niet gewoon de standaard boot.ini)
WubboZ
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination