[JS / PHP] Drop-down pas showen na selectie

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-05 07:47

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik ben bezig met een dynamisch database-uitlees systeem. Dat zal ongetwijfeld al eerder gemaakt zijn, maar ik houd mezelf graag bezig ;) Het idee zoals het er nu ligt en al gedeeltelijk werkt, is om alle dingen die ik nodig heb uit de database (databases, tables en velden) uit te lezen met PHP. Dat gedeelte gaat goed, werkt naar behoren.

Nu komt het echter neer op het netjes laten zien van het geheel. Een selectie maken uit een tabel kan pas als men een database heeft geselecteerd. Dus ik wil dat de selectie van een tabel pas mogelijk wordt _nadat_ een database is geselecteerd. Dan kan door het veld grijs te maken, niet te laten zien etc.

Ik zit daarbij met 2 dingen waar ik nog niet van weet hoe ik ze op ga lossen:
[list]
• Welke event te gebruiken na de selectie in een drop-down box (onSelect zie ik niet terug in de DOM)
• Als de pagina gebouwd wordt is de database nog niet bekend, dus kan er ook nog geen tabellijst gemaakt worden. Hoe krijg ik het voor elkaar dat dat stukje PHP wat de tables opvraagt pas uitgevoerd wordt nadat de database is geselecteerd?
</list>

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Welke event te gebruiken na de selectie in een drop-down box (onSelect zie ik niet terug in de DOM)
Dit kan door gebruik te maken van de onchange event. Deze gaat af zodra een selectie veranderd is binnen de lijst.
Als de pagina gebouwd wordt is de database nog niet bekend, dus kan er ook nog geen tabellijst gemaakt worden. Hoe krijg ik het voor elkaar dat dat stukje PHP wat de tables opvraagt pas uitgevoerd wordt nadat de database is geselecteerd?
Dit kan op verschillende manieren, een manier is bijvoorbeeld door gebruik te maken van XMLHttpRequest.

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 31-01-2005 11:21 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah die onChange had ik nog niet gevonden, dat werkt in ieder geval. Een snelle search op Google levert mij op dat XMLHttpRequests uitgebreid zijn, maar ik weet niet of dat nou is wat ik hier wil gaan gebruiken. Je zegt zelf dat het op meerdere manier kan, met als voorbeeld XMLHttpRequest... zou je die zelf wel in eerste instantie gebruiken? Zo ja, waarom niet?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het mooie van XMLHttpRequest is dat het een handige manier is om 'live' te communiceren met je webserver terwijl je pagina niet opnieuw wordt geladen. Hierdoor kan je informatie van de server halen en deze gebruiken in je pagina mbv Javascript.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hehe het is inderdaad wel een mooie techniek, maar vereist wel weer enige studie voor je het goed en effectief kan gebruiken :) Dan heb ik dus in ieder geval weer wat te doen, het klinkt iig interessant... maar wat zijn eventuele alternatieven?

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 15:24
Kaastosti schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:04:
Hehe het is inderdaad wel een mooie techniek, maar vereist wel weer enige studie voor je het goed en effectief kan gebruiken :) Dan heb ik dus in ieder geval weer wat te doen, het klinkt iig interessant... maar wat zijn eventuele alternatieven?
Ja, je kunt het effect van XMLHttpRequest ook namaken.

Je maakt dan dynamisch een <script> tag aan, en geeft in de source een PHP bestand mee. Die laat je vervolgens Javascript outputten die je dan weer kan gebruiken om van alles en nog wat mee te doen :)

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

• boontje88
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-04 10:16
Koeniepoenie schreef op maandag 31 januari 2005 @ 21:46:
[...]

Ja, je kunt het effect van XMLHttpRequest ook namaken.

Je maakt dan dynamisch een <script> tag aan, en geeft in de source een PHP bestand mee. Die laat je vervolgens Javascript outputten die je dan weer kan gebruiken om van alles en nog wat mee te doen :)
Een nadeel daarvan is dat je zelf een maniertje moet schrijven om te checken of het scriptbestand al geladen is terwijl je bij XmlHTTPRequest gewoon 'onreadystatechange' kunt gebruiken. Ook is die manier van een script element aanmaken minstens net zo complex als gewoon eenvoudig een XML bestandje inlezen met XMLHTTPRequest.
Pagina: 1