DeoNet Tapeless

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:47
Hoi,

Op ons werk zijn we aan het kijken naar een backup oplossing en was de eerste gedachte een tapestreamer.

Onze data is ongeveer zo'n 80 gb die we willen backuppen en dat is redelijk prijzig indien je tapes wil gebruiken.

Kreeg ik toevallig vandaag een mailtje over de DeoNet Tapeless, een oplossing waar ik 3 HD's nodig heb die een Raid setup maakt waarvan 1 HD eruit te halen is en als backup dient.

Het fijne van deze oplossing is dat de backup hotswappable is en dus ook alle geinstalleerde programma's meeneemt.

Dus ff op de site gekeken waar het van daan komt: www.specs.nl klinkt allemaal leuk en aardig, dus ff op Google gekeken, maar daar krijg ik maar erg weinig hits van terug.

Iemand ervaring met dit product?
Is het een Nederlands product, internationaal zie ik er niks van terug?
Iemand ervaring met de support op dit product?
Zijn er vergelijkbare prducten die hetzelfde doen, dus een HD als backup medium?
Het lijkt me ook een mooie oplossing voor de backup van Exchange en Database gebeuren omdat ik geen dure backup software hoef te kopen?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon voor DLT of Ultrium gaan hoor :) De oplossing die je nu voorstelt klinkt namelijk niet echt super betrouwbaar.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:47
nou als ik kijk naar prijsverschil wat mijn baas belangrijk vind:

- 80 gb streamer kost rond de 1500 euro gok ik?

- DeoNet kost 350 euro, + 2x een 120 GB HD schijf van 100 euro per stuk, zit ik aan de 550 euro.

Toch wel een verschil, en bij Tapebackup moet alles toch opnieuw geinstalleerd worden. Hier gebruik ik 3 HD's die 's avonds gewisseld word en zo weer te plaatsen. Kun je toch weer veel sneller aan de slag lijkt me?

Wat zijn de argumenten dat dit geen betrouwbare oplossing is?
De website van Specs geeft zelf aan: de storingsgevoeligheid van de HD (laat hem maar eens vallen t.ov. van een tape). Maar de HD bewaar je in een speciale case en gaat de kluis in.

Het lijkt mij een betrouwbare oplossing tegen een redelijke prijs. Iemand zo'n ding wel eens werkend gezien?

Verwijderd

Ik heb het systeem bij een klant van me draaien die ook geen kapitalen aan tape wilde uitgeven. Daar hebben we een setup van 3 x 200GB schijven. Het werkt probleemloos en is als een driveletter (B:) actief in het systeem.

Met BackupExec maken we dagelijks een copy naar de harde schijven (lekker snel van HDD naar HDD). Vervolgens trek je 1 van de 2 schijven eruit en stop je schijf 3 erin. Vervolgens word de inhoud van de oude naar de nieuwe schijf gecopieerd.

De unit geeft alarm indien b.v. de ventilator uitvalt en houd een log bij van alle activiteiten (dit d.m.v. van een serieele verbinding via com1 of com2).

Het enigste minpunt vind ik de constructie. Het ziet er dun / plastic en priegelig uit. Aan de andere kant: het draait al meer als een jaar zonder enkele proberen. En voor dat geld -> perfect. Nadeel is dat je i.p.v. van een tapeje nu een harde schijf mee moet sjouwen.

Maar reken maar even uit wat een tapestreamer met 200Gb uncompressed doet...

P.s. we gebruiken de hard disk als back-up locatie niet om live je OS etc. op te draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 15:21 ]