Vastlopers na installeren waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:26

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
ik zit met het volgende;
Ik heb een Tyan Tiger K8W (S2875) met daarin 2 opteron (248) processoren en 2 gig geheugen. Ik heb deze config sinds donderdag en hij heeft eerst zonder ook maar enige problemen gedraaid onder een flinke load met luchtkoeling. Zojuist heb ik m'n reserator setje aangesloten en het systeem startte perfect op. Even in de bios kijken, 19 graden voor beide cpu's dus niets aan de hand zou je denken.Totdat het hele systeem opeens vastloopt. Ook wanneer ik gelijk naar windows ga loopt de boel vast tijdens het inloggen/laden van 'personal settings'. Het meest logisch lijkt mij dat er een onderdeel te heet wordt maar de videokaart (Sapphire Radeon 9800 Pro) wordt nergens te warm en het geheugen is van heatsinks voorzien die ik bij het GPU koelbok kreeg. Ik heb alle andere heatsinks en het geheugen gecheckt op temperatuur maar niets wijst er op dat het daar aan ligt. Resetten na een vastloper levert niets op, even wachten en weer aandoen en het systeem loopt na een minuutje ofzo weer vast. Waar kan dit in hemelsnaam aan liggen?
De voeding is overigens hetzelfde gebleven en heeft het alleen maar makkelijker aangezien er dus geen CPU fans meer zijn.

This too shall pass

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Weet je 100% zeker dat beide cpu waterblokken goed contact maken? De meest logische verklaring lijkt me dat 1 van de waterblokken slecht contact maakt en een cpu daardoor te heet wordt.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Beide blokken zitten stevig op de cpu gedrukt met een dun laagje pasta. De bios geeft voor beide een temp van 19-20 graden aan die (zolang de boel niet vastloopt) niet hoger of lager wordt. Ik ben er vrijwel zeker van dat het niet aan de cpu's ligt.

This too shall pass

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hoe is de airflow in de kast verder? Wat ook nog zou kunnen is dat er een componentje op het mobo oververhit raakt, die normaal in de luchtstroom van een cpu fan zat. Heb je een big-ass tafelventilator bij de hand? laaat die eens in de open kast blazen.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
MadMarky schreef op maandag 31 januari 2005 @ 02:42:
Hoe is de airflow in de kast verder? Wat ook nog zou kunnen is dat er een componentje op het mobo oververhit raakt, die normaal in de luchtstroom van een cpu fan zat. Heb je een big-ass tafelventilator bij de hand? laaat die eens in de open kast blazen.
in die richting zit ik ook te denken, ik zit al een beetje met wat fans te ouwehoeren (gebied rond cpu's, videokaart) maar vooralsnog weinig resultaat.
Om het nog moeilijker te maken. Als ik mijn kast neerleg wil hij helemaal niet meer booten :? Ik kan geen overzicht vinden van de betekenis van de codes die hij weergeeft (displaytje op moederbord) want die geeft nog wel 'FF' weer...Reserator werkt trouwens perfect, nergens lekkage ofzo.

This too shall pass

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 07:48

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hmm ik heb eerder het idee dat je mobo in een beveiliging schiet aangezien hij merkt dat er geen cpu fans meer zijn aangesloten?

Of je maakt ergens vals contact tussen mobo en kast, oftewel effuh alles loshalen en zorgvulidg weer inbouwen (vooral omdat je zegt wanneer je kast ligt hij helemaal niks doet).

[ Voor 13% gewijzigd door Dukey op 31-01-2005 09:12 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik weet niet hoe dat waterblok op je processor is gemonteerd, maar indien mogelijk zou ik deze wat losser zetten. Veel van die blokken worden met schroeven en moertjes vastgezet die je gemakkelijk te strak aan kan draaien.
Er komt dan zoveel spanning op dat gedeelte van het mobo te staan dat die helemaal kromtrekt. In het ergste geval kunnen daardoor printbaantjes breken. Zet het blok eens wat losser en test dan opnieuw.

PSN-id: Chrasher

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Djoekie schreef op maandag 31 januari 2005 @ 09:11:
Hmm ik heb eerder het idee dat je mobo in een beveiliging schiet aangezien hij merkt dat er geen cpu fans meer zijn aangesloten?

Of je maakt ergens vals contact tussen mobo en kast, oftewel effuh alles loshalen en zorgvulidg weer inbouwen (vooral omdat je zegt wanneer je kast ligt hij helemaal niks doet).
met die gedachte heb ik ook al gespeeld, heb ff fans aangesloten op de cpufan aansluitingen maar daar ligt het ook niet aan. De 2e optie heb ik ook al even aan gedacht en vanavond haal ik de hele boel weer uit elkaar om te kijken of het dan werkt. Is op dit moment nog de meest waarschijnlijke....
Chrasher schreef op maandag 31 januari 2005 @ 10:36:
Ik weet niet hoe dat waterblok op je processor is gemonteerd, maar indien mogelijk zou ik deze wat losser zetten. Veel van die blokken worden met schroeven en moertjes vastgezet die je gemakkelijk te strak aan kan draaien.
Er komt dan zoveel spanning op dat gedeelte van het mobo te staan dat die helemaal kromtrekt. In het ergste geval kunnen daardoor printbaantjes breken. Zet het blok eens wat losser en test dan opnieuw.
Had ze inderdaad aardig goed vast maar niet heel erg, ik heb ze al wat losser gedraaid maar maakt niet uit. Op dit moment kan ik me niet voorstellen dat ze nog te vast zitten.

This too shall pass

Verwijderd

Als je zegt dat ie helemaal niet meer opstart als je de kast neerlegt, kan het dan niet iets van kortsluiting tegen de kast zijn?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
mischien een voedings probleem?
of probeer eens met 1 reepje geheugen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
Problem solved! (gelukkig)
ik heb de hele meuk uit de kast gehaald en op een houten plank gelegd en alles weer aangesloten. Niks aan de hand, superstabiel en lage temperaturen. Waarschijnlijk werd er iets warm wat vervolgens ergens mee in contact kwam en sluiting maakte. Bedankt voor de hulp iig :)

This too shall pass

Pagina: 1