Toon posts:

bijna witte pixels afronden naar 255 255 255

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
ik ben bezig een heel pak handgeschreven notities in te scannen. Notities zijn op wit papier geschreven, vooral met blauwe inkt, verder ook rood groen en zwart.
Heel mooi allemaal, maar de achtergrond van mijn scans is nooit perfect wit, maar bijna wit. Bij het printen is dit heel onhandig : over het hele A4-blad kleine spikkels.
Ik zou een dergelijke filter willen hanteren :

"als RGB pixelwaarde groter dan 200 200 200 , maak dan nieuwe pixelwaarde 255 255 255"

Ik heb dit met het programma MATLAB kunnen doen, en dat geeft héél goede resultaten, maar het is ook héél omslachtig. Zijn er fotobewerkingsprogramma's waar je dat vlot mee kan doen?
Het handigst zou nog zijn als je ineens opdracht kon geven om alle bestanden van een hele map ineens te laten bewerken?

Weet iemand hier raad mee? Alvast bedankt !

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Photoshop? En dan gewoon het contrast verlagen. Eventueel sla je de boel op in een action zodat je die over veel images tegelijk kunt runnen.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 16:15

Acid_Burn

uhuh

In photoshop: image->adjustments->threshhold.

Eventueel een action van maken en dan batchgewijs laten uitvoeren (file->automate->batch)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
ook Paint Shop Pro heeft deze mogelijkheid. evenals die photoshop ja

Verwijderd

Topicstarter
Die treshold, dat ziet er wel iets leuk uit... alleen, dan gaat het direct over in zwart-wit en ben ik m'n kleuren kwijt 8)7
Bestaat er ook iets als een treshold voor kleurenafbeeldingen? --> dat je dus in feite dat je kiest vanaf welke intensiteit een beeldpunt volledig wit wordt?? :?

Dat contrast en helderheid, daar is ook wel wat mee te doen, maar tegen dat je alles tussen de 200 200 200 en 255 255 255 weggewerkt hebt, is de tekst ook wel wat meegewijzigd. Het is eigenlijk niet echt wat ik zoek, maar toch bedankt voor de tip :*)

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 19:40
Image -> Adjustments -> Replace color. Dan 200 200 200 nemen als kleur en de Fuzziness zo instellen dat alles wat wit moet worden geselecteerd is. Tot slot de vervangkleur op wit zetten met lightness op 100.

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 31-01-2005 01:50 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Image -> Adjust -> Levels
en dan het 'witte' blokje aan de rechterkant wat naar links schuiven.
Het zwarte blokje links kan wat naar rechts.

Meestal zie je aan de rechterkant van het histgram een flinke 'berg'. Dat is zegmaar de ruis.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik heb alles geprobeerd wat ik hier gelezen heb.
Echter, mijn goede pixels (donkerblauwe, rode, groene, zwarte) veranderen dan ook mee.
Of doe ik dan iets fout?
Bedankt !

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 17:48

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit heeft te weinig met Fotografie te maken, vandaar een move richting Webdesign & Graphics :)

LinkedIn
Instagram

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Beste resultaat vind ik nogsteeds:
code:
1
Image -> Adjustments -> Levels..

En dan alleen het rechtse (witte) pijltje een beetje naar links slepen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door OkkE op 01-02-2005 14:26 . Reden: lastig die :) ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

heb je dat geprobeerd? want dat werkt dus niet, niks levels, vergeet levels, want dat verlegt de hele schaal

replace color is volgens mij de beste optie, wat ook al gezegd is

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

@mophor: Heb je een scan voor me dan, om te testen? Want dat gebruik ik altijd bij fotos waarvan het wit niet helemaal wit is, en dan werkt het prima. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:40:
Hallo iedereen,
ik ben bezig een heel pak handgeschreven notities in te scannen. Notities zijn op wit papier geschreven, vooral met blauwe inkt, verder ook rood groen en zwart.
Heel mooi allemaal, maar de achtergrond van mijn scans is nooit perfect wit, maar bijna wit. Bij het printen is dit heel onhandig : over het hele A4-blad kleine spikkels.
Ik zou een dergelijke filter willen hanteren :

"als RGB pixelwaarde groter dan 200 200 200 , maak dan nieuwe pixelwaarde 255 255 255"

Ik heb dit met het programma MATLAB kunnen doen, en dat geeft héél goede resultaten, maar het is ook héél omslachtig. Zijn er fotobewerkingsprogramma's waar je dat vlot mee kan doen?
Ja dat kan heel makkelijk met een java programmaatje.
* Canaria heeft eindeloos van die programmaatjes moeten programmeren in java. Was dan wel in grayscale maar eenvoudig toe te passen op RGB.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:56
Gebruik curves in photoshop. Daar heb je een in- en output. Vanaf 200 maak je gewoon de autoput 255. Succes!

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Pagina: 1