Toon posts:

486 moederbord met IDE probleem [vastloper]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude 486 staan als internet pc, jaja...... :)

Specs:

Biostar MB-8433UUD moederbord met 256Kb cache
AMD 5x86-P75 processor 133Mhz
128mb EDO ram van Apacer
2x 640mb Quantum fireball harddisks
Goldstar slot-in CDrom speler
HP 8x2x24x CD brander
ATI Rage XL 8mb pci kaartje
3com 3c905 100Mbit pci netwerkaart
Soundblaster AWE-64 isa geluidskaart

Probleem:

Ik dacht de harde schijven wat groter te maken, dus ik een 1GB seagate harddisk gemonteerd. Met norton ghost de data overgezet en boot prima totdat windows 95 begint te starten, naar een seconde of 2 loopt de pc vast. Misschien de harddisk defect dus een andere geprobeerd, een Seagate 2.1GB (ja dat pakt ie _/-\o_ ) en weer het zelfde probleem. Daarna nog een van quantum van 1.1 gb en weer het zelfde probleem. Daarna de oude schijf weer aangesloten en alles draait prima. Toen dacht ik dat misschien de kopie niet goed ging (corrupte data ofzo) Dus met een 1GB windows95 opnieuw geinstalleerd en weer loopt hij vast net zoals de andere schijven die 1gb en groter zijn.

Nu is mijn vraag waar dit aan kan liggen. Is misschien SCSI een optie dan?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05

Thandor

SilverStreak

Staan de instellingen in het BIOS wel goed :?
(CHS,LBA, NORMAL e.d. :?)

Grappig zo'n high-end 486 ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Thandor op 31-01-2005 00:29 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 13:36
Kun je wel windows installeren op zo'n 640MB harde schijf dan? Of stond dat er al op?

tvw

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

_Ernst_

Mark It Zero!

Herkent de bios de hd's wel goed, dus dat alle instellingen goed staan? (dacht tenminste dat je dat nog zelf in moest stellen bij moederborden uit die tijd)
Verdedr ook jumpers goed staan? (Master/slave/single)

Last.fm

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je al een verse installatie geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:28:
Staan de instellingen in het BIOS wel goed :?
(CHS,LBA, NORMAL e.d. :?)

Grappig zo'n high-end 486 ;)
Hij is nog behoorlijk rap ook, tweakers.net geladen in 3 a 4 seconden. :P

De harddisk wordt netjes gevonden in LBA, alle anderen ook. Ik kan ook voor CHS of normal kiezen, maakt dit dan iets uit?

Verder staan alle instellingen in de bios optimaal zover ik weet, je wil er toch het maximum uit halen :)

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:29:
Herkent de bios de hd's wel goed, dus dat alle instellingen goed staan? (dacht tenminste dat je dat nog zelf in moest stellen bij moederborden uit die tijd)
Verdedr ook jumpers goed staan? (Master/slave/single)
Alles goed aangelosten, alles wordt goed gedetecteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:32:
Heb je al een verse installatie geprobeerd?
Zie startpost, ja dus :)

Verwijderd

Topicstarter
iets schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:28:
Kun je wel windows installeren op zo'n 640MB harde schijf dan? Of stond dat er al op?
Windows 95 heb ik vers op de 640mb geinstalleerd. Later dus ook op de 1GB harde schijf maar dat wou dus niet. :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

LBA, CHS en NORMAL zit verschil in. Als die instellingen verkeerd staan dan boot 'ie niet.
Je kunt ook de problemen krijgen die jij beschrijft dus probeer even uit welke settings je moet hebben.
Zover ik weet kan het op zich geen kwaad als de instellingen verkeerd staan, het werkt simpelweg niet maar beschadigd niets :).

486'ers ownen wel ;). K'heb zelf momenteel nog een DX/2-66 @ 80MHz met 32MB staan. Met DOS 6.22 en Windows 3.11 :P

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:39:
LBA, CHS en NORMAL zit verschil in. Als die instellingen verkeerd staan dan boot 'ie niet.
Je kunt ook de problemen krijgen die jij beschrijft dus probeer even uit welke settings je moet hebben.
Zover ik weet kan het op zich geen kwaad als de instellingen verkeerd staan, het werkt simpelweg niet maar beschadigd niets :).

486'ers ownen wel ;). K'heb zelf momenteel nog een DX/2-66 @ 80MHz met 32MB staan. Met DOS 6.22 en Windows 3.11 :P
Hehehe die van mij heeft al een keer op 160Mhz gedraait >:) Alleen met 40Mhz fsb draait de pci bus maar op 20Mhz maar ik heb een optie in de bios dat je dat kan delen (1:1, 1:1/2, 1:2/3) 40:40Mhz, 40:20Mhz en 40:26Mhz dus dat is allemaal te langzaam gezien de pci bus standaart op 33Mhz draait :)

Ik heb die bios standaard op auto detect staan maar LBA als standaard geslecteerd dus dan zou het in orde moeten zijn toch?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Volgens mij moeten schijven groter dan 512MB op 'LBA' staan maar dat weet ik niet zeker.
CHS of NORMAL werken niet :?. Dit zou je eens kunnen proberen met die 2.1GB schijf.
Met IDE Auto detection kun je meestal ook een stuk of 3 instellingen selecteren (1/2/3).

Meestal staat er 1 bij die volgens het BIOS de goede is. Je kunt echter ook de andere proberen ;)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 13:36
Waar bij de installatie loopt het systeem precies vast? Als windows al de files gekopieerd heeft naar de HDD of als hij de setup probeert te starten? In het laatste geval zou je kunnen proberen de HDD even in een ander systeem te stoppen om de setup files vanaf dat systeem naar de HDD te schrijven.

Of installeerd windows95 niet op die manier? :P

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:48:
Volgens mij moeten schijven groter dan 512MB op 'LBA' staan maar dat weet ik niet zeker.
CHS of NORMAL werken niet :?. Dit zou je eens kunnen proberen met die 2.1GB schijf.
Met IDE Auto detection kun je meestal ook een stuk of 3 instellingen selecteren (1/2/3).

Meestal staat er 1 bij die volgens het BIOS de goede is. Je kunt echter ook de andere proberen ;)
Ik ga morgen dat even uit proberen, de pc staat niet hier namelijk. Ik laat het dan wel even weten of het gelukt is ja of nee. Thanx so far :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@Iets
Windows 95 :
• Setup starten
• Instellen (type setup, naam etc.))
• Kopieren
• Rebooten
• Laatste dingetjes instellen (klok/timezone, printer)
• Klaar ;)

@Hellgate
Je zou Windows '95 op een andere PC kunnen installeren. Echter moet je Windows '95 dan wel basic installeren, dus niet de videokaartdriver installeren maar gewoon PCI-VGA Device (o.i.d.) nemen en dan de schijf weer in de 486 hangen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 31-01-2005 00:54 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CHS kan ook prima werken. Maar dan moet je wel de goede CHS instellingen van je schijf weten. Soms staat dat op de schijf vermeld.

Verwijderd

misschien FAT16 versus FAT32? de oudste Win95 versies hadden geen FAT32 ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 08:37:
misschien FAT16 versus FAT32? de oudste Win95 versies hadden geen FAT32 ondersteuning.
IK gebruik win95 os2 (de B versie) en die heeft fat32 ondersteuning :)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:53:
@Iets
Windows 95 :
• Setup starten
• Instellen (type setup, naam etc.))
• Kopieren
• Rebooten
• Laatste dingetjes instellen (klok/timezone, printer)
• Klaar ;)

@Hellgate
Je zou Windows '95 op een andere PC kunnen installeren. Echter moet je Windows '95 dan wel basic installeren, dus niet de videokaartdriver installeren maar gewoon PCI-VGA Device (o.i.d.) nemen en dan de schijf weer in de 486 hangen :)
@ Thandor

Een beetje later als beloofd.

Ik heb de schijf laten detecteren als LARGE en CHS. Bij beide een nieuwe partitie aangemaakt en netjes geformatteerd. Bij LARGE liep hij vast aan het einde van het formatteren en bij CHS liep hij weer vast in de setup van windows. :(

Ik denk dat het probleem hem zit in DMA. De 640mb quantum schijven ondersteunen dat nog niet en de seagate wel. Waarschijnlijk draait de I/O controller dan door omdat hij teveel te verwerken krijgt in zeer korte tijd. of zit ik nu fout....... :?

Mijn oplossing zou zijn om een losse oude ide controller 2dehands aan te schaffen en dan maar weer proberen. Anders misschien scsi schijven met een losse controller.

EDIT

Ik heb ff gezocht op internet en de seagate zou wel ondersteunt moeten worden, op de schijf staat dat het een "fast ata II schijf" is en volgens de gegevens valt dat onder PIO mode 4

Deze schijf gaat het om

http://support.dell.com/support/edocs/dta/09168/00000002.htm Best een snel schijfje trouwens voor 1GB 5400rpm (bijna) en 10.5Ms average seek :*)

Hellup, ik snap er niks van 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 21:37 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 14:22
Je kunt eens kijkken of er geen jumpers zijn om de dma anders in te stellen. Soms is dat mogelijk.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik denk dat het ook in de DMA zit. Ik kan me herinneren dat als ik vroeger DMA aanzette op een bak met een 100-500mb HD dat hij vast ging lopen na het opnieuw opstarten. Ook werkte de veilige modus dan niet meer.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Sleutel eens aan de latencies in het bios, of laad te fail-safe instellingen en probeer het nogmaals te installeren.

Te strakke latencies en/of andere instellingen die verkeerd staan kunnen ook voor vreemde problemen zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:16:
Ik denk dat het ook in de DMA zit. Ik kan me herinneren dat als ik vroeger DMA aanzette op een bak met een 100-500mb HD dat hij vast ging lopen na het opnieuw opstarten. Ook werkte de veilige modus dan niet meer.
Klopt, maar dat is de functie die je in windows aan kan zetten. Die kan bij mij wel aan maar dat werkt idd niet en gelukkig zet windows hem automatisch weer uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:19:
Sleutel eens aan de latencies in het bios, of laad te fail-safe instellingen en probeer het nogmaals te installeren.

Te strakke latencies en/of andere instellingen die verkeerd staan kunnen ook voor vreemde problemen zorgen.
Heb ik al geprobeert, ik heb denk ik wel een stuk of 20 manieren geprobeert en ook de "load bios default opties" Misschien mis ik een optie die persee wel of niet aan moet. Ik zal ff zoeken op internet of ik een orgienel manual kan vinden met de chipset opties.

EDIT

Dram staat op 60Ns ingesteld, dit is het geheugen ook
EDO ondersteuning staat aan aangezien er EDO in zit
Cache tijden staan op 2-1-1-1 (het maakt niet uit hoe ik die zet, i.i.g. niet voor het HD probleem.
Waitstage Dram staat op 0 (Als ik die wijzig is het probleem er ook nog)
Waitstage PCI bus staat op 0 (Als ik die wijzig is het probleem er ook nog)
Bios cacheable: aan
Video bios cacheable: aan

Combinaties van deze werken dus ook niet en verder heb ik nog wat opties maar die weet ik zo niet, pc staat niet hier. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 21:48 ]

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:25:
Ik heb een oude 486 staan als internet pc, jaja...... :)
neenee...... dus wel
Wat een misleiding, die naamgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door Daos op 02-02-2005 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daos schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:39:
[...]

neenee...... dus wel

[...]

Wat een misleiding, die naamgeving.
Kijk Hier maar waarom het geen misleiding is

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 22:01 . Reden: tekst verkeerd geformuleerd ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Waarom is die naam misleiding :?

Het is een 5x86 geen 586 ;)
PR75 omdat een 5x86 @ 133MHz vergelijkbaar is met een Pentium 75
Een AMD 5x86 is nl. geen 'echte' 486 :)

Daarnaast was de naam 486 al weer "uit de mode" . Toch was deze chip snel en energiezuiniger dan een Pentium 75. 5x86 gaf "nieuw leven"

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:25:
[...]

Klopt, maar dat is de functie die je in windows aan kan zetten. Die kan bij mij wel aan maar dat werkt idd niet en gelukkig zet windows hem automatisch weer uit :)
Klopt DMA kan het niet zijn. Het is waarschijnlijk gewoon de BIOS instelling. Heb je dit al geprobeerd?

Ik heb nog even bij mijn i486 gekeken. In het bios (award) staat gewoon een menu IDE HDD Autodetection. Als ik die kies komen er per drive een aantal mogelijkheden te staan die je kan gebruiken.
Jouw PC is nieuwer, dus daar zal waarschijnlijk ook wel een autodetection op zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Daos op 03-02-2005 11:21 . Reden: autodetection stukje ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan me van een oude Seagete van 40 Mb (Jawel!) die ik hier ooit in een oude p166 als extra had gestop, herinneren dat er het e.e.a. aan de hand was met de jumpering, en dat het ding een extra jumper vereiste op een bepaalde plek. had naar ik men niks met master-slave settings van doen, maar dat wil ik niet uitsluiten. Wel ff voor je gezocht:
http://www.seagate.com/support/disc/ata/st51080a.html
en
http://www.seagate.com/support/disc/specs/ata/st51080a.html
(en de links op die pagina)
Seagate is gelukkig zo vriendelijk om voor vrijwel al hun modellen, de specs gewoon te laten staan op hun site :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Het kan ook met het overzetten te maken hebben gehad. Norton is bij mijn weten daar niet helemaal speciaal voor gemaakt. En als je 2.1GB HDD wilt moet je al zeker converteren naar FAT32. (dit kun je zien==> deze computer ==> eingenschappen van de HDD en voor 2GB moet het FAT32 zijn ipv. fat16.)

Maar een programma wat er speciaal voor is gemaat om hardisks te kopieëren is mi grate easy.
Dit programma vergroot de partities met verhouding en werkt ook nog eens zeer efficieënt! In 10 min. heb je een 2GB HDD helemaal overgezet!
Zo hoef je nix meer te doen. En gaat het wel altijd goed (bij mij tot nu toe dan :) )

+Check your e-mail

Groetjes, Leon

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:53:
Ik kan me van een oude Seagete van 40 Mb (Jawel!) die ik hier ooit in een oude p166 als extra had gestop, herinneren dat er het e.e.a. aan de hand was met de jumpering, en dat het ding een extra jumper vereiste op een bepaalde plek. had naar ik men niks met master-slave settings van doen, maar dat wil ik niet uitsluiten. Wel ff voor je gezocht:
http://www.seagate.com/support/disc/ata/st51080a.html
en
http://www.seagate.com/support/disc/specs/ata/st51080a.html
(en de links op die pagina)
Seagate is gelukkig zo vriendelijk om voor vrijwel al hun modellen, de specs gewoon te laten staan op hun site :)
Thanx voor de moeite maar ik had het al opgezocht :)

Wat je zegt, erg prettig dat Seagate al hun data nog op de servers hebben staan, zelfs voor ST-251 _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.walkerworks.co.uk/ST251%20type44small.jpg

De bekende MFM harddisk met dat bekende geluidje wat de stappenmotor van de koppen maakt bij het lezen en schrijven en dat je weer hoort in veel films! Ik geloof dat in een of andere vliegtuigenramp film zelfs zo'n hd ziet in een bompakket, opengeschroefd en wel :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 00:06 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:10:
Het kan ook met het overzetten te maken hebben gehad. Norton is bij mijn weten daar niet helemaal speciaal voor gemaakt. En als je 2.1GB HDD wilt moet je al zeker converteren naar FAT32. (dit kun je zien==> deze computer ==> eingenschappen van de HDD en voor 2GB moet het FAT32 zijn ipv. fat16.)

Maar een programma wat er speciaal voor is gemaat om hardisks te kopieëren is mi grate easy.
Dit programma vergroot de partities met verhouding en werkt ook nog eens zeer efficieënt! In 10 min. heb je een 2GB HDD helemaal overgezet!
Zo hoef je nix meer te doen. En gaat het wel altijd goed (bij mij tot nu toe dan :) )

+Check your e-mail

Groetjes, Leon
Thnx, alleen zoals je misschien al gelezen had heb ik windows al schoon op die 1Gb geprobeert te installeren wat dus ook naar loop van tijd resulteert in een vastloper. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Please, maak ten allen tijde gebruik van het edit-knopje in plaats van om achter elkaar te posten. Dat is wel zo bevorderlijk voor het overzicht en zo kom je niet over alsof je het topic de ganse tijd omhoog zit te kicken, wat dus niet de bedoeling is hier op GoT. Omhoogkicken is pas toegestaan, wanneer het topic zo ver naar beneden is gezakt, dat het niet meer in de topiclisting zichtbaar is. In de meeste subfora is dat dus na 24 uur B) Dank je.
Pagina: 1