Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

plexiglas lichtplaatje maken mbv leds, hoe efficientst/felst

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik wil een rond plaatje hebben dat egaal en lekker fel wit licht uitstraalt, zeg maar een soort lichtbak, het is de bedoeling dat je er in kunt kijken en dat je dan een mooi wit lichtgevend vlak ziet.

Dit is wat ik gedaan heb:

- rond stukje kleurloos plexiglas (3mm dik) gedremeld (ong 10cm diameter)
- 20 inkepingen gemaakt voor 20 5mm leds (plexiglas leek op een tandwiel)
- plexiglas mat geschuurd met fijn waterschuurpapier aan beide kanten
- de helft van m'n led's heb ik matgeschuurd
- 20 9000mcd witte 30graden leds ingelijmd (heldere en matte led om en om) en allemaal vastgesoldeerd (schijnen allemaal naar het midden van het plaatje)
- rond stukje wit papier er onder gelegd, als je er in kijkt zie je dus een wit vlak
- alles verder ingepakt in aluminiumfolie zodat al het licht in principe maar 1 uitweg heeft (een cirkel van ong 8cm doorsnee naar boven)

Eerst had ik dit gedaan met 3mm 4500 cdm leds, het was leuk maar niet echt superfel. Dus ik dacht dat ik het maar met 5mm 9000 en 10000 cmd led's moest proberen. De (goedkopere) 10000 cmd leds waren 15 graden en bleken dus eigenlijk ook minder lichtopbrengst te hebben als de 9000 dus die ga ik er zoiezo uit knikkeren.

(lichtopbrengst valt me toch altijd een beetje tegen omdat 1 ledje je in principe bijna blind kan maken maar 20 op zo'n vlakje dan ineens niet, zal wel aan mij liggen)

Het resultaat is opzich wel goed, toch wil ik graag proberen 't nog ietsje helderder te krijgen zonder er extra ledjes in te doen of er meer stroom doorheen te jagen (is al 22mA per led).

wat ik mij afvraag:
- wat is eigenlijk beter, 1 zijde mat schuren (zoja welke) of toch beide
- zou het veel uitmaken als ik de inkepingen waar ik de ledjes in doe zou polijsten?
- is het mat maken van de ledjes zelf eigenlijk wel een goed idee?
- iemand nog praktische tips/ervaringen?,
Van onder af belichten is geen optie omdat 't niet dikker mag worden dan 5mm (ledjes zijn al dikker dan het plexiglas).
Het 220mA stroomverbruik bij 7V wil ik ook niet overheen.

mwha toch weer een heel verhaal geworden, heb dit allemaal al zelf gedaan dus hoop ik maar dat er iemand is die me kan helpen met deze detailvragen :)

www.nintendocasemods.com

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

het mat maken is een goed idee. het lijkt mij alleen dat je wat veel ledjes gebruikt. met 1 of 2 zou het ook moeten kunnen, alleen moet je dan de belichting van achteren laten komen. de voorkant van het plaatje moet je mat maken. de achterkant moet gewoon blijven glanzen. zijkanten het liefst ook glanzend.

de glanzende kanten zorgen er voor dat het licht in het plaatje blijft en er alleen bij de matte kant uitkan

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Helaas is belichting van achteren geen optie (geen ruimte), maar ik snap het gewoon niet, het licht kan toch zoiezo maar 1 kant op?

Door het aluminiumfolie zou je denken dat het allemaal goed weerkaatst zegmaar of zie ik iets over het hoofd?

Maar goed ik ga wel even met wat tandpasta aan de gang om bepaalde stukken weer helder te krijgen, hopelijk merk ik het verschil >:)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Wat ook belangrijk is is hoe je de ledjes geschakeld hebt, in serie of parallel. en de spanning die je erdoor heen gooit.
als ik dat weet kan ik je mss verder helpen.

edit, zie t al, 7 volt :) overheen geleze....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 11:40 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

1 ledje waar je inkijkt is erg fel, maar vergelijk het oppervlak ven 1 led eens (wat ook nog eens gebundeld licht is) met jouw schijf....