Hoewel ik de term predestinatie veel te religieus vind klinken, ben ik nog steeds een aanhanger van het determinisme (mensen uit de wetenschap om mij heen willen me van het tegendeel overtuigen, maar dat lukt ze totnogtoe niet

). Wat iets net zei, met welke deeltjes/golfjes/snaartje het heelal dan ook gevuld is, ze zullen aan wetten voldoen en dus is alles als het ware al vastgelegd (niet dat wij dat ooit een milliseconde met 100% zekerheid de toekomst vooruit kunnen voorspellen).
De onzekerheidspincipes stellen dat toevalligheid bestaat. Hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik me er nog veel te weinig in heb verdiept, hoor wel vaker dat je niet 100% zeker kan berekenen de richting van een deeltje is en hoe snel hij gaat. Hoe zekerder je bent van de snelheid, des te onzekerder ben je van de richting en vice versa.
Dat verhaal vind ik iig al niet kloppen, omdat het de wetten van de natuur een worst zal zijn of wij dat kunnen meten of niet. De richting en de snelheid van het deeltje
is en dat is genoeg om te stellen dat zo alles op een enkele manier zal gaan verlopen, namelijk de enige manier waarop alles kan verlopen.
Dat er meerdere mogelijkheden zijn voor een uitkomst van een gebeurtenis, wil er niet in bij mij. Maar ik sta natuurlijk altijd open voor argumenten. Zoals ik al zei heb ik nog heel wat lezen te doen en kom ik over een tijd terug en verklaar ik het determinisme onzinnig

In essentie niet dus, maar dat is volgens mij een verkeerde manier om ertegenaan te kijken. Als iemand ervoor kiest een misdaad te begaan, was dat de uitkomst van een rekensom waarover de misdadiger (of uberhaupt ieder levend wezen die beslissingen neemt) geen directe invloed. Hoe complex ook, het blijft een berg moleculen die enkel iets doen als er bepaalde input is. Net als een computer, en die heeft ook geen vrije wil.
Nu is het natuurlijk niet zo dat de dader vrijuit moet gaan, want misschien zweven er wel vaak moleculen in het hoofd van de dader die zorgen voor een onrealistisch wereldbeeld, moordlustigheid of wat er dan ook maar mis is met de boef. Mits we de medische instrumenten hadden, zouden we zoiemand ook makkelijk kunnen helpen of zelfs iedereen preventief screenen ofzoiets.
Vrije wil kan niet bestaan in een deterministisch wereldbeeld, maar dat wil niet zeggen dan misdadigers vrijuit gaan. Als we ze besluiten op te sluiten, is dat precies hetzelfde als dat de boed besloot iets fouts te doen.
Tux schreef op zondag 30 januari 2005 @ 23:37:
Er zijn op scheikundig niveau (laat staan op quantummechanisch niveau) al zo ontzettend veel combinaties mogelijk dat predestinatie mij zeer onswaarschijnlijk lijkt.
En als deze theorie waar zou zijn zou je ook alles kunnen voorspellen.
Wat zou het aantal combinaties nou voor invloed kunnen hebben? Alleen maar omdat jij dat denkt en vind. Ondertussen beantwoorden de deeltjes gewoon aan wetten op de enige manier waarop dat zou kunnen.
Dus als je met een supercomputer van alle subatomaire deeltjes die bekend zijn uit zou kunnen rekenen welke deeltjes elkaar waar tegenkomen en wat er dan zal gebeuren zou je iets kunnen voorspellen.
Steln dat je voor iedere snaar (ik ga er maar even vanuit dat dat het kleinste deeltje is) een snaar neemt om die te simuleren (is al heel klein, waarschijnlijker heb je toch al gauw een atoom nodig, maargoed, stel) dan heb je een heel universum nodig, en wel precies hetzelfde als deze, om te iets te kunnen voorspellen. Dat kan dus niet. En als je zou gaan vereenvoudigen, dan zou de precisie afenemen en de voorspellinge waardeloos worden.
Maar elke beïnvloeding van een deeltje door een ander deeltje heeft als gevolg dat de daaromheen liggende deeltjes vaak ook weer van snelheid, richting, vorm, enz. veranderen.
Zulke voorspellingen lijken mij dus oneindig complex.
Zulke voorspellingen zijn onmogelijk, althans, wij zullen voorspellinge over ons eigen universum nooit kunnen weten. Dat het geheel van het universum in onze ogen complex is, doet natuurlijk niets af aan de realiteit. Het kan die deeltjes toch niets schelen of het allemaal complex is?
Ik vind trouwens dat teveel mensen onterecht bij determinisme meteen denken aan het voorspellen van de toekomst. IMHO een onzinnige gedachte, want met 100% de toekomst voorspellen in het heelal voor het heelal is nu eenmaal fysiek niet mogelijk. Wat wel bijvoorbeeld mogelijk zou kunnen zijn is met een supercomputer een soort miniuniversum simuleren en op een willekeurig tijdsstip alle richtingen en senlheden van de deeltjes vastleggen en deze in een andere (iets snellere) supercomputer invoeren en deze de toekomst laten voorspelen. Je raad het al, er is maar 1 uitkomst mogelijk.