Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vochtigheidssensor zelf maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een half jaar geleden heb ik een automatisering gemaakt voor de beregening van de planten in onze tuin. (zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/926148). Nu heb ik het volledige programma herzien, en er zou eigenlijk een optie in moeten komen zodat ik via de printerpoort uit kan lezen of de grond nog vochtig genoeg is. Als de grond nog vochtig is (door regen, miezerig weer...) dan zou er geen beregening mogen plaatsvinden, en zou maw de voeding die naar het eigenlijke schakelprintje moeten worden onderbroken.

Dit moet dus gerealiseerd worden met een of andere sensor. Er zijn van die dingen te koop van o.a. gardena maar die zijn in eerste plaats duur en in tweede plaats is het niet zeker dat ik ze aan de praat krijg op mijn zelfgeknutseld systeem.

Daarom de vraag of het mogellijk is zo iets zelf te maken, het moet wel vollgende dingen kunnen:

-Via een potmeter moet ik kunnen instellen wanneer het vochtig genoeg is.(beregening mag NIET)
-Via een potmeter moet ik kunnen instellen wanneer het droog genoeg is (beregening mag dus).

Het is vooral met die 2 potmeters dat ik wat inzit, ik heb ooit zo iets gemaakt maar dat werkte maar met 1 potmeter en dat is het niet. Als het te nat is is het weer veel te droog tegen dat hij weer opspringt.

En hoe kan ik de sensor maken, ik heb ooit gehoord dat wanneer de ''sensoren'' roesten, hey systeem niet meer goed werk.

Een hele hoop vragen, ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen met schema's e.d. ik ben een noob als het over elektronica gaat (maar toch interesseert het me .. ;) )

Verwijderd

Wrm 2 potmeters?
Als je met 1 potmeter instelt wanneer het vochtig genoeg is, en 't zit onder die vochtigheidsgraad, dan is 't toch droog genoeg? Of zit ik nu verkeerd?
Over de technische uitwerking weet ik niet direct hoe je dat zou kunne doen.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
tussenbereikje>? Anders gaat ie steeds aan/uit klik klak klik klak :P

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
die sensor die je al had gemaakt aan een smith-trigger smijten :)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik las in je andere topic dat je in de tuinbouw werkt. Ik zou zeggen (als je daar nog steeds werkt) maak een meetbox open (dat is zon kastje die op een aantal plekken in de kas hangt voor temp meting en de vochtigheid). En daarin zitten twee voelers en om eentje zit niets en om de ander een stoffen kousje dat in een bakje met gedistileerd water hangt (of een andere vloeistof). Door het temp verschil temeten (oftewel het verschil in de weerstand tussen deze twee) kan men de vochtigheids graad berekenen. Mischien dat dit princiepe ook werkt als je er eentje in de grond propt en eentje gewoon los laat hangen.

Mischien kan je hier iets mee mischien ook niet ik weet dat ze nog een andere methode ook gebruiken maar die is volgens mij iets ingewikkelder maar kan zo even niet meer bedenken hoe die inelkaar zit.

No signature found

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik heb laatst deze gezien op circuits online:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/56

Misschien dat je hier iets mee kan, dat als de installatie aan wil gaan voor de beregening, dat deze er met een relais aan hangt. Zo voorkom je dat het systeem constand die gegevens van vochtigheid doorgeeft en alleen als het tijd is voor de beregening het werkelijk gecontroleerd word.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je kan altijd nog h idee van circuitsonline pakken, met de 2 voelers, dan de ene aan 5v gooien met een tor die aan je printerpoort statuslijn hangt, en dan een 8 bits a/d convertertje aan je datalijnen gooien met de ander kant van de voeler.

Dan gooi je als je het wilt meten 5v op die statuslijn, dan gaat ie dus een meting uitvoeren, en die lees je uit met die a/d omzetter, ofwel, je proggie krijgt een waarde terug die gelijk is aan de vochtigheid.

Die verwerk je dan verder, doordat je weet hoe vochtig het is kan je ook kiezen om een soort trajactmeting te doen, zo ven:

Nu is het land droog, maar gezien het verloop van deze dag duurt kan ik het spreoien nog een uurtje uitstellen zodat ik ga sproeien als de kas dicht is, dat ik niet over werknemenrs heen ga spuiten. ;)

Verwijderd

pak gewoon de sht11, die werkt prima en makkelijk aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
sht11?? was da?

en dat schema van circuitsonline is het niet, dat werkt maar met 1 potmeter en dat geeft problemen, heb dat ooit ieens gemaakt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:57:
sht11?? was da?

en dat schema van circuitsonline is het niet, dat werkt maar met 1 potmeter en dat geeft problemen, heb dat ooit ieens gemaakt...
sht11 is een luchtvochtigheids sensor en een temperatuur meter.
kijk eens op www.beck-ipc.com kan zijn dat dat misschien is waar je wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
nee daar heb ik niks aan :D

ik wil het gewoon zelf maken dat zal het beste gaan denk ik ;)

Verwijderd

sloop een oude video..daar zit een vochtigheids-sensor in.
Meestal een keramisch plaatje met twee draadjes erop.

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 17:49:
[...]

sht11 is een luchtvochtigheids sensor en een temperatuur meter.
kijk eens op www.beck-ipc.com kan zijn dat dat misschien is waar je wat aan hebt.
De SHT11 is een luchtvochtigheids sensor en die moet je met een heel groot protocol aansutren.
Het is ook gelijk een temp sensor er bij in. Niet makkelijk iig, kan wel -> hoop gekloot.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:01:
sloop een oude video..daar zit een vochtigheids-sensor in.
Meestal een keramisch plaatje met twee draadjes erop.
Dat is een idee, maar dat zijn dan weer vochtigheids sensoren, kun je dat ook in de grond steken?

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

nee, dit is duidelijk een luchtvochtigheidsensor
maar inprincipe kan je gewoon 2 gestripte draadjes in de grond steken
ik gok tussen de 1 en 5 mm afstand moet werken ( misschien zelf een trechter in de grond steken en daaronder de draadjes
vocht (regen/water) geleid, maar niet 100%, dus hoe meer vocht hoe lager de weerstand,
daarna is t gewoon een kwestie van ijken.
mocht je echt een percentage moeten hebben, kan je m ijken met zo'n (http://www.artec.nl/vochtmeter/grond.htm) apparaat, misschien kan je m van een van je collega tuiniers lenen

. . . . . Youp.net . . . . .

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik wil net zeggen, je kunt toch gewoon de weerstand van de grond meten? Dat geeft een goede indicatie van de vochtigheid. Als je dit op meerdere plekken doet kun je het gemiddelde nemen, lijkt me vrij betrouwbaar

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 13:54
Ik heb gezocht naar tensiometers (daarmee meet je vochtigheid in de grond) en ben prijzen vanaf €85,- euro tegengekomen. Of ze dan electronisch zijn uit te lezen weet ik niet. Maar goed, het ligt er maar net aan wat je budget is, hoe professioneel je het wilt aanpakken en wat voor tuin je hebt.

Als ik het zo lees is het gewoon hobby, dus zal 2 sprietjes in de grond ook wel voldoen. Zie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/16314/last en
http://www.xs4all.nl/~sbolt/groeneVinger.html
Pagina: 1