Verwijderd

Topicstarter
hoi mensen ik heb een beetje woorden met me ouders om dat me pc de hele dag/nacht aan staat , zei zeggen ja we krijgen een hoge stroomrekening.

mijn vraag wat verbruikt een pc:
300watt voeding
amd systeem.
luchtkoeling
dat alleen download.

hoeveel stroom verbruikt dat in 24 uur ?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
(jarig!)
hangt er vanaf laat je je scherm aan staan? je geluid? printers enzo...

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:32

Just_I

What did you just say?

Mja, dat ligt voornamelijk aan de load, maar je kan het beter uiterekenen met het maximale aantal Watt omdat je iig niet meer dan dit gebruikt, dit is dan excl. randapparatuur als monitor(-en). Daarnaast kan je natuurlijk ook een maadj je pc uitzetten en dan kijken wat het nou scheelt op de energie rekening.

Volgens mij is dit ook niet echt een topic voor W&L en is dit ook wel ongeveer met de search te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Just_I op 30-01-2005 21:35 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Je kunt voor ca 25 euro meters kopen die precies continu aangeven wat er gebruikt wordt. Bij sommigen zijn ook opties mogelijk zoals instellen van kosten etc.

Dus als je ouders het zo graag willen weten, adviseer ze er een te kopen :P

Verwijderd

Topicstarter
DaannO schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:32:
hangt er vanaf laat je je scherm aan staan? je geluid? printers enzo...
alles uit beeldscherm uit printers uit alleen de pc is bezig... (alleen de kast)

nu zal dit niet helemaal overeen komen maar pc 24 uur aan is ook niet zo ...
maar ff idicatie... scherm zal +- 6 uur per dag aan staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 21:37 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:33

_Ernst_

Mark It Zero!

300 watt voeding zegt niks, die verbruikt namelijk geen 300 watt. Verbruik ligt helemaal aan de belasting en aan de hardware die gebruikt is (486 processor of een quad opteron systeem? ;))
Dus post de volledige systeem specs eens.

Overigens ook niet het juiste subforum ;)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
system specs

300watt voeding
asrock k7s41 gx (ofzo),all on board
sempron 2600+(1.8ghz)
512 ddr pc 2700

dvd/dvd-rw (worden weinig gebruikt maar zitten erin)

koelers

cpu koeler
80mm fan

nog meer weten ?

//edit

in welk forum deel moest die GC leek me geschikt...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 21:40 ]

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
In welk opzich zou je hierover willen discussiëren? Het is toch gewoon een rekenvraag met 1 goed antwoord? Zoek maar eens in Stuffis Generalis (waar het topic wél thuishoorde) over dat soort stroomtopics; in 1 daarvan heb ik dat eens uitgerekend...

[ Voor 124% gewijzigd door Silent Thunder op 30-01-2005 21:53 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Reken bijvoorbeeld dat hij constant 70 watt verbruikt: dat is 24 x 70 = 1,7 kWh per dag
1,7 x 365 = 620 kWh per jaar. 1 kWh kost zo'n 9 cent dacht ik, dus dat is zo'n 55 euro per jaar.

Dit is wel heel ruim gerekent, want in idle stand zal hij aanzienlijk minder verbruiken, maar hoeveel dat is durf ik niet te zeggen.

En dit is idd al vaker langs gekomen, zie de Search :)

Het had beter gepast in Overige Hardware btw

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
hoe reken je dan uit hoeveel watt je computer verbruikt ?

• iets
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:52:
hoe reken je dan uit hoeveel watt je computer verbruikt ?
Dit valt niet makkelijk uit te rekenen. Het is ook afhankelijk van hoeveel de computer belast is. Je kunt natuurlijk wel schatten ;).

Mijn schatting:
Cpu: 50W
Geheugen: 5W
HDD: 5W
Moederbord met vga: 25W
Fans, etc: 5W
= 90W

Rendement voeding: 70%
= 130W verbruik zonder monitor.

tvw

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Kijk eens voor de lol hoeveel CPU je gebruikt in Task Manager. Een redelijke schatting is dat je CPU energie verbruik iets is van 100W * wortel ( %CPU / 100 ). Geheugen is 5 W piek voor half Gig, HDD staat bij download vrijwel stil, mobo 25W in rust lijkt me ook wat veel, eerder 15W. Kortom, 50W @ 70% rendement is 70W verbruik, bij een download. Linux is wel wat zuiniger, als je laptop mode gebruikt voor downloads ( HDD chunks worden dan opgespaard )

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• iets
MSalters schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:31:
Kijk eens voor de lol hoeveel CPU je gebruikt in Task Manager. Een redelijke schatting is dat je CPU energie verbruik iets is van 100W * wortel ( %CPU / 100 ).
100W * wortel ( %CPU / 100 ) :? Dan zou betekenen dat de cpu bij 0% belasting geen energie verbruikt? En bij volle belasting 100W? Hier kun je denk ik beter kijken ;) :
http://users.erols.com/chare/elec.htm
Geheugen is 5 W piek voor half Gig, HDD staat bij download vrijwel stil, mobo 25W in rust lijkt me ook wat veel, eerder 15W. Kortom, 50W @ 70% rendement is 70W verbruik, bij een download. Linux is wel wat zuiniger, als je laptop mode gebruikt voor downloads ( HDD chunks worden dan opgespaard )[/quote]
Een HDD die stil staat :?. Een HDD verbruikt altijd zo'n 5W, iets meer bij het seeken. En mobo heeft geintergreerde vga vergeet dat niet ;).

Enige oplossing op het zeker te weten is idd een apparaatje kopen of gaan meten met een multimeter die ook ampere over wisselstroom kan meten. Mocht je die toevallig hebben liggen.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
ik heb thuis wel een multi meter die wissel meet,

welke kabels zou ik dan door moeten meten ?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:36:

degene van je stopcontact naar je pc misschien ;)

• marco899
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:36:

Met dat gegeven, meet je alleen de spanning van 230V en je wilt juist de amperage meten. Deze zet je op de A stand en 1 pen tussen je stekker en de ander in 1 pen van het stopcontact.
Dit zal dus normaler wijze niet lukken, maar als je dan een waarde meet b.v. 1A x 230V = 230Watt.

Maar er is toch al een mooi rekenvoorbeeld hierboven gegeven?

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Het verbruik berekenen aan de hand van de stroom die je meet met een multimeter gaat niet werken. Dit levert namelijk geen goede waarde op vanwege faseverschuiving omdat het een inductiebelasting is.

Als je het dus echt precies wil weten is ergens een goedkope vermogens meter op de kop tikken beter. Die zou je er dan ook continu tussen kunnen laten hangen, dan weet je precies hoeveel je aan je ouders moet betalen :P

Last.fm

• iets
Je zult de multimeter in serie moeten zetten met een verdeeldoos of verlengsnoer. Maakt niet uit of dit de + of - is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/multimeter.PNG

Je moet hiervoor dus wel een verdeeldoos of verlengsnoertje voor slopen. De ampere waarde die je hieruit krijgt moet je vermenigvuldigen met 230 en je hebt het aantal watt wat het aangesloten apparaat gebruikt.

Je multimeter moet voor je PC dus wel minimaal 1A aankunnen.

tvw

• iets
_Ernst_ schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:45:
Het verbruik berekenen aan de hand van de stroom die je meet met een multimeter gaat niet werken. Dit levert namelijk geen goede waarde op vanwege faseverschuiving omdat het een inductiebelasting is.

Als je het dus echt precies wil weten is ergens een goedkope vermogens meter op de kop tikken beter. Die zou je er dan ook continu tussen kunnen laten hangen, dan weet je precies hoeveel je aan je ouders moet betalen :P
Faseverschuivingen heb je toch alleen bij 380V krachtstroom? De fasen worden in de meterkast gescheiden onder de groepen dacht ik?

tvw

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Het lijkt me ook niet zo slim om dat te gaan doen als je er geen verstand van hebt, gaat er wat fout dan heb je een aardige kans dat dit je laatste topic op GoT was en dat is het ook nie waard :P

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Neem je dan ook je besparing mee die je niet aan stookkosten hoeft uit te geven?

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
iets schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:39:
[...]
100W * wortel ( %CPU / 100 ) :? Dan zou betekenen dat de cpu bij 0% belasting geen energie verbruikt? En bij volle belasting 100W? Hier kun je denk ik beter kijken ;) :
http://users.erols.com/chare/elec.htm
Dat klopt wel zo'n beetje, alhoewel die 100W inderdaad varieert per CPU. Maar het klopt redelijk ja, met 1% CPU load zit je idd op zo'n 10% vermogen. 0% CPU haal je alleen als je PC uit staat, gebruikt ie idd geen energie ;)
Een HDD die stil staat :?. Een HDD verbruikt altijd zo'n 5W, iets meer bij het seeken.
Een HDD die stil staat? Mijn PC van 8 jaar oud kon dat al. HDD powerdown in BIOS. Ik kan je verzekeren, die gebruikt geen 5W. De vraag is alleen hoe vaak en lang je een spin-up hebt. Dat hangt natuurlijk af van je OS, je d/l snelheid en de snelheid van je HDD. Maar een 40Mbit/s HDD hoeft natuurlijk maar zo'n 3% van de tijd te draaien als je met 1Mbit/s download.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ecteinascidin schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:40:
Neem je dan ook je besparing mee die je niet aan stookkosten hoeft uit te geven?
Heel interessant inderdaad :)

Je PC doet het best goed als kachel. Als je je gordijnen en dergelijke dicht hebt, dan is je pc bijna 100% efficiënt, als je ook de warmte als nuttig rekent :)

Dan moet je nog wel rekening houden met het verwarmen dat je normaal niet zou doen : als je overdag niet thuis bent zet je meestal de kachel uit, maar je pc blijft aan staan.

Daar komt nog bij dat warmte-opwekking met behulp van stroom een stuk minder voordelig is dan met behulp van gas, maar dat weet ik niet heel zeker ;)

In ieder geval is het niet zo dat alle kosten in het aanhouden van de pc weggegooid zijn :)

Maar zet dat ding gewoon uit 's nachts man :P
MSalters zei: Maar een 40Mbit/s HDD hoeft natuurlijk maar zo'n 3% van de tijd te draaien als je met 1Mbit/s download.
Gelukkig zijn de meeste schijven eerder richting 40MByte/s, dus dat scheelt nog weer meer :P

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 31-01-2005 18:17 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

iets schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:55:
[...]

Faseverschuivingen heb je toch alleen bij 380V krachtstroom? De fasen worden in de meterkast gescheiden onder de groepen dacht ik?
Nee ook bij de gewone 230 netspanning. Heeft te maken met de stroom die door de spoelen loopt, die loopt niet gelijk met sinus spanning. Daar kwam het dacht ik op neer :)
eamelink schreef op maandag 31 januari 2005 @ 18:15:
[...]

In ieder geval is het niet zo dat alle kosten in het aanhouden van de pc weggegooid zijn :)
Trek 1 dvd'tje per week van het net en je hebt het er weer uit :P

Maar die van warmte is altijd een leuke redenering, werkt bij mijn pa ook altijd goed, als ik tegen hem zeg dat de energie nooit verloren gaat maar ten goede komt aan de verwarming van het huis :P

Last.fm

• iets
_Ernst_ schreef op maandag 31 januari 2005 @ 18:31:
[...]

Nee ook bij de gewone 230 netspanning. Heeft te maken met de stroom die door de spoelen loopt, die loopt niet gelijk met sinus spanning. Daar kwam het dacht ik op neer :)
Sorry dat ik hier over door blijf bitchen. Maar ik zit nu in m'n eerste jaar elektrotechniek en ik heb iets totaal anders geleerd :P. 380V effectief komt de plaatselijke transformator binnen of de meterkast, dat weet ik niet meer zeker. Die 380V bestaat uit 3 fasen van 220V L1, L2 en L3. Daarom heeft een krachtstroom kabel ook 5 aansluitingen (L1, L2, L3, min en aarde). Als je een aparte L ader neemt heb je afaik gewoon 230V in een enkele sinus.

En mocht het niet netjes in één fase lopen, dan zou je toch nog gewoon de ampere's kunnen meten en die vermenigvuldigen met 3^0.5 (wortel van 3)?
eppie schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:16:
Het lijkt me ook niet zo slim om dat te gaan doen als je er geen verstand van hebt, gaat er wat fout dan heb je een aardige kans dat dit je laatste topic op GoT was en dat is het ook nie waard :P
Dat valt echt reuze mee. Ik heb vorig jaar ook zo'n ding in elkaar geprutst. Ik kwam er alleen een beetje te laat achter dat mijn meter alleen gelijkstroom kon meten 8)7. Wat kan er zoal fout gaan?

tvw

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Misschien is het een idee om eens te gaan klagen bij de rechter; Hoe kan een energiemaatschappij nou geld vragen voor iets wat behouden blijft? ;)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

iets schreef op maandag 31 januari 2005 @ 20:21:
[...]

Sorry dat ik hier over door blijf bitchen.
Maakt niet uit :P
Maar ik zit nu in m'n eerste jaar elektrotechniek en ik heb iets totaal anders geleerd :P. 380V effectief komt de plaatselijke transformator binnen of de meterkast, dat weet ik niet meer zeker. Die 380V bestaat uit 3 fasen van 220V L1, L2 en L3. Daarom heeft een krachtstroom kabel ook 5 aansluitingen (L1, L2, L3, min en aarde). Als je een aparte L ader neemt heb je afaik gewoon 230V in een enkele sinus.

En mocht het niet netjes in één fase lopen, dan zou je toch nog gewoon de ampere's kunnen meten en die vermenigvuldigen met 3^0.5 (wortel van 3)?
Heb nog eens even lopen zoeken want ik was het hier dacht ik al eens eerder tegen gekomen: Sine in "Stroom ver/ge-bruik computer"
Je moet dus een true RMS meter hebben, dan is het wel goed te meten.
Maar de meeste goedkopere multimeters kunnen dit niet goed, dus aan een ding van een paar euro van de Aldi heb je in dit geval niet veel :)

Maar wat ik bedoelde had niks te maken met de verschillende fase van het stroomnet. Maar met het feit dat de stroom niet netjes de sinus vorm van de spanning volgt, zoals bij Ohmse belastingen wel het geval is (de stroom meten die een Ohmse belasting meet is dan ook een stuk makkelijker).

Last.fm

• iets
Aha. Ik denk dat ik het begrijp :P. Dit effect krijg je geloof ik ook als je veel TL-buizen ophangt met dezelfde starter.

Bedankt! :)

[ Voor 47% gewijzigd door iets op 31-01-2005 21:55 ]

tvw

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Volgens m'n UPS verbruikt m'n systeem (sig) als het scherm uitstaat en de pc op full load loopt (setiathome) ongeveer 178W.
Zou bij jou systeem gelijkaardig of minder moeten zijn.

Verwijderd

Met de energy monitor 3000 gemeten heeft mijn systeem zonder monitors of speakers etc een verbruik van +-160w onder full load (ud grid, mp3'tjes afspelen en wat downloaden). Met monitoren aan is dat overigens +-340w, ruim meer dan het dubbele dus. De va ligt in alle gevallen een stukje hoger (w is daar +- 86% van).

Mijn systeem is overigens een P4 northwoord 2.8Ghz, 512MB, 7200RMP 120GB HD en een ATI 9600XT met passieve koeling.

Verwijderd

Maargoed ondanks alles over hoeveel het nou werkelijk zal gebruiken zie ik nog niets staan over hoe je dat dan om moet rekenen naar uren en hele dagen 8)7

Bij deze dan maar.

Stel verbruik = 178W (zie DatraxZ hierboven)
Dat is 0,178 kWh (om het lekker ingewikkeld te maken zodat niemand het meer snapt :P)
0,178*24 = 4,272 kWh
4,272 kWh kost ongeveer 50 eurocent.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Als je je ouders een euro of 15 per maand geeft (wat me niet onredelijk lijkt) voor het stroomverbruik van je PC, ben je dan van het gezeur af? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:24:
Maargoed ondanks alles over hoeveel het nou werkelijk zal gebruiken zie ik nog niets staan over hoe je dat dan om moet rekenen naar uren en hele dagen 8)7
_Ernst_ in "Stroomverbruik PC" ;)

Weet alleen niet wat de kWh prijs op dit moment precies is.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er achter ff snel uitgereken naar mijn verbruik een euro of 60-80 per jaar.
konden me ouders mee leven..

dus close

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ecteinascidin schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:40:
Oh da's voor miijn 650watt bak vrij belangrijk ja :P We hebben de kachel zelden aan :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1