Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] CRT monitor geeft geen groen weer

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:51
Ik heb vandaag NEC Multisync E1100 monitor gekregen \0/. Bij thuiskomst bleek echter dat het ding geen groene pixels weergeeft /0\. Na enig uitzoekwerk is gebleken dat het probleem in de monitor zelf zit, niet in de kabel... De weergave in rood en blauw is verder prima (scherp en alles). Waar groen hoort te zijn blijft de beeldbuis echter zwart:
Afbeeldingslocatie: http://erik.kabel.utwente.nl/got/monitor/color2.png ipv Afbeeldingslocatie: http://erik.kabel.utwente.nl/got/monitor/color1.png

Oorzaak
De monitor heeft ongeveer 120km per auto afgelegd en 2 weken in een koude schuur gestaan. (daarvoor was ie nog goed). Vermoedelijk is er tijdens het vervoer iets misgegaan, hopelijk zit er een stekkertje los ;)

Symptomen
Geen groen, zelfs niet in het OSD. Vandaar dit het probleem volgens mij in de elektronica van het apparaat zit.

Specs
De beeldbuis is van Hitachi (typenummer M51LEQ180X64 voor de kenners). Hieronder 2 plaatjes van de inhoud van de kast (clickable naar 4MP foto's):
Afbeeldingslocatie: http://erik.kabel.utwente.nl/got/monitor/Overzicht_tn.JPG
Dit is een bovenaanzicht, aan de rechterkant zit de voeding. De op potmeters op de buis zelf zijn om scherp te stellen. De relevante electronica zit volgens mij aan de linkerkanr. In detail:
Afbeeldingslocatie: http://erik.kabel.utwente.nl/got/monitor/detail_tn.JPG

Wat is nou mijn vraag
Trial and Error lijkt me een gevaarlijke methode bij dit soort apparaten. Ik ben daarom op zoek naar gerichte tips waarmee ik de oorzaak kan vinden. Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten welke draden er voor de aansturing van de tube zorgen zodat ik vanaf daar kan speuren naar het probleem. Een schema zou natuurlijk helemaal _/-\o_ _/-\o_ zijn.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Je moet wel goed beseffen waar je mee bezig bent hoor, een monitor staat onder hoge stroom...Als je er niet vanaf kent zou ik zeggen blijf eraf en koop een andere monitor, daar kan je geen gevaar voor lopen..

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Je hebt dat ding zo opengemaakt? Stekker eruit en opgenschroeven maar? Voor zover ik weet blijft er op een monitor altijd nog 24 tot 48 uur stroom staan ook al is de stekker eruit. Ik zou dus ff uitkijken met welke componenten je aanraakt.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

TweakingPro schreef op zondag 30 januari 2005 @ 22:28:
Je hebt dat ding zo opengemaakt? Stekker eruit en opgenschroeven maar? Voor zover ik weet blijft er op een monitor altijd nog 24 tot 48 uur stroom staan ook al is de stekker eruit. Ik zou dus ff uitkijken met welke componenten je aanraakt.
ettelijke tienduizende volten blijven in de condensators hangen dus ga niet ff met je hand voelen of de printplaat warm is ofzo ;)
En een moderne 17" houd zijn spanning al maanden vast, laat staan zo'n 21" koei..

Nooooh! Stahp!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In het osd kan je meestal ook wel de RGB kleuren instellen. ( de hoeveelheid van elke kleur zegmaar )

Staat dat niet verkeert ?

Verwijderd

probeer de potmeters van de print die achterop het kanon zit... meeste kans dat je het daar kan bijstellen

reset naar factory default al getest in het osd menu... :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 23:21 ]

• T-MOB
Bedankt voor alle bezorgdheid :)
En jah, ik schroef zo'n ding gewoon open, als in stekker eruit... aanzetten [ff wachten] en schroeven maar*. Potmeters achterop het kanon heb ik niet kunnen vinden, behalve die 5 bovenop. Maar ik heb mij vanvond laten vertellen dat NEC gewoon schema's verstrekt als je ze een mailtje stuurt. FF proberen dus...

*Voorts ben ik altijd erg voorzichtig bij het aanraken van componenetn in zo'n beetje alles waar geen batterijen ingaan. Maar goed, als het om een walkman ging had ik wel geprutst tot het werkte. Vandaar de vraag ;)

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:54

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

merkelijk een klein gevoel van suicede?

het is gewoon LEVENS GEVAARLIJK om een scherm te openen en ff te gaan 'testen' koop gewoon een nieuwe of laat hem door een xpert repareren.. kbedoel je hebt ws ook nog familie en vrienden die je niet graag willen missen!!! ;)

Bedankt alvast

Verwijderd

Werk met een kunstof schroevedraaier tijdens het afstellen met prik erop !!
of minimaal met een zeer goed geisoleerde versie's..

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Je kunt er goed aan werken alleen moet je even het volgende doen:
Haal de zuignap met een tangetje los (natuurlijk goed geisoleerd) en maak heel even aarde.
Het kan een klap geven en daarna ben je verzekerd van een spanningsloze buis.
De spanning blijft ongeveer een week gevaarlijk, onafhankelijk of je nu een 21" of een 17" heb.
Wel is de houdbaarheid afhankelijk van de soort hoogspanningstrafo (en de daarbijbehorende condesatoren, die houden de spanning vast) die er gebruikt is.
Maar alsnog, het doet wel heeeel erg veel pijn hoor ! :'(
Lijkt me niet makkelijk, het groen probleem op te lossen, vooral met de tegenwoordige fast-print techlogie.

[ Voor 6% gewijzigd door marquis op 31-01-2005 07:11 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:23

DataGhost

iPL dev

mja ik heb dit ook eens gehad, spontaan werd mijn beeld veel paarser dan normaal.... groene electronenbuis kapot -> RMA
paar dagen later kwam er hier iemand met een nieuwe monitor deze omruilen

ik zou zeggen dat het gewoon kapot is, niet meer af te stellen dus

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-11 13:11
Ik heb hetzelfde gehad (ook geen groen) op mijn oude IBM P200 scherm. De diagnose van men pa was ook een kapot elektronenkanon. Ik heb het scherm toen maar weggedaan en een nieuwe aangeschaft.
Ik ben dus bang dat je het scherm kunt afschrijven.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

Kijk eens of het losse contacten op de printplaat zijn, kun je heel makkelijk doet door op de print de tikken (verschillende plekken) of gewoon een paar klappen op de monitor te geven. Doet ie het weer? Dan moet je de contacten op de printplaat herstellen, doe dit niet zelf als je niet weet waar spanning op staat!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

LEVENSGEVAARLIJK waar je mee bezig bent, trek altijd met dat soort dingen speciale handschoenen aan en gebruik special gereedschap, Die condensators zijn geen speeltje, van een foto camara voor om de flits te geven kunnen je al een oplazer geven wat voelt als 230, en die dingen zijn maar 1cm dik. Der zit echt onwijs veel Ampere derin wat in 1 keer deruit geperst word, en dat doet pijn. ;)

Blaad

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 13:54
Na alle beanstigende replies ook maar eens een opbouwende. Uiteraard moet je wel goed opletten wat je doet en niet zomaar met schroevendraaiers en vingers overal gaan zitten voelen. Eventueel ketting afdoen, etc..
Check dit stukje van de monitor repair faq. Lees eerst het stuk over veiligheidheid door.

Een slecht/los contactje is aannemelijk vanwege het vervoer. Misschien is het een slecht soldeercontact. Als je geluk hebt zit er stekkertje een beetje los, of maakt die net geen contact meer. Ik zou voorzichtig iedere connector los maken en weer vastzetten, dan zijn de contacten weer schoon. Het boordje aan de achterkant van de buis kan een beetje los gekomen zijn. Probeer die er eens voorzichtig een stukje vanaf te schuiven en er weer op te zetten. (Ik denk niet dat helemaal los maken nodig is).

Als dat geen soelaas biedt moet je gaan zoeken naar slechte soldeerverbindingen. Dat is een lastig klusje omdat je het met het blote oog niet altijd even makkelijk kan zien of er een haarscheurtje in het soldeer zit. Ik prik meestal met een plastic stokje op verschillende plaatsen als de monitor aan staat (uiteraard goed oppassen). Door een beetje proberen kan je er zo achter komen waar de slechte verbinding(en) zit(ten). Daarna kan je die verbinding opnieuw solderen.

Zomaar gaan draaien aan potmeters lijkt me alleen handig als je de originele positie onthoudt of aangeeft met een streepje ofzo.

Verder vraag ik me serieus af of de hoogspanning in een monitor gevaarlijk is.
1) De hoogspanning is toch alleen aanwezig in de flyback (LOPT) transformator, de crt zelf, de zuignap en de rode draad? (Dus niet op een aanraakbaar stuk printplaat).
2) De stroom die nog gelevert kan worden als de spanning eraf is, is zo klein dat niet levensbedreigend is? (ook al kan je wel hoofdpijn krijgen als je een laag plafond hebt)
3) De grote condensator in het voedingsgedeelte is veel gevaarlijker, ook al staat daar geen hoogspanning op.

--
Het losmaken van de zuignap en dischargen naar de aarde lijkt me niet verstandig.
1) Je hoeft je waarschijnlijk niet bezig te houden met het hoogspannings gedeelte.
2) Als je discharged naar een groundpunt ergens in de monitor krijg je daar een piek waar de elektronica niet tegen kan.
Er staan een aantal tips wat betreft het ontladen van onderdelen in de monitor repair faq.

Verder, succes!

• T-MOB
Sjaaky schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:07:
Na alle beanstigende replies ook maar eens een opbouwende.
Ontzettend bedankt voor de tips. Ik ga de link van je even bestuderen, zag er erg nuttig uit op het eerste gezicht. Als het lukt dan meld ik het nog :)

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-11 19:38
Kijk eens naar de kabel, of er geen pinetjes zijn gebroken.

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 12:51
kabelbreuk,...

Heb ik ook gehad kleur groen was opeens weg :(
Liep toen een beetje aan die kabel te pielen en daar was me kleur groen weer. :?

Kijk eerst ff of je een kabelbreuk hebt.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:53:
Je moet wel goed beseffen waar je mee bezig bent hoor, een monitor staat onder hoge stroom...Als je er niet vanaf kent zou ik zeggen blijf eraf en koop een andere monitor, daar kan je geen gevaar voor lopen..
Stroom staat niet, stroom loopt. Spanning staat.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:05
@ Lennart26:
Ik citeer: Na enig uitzoekwerk is gebleken dat het probleem in de monitor zelf zit, niet in de kabel...

[ Voor 7% gewijzigd door Wouzziej op 31-01-2005 16:51 ]

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Verder vraag ik me serieus af of de hoogspanning in een monitor gevaarlijk is.
1) De hoogspanning is toch alleen aanwezig in de flyback (LOPT) transformator, de crt zelf, de zuignap en de rode draad? (Dus niet op een aanraakbaar stuk printplaat).
2) De stroom die nog gelevert kan worden als de spanning eraf is, is zo klein dat niet levensbedreigend is? (ook al kan je wel hoofdpijn krijgen als je een laag plafond hebt)
3) De grote condensator in het voedingsgedeelte is veel gevaarlijker, ook al staat daar geen hoogspanning op.

--
Het losmaken van de zuignap en dischargen naar de aarde lijkt me niet verstandig.
1) Je hoeft je waarschijnlijk niet bezig te houden met het hoogspannings gedeelte.
2) Als je discharged naar een groundpunt ergens in de monitor krijg je daar een piek waar de elektronica niet tegen kan.
Er staan een aantal tips wat betreft het ontladen van onderdelen in de monitor repair faq.

Verder, succes!
Na mijn half jaar stage bij philips, op de CRT afdeling.........

1
De hoogspanning onder de dop op de CRT is niet aan te raden. Je kan dit ontladen en je electronica hoord dit te overleven. Maar wanneer je er zeker van bent dat je dat wil doen zou ik toch een paar 5Watt weerstanden van totaal 500Ohm nemen. Dit scheeld veel voor de levensduur van je electronica.

2
Nee de spanning de spanning die op de buis blijft staan is zeker niet ongevaarlijk, het gaat hier om een spanning tussen de 28 en 35 KV. De buis is maar een paar pico farat maar dan nog heeft dit genoeg capacitijd om een flinke opdonder van te krijgen.

3
Net zo gevaarlijk

Verder is de print opgedeelt in 2 stukken een hoogspannings en een "laagspannings" gedeelte. Zolang je maar met je poten uit het hoogspannings gedeelte blijft is er nix aan de hand.

Verder.... je kan bijna overal aan komen behalve onder de dop. Het ergste wat je bij de buis zal voelen is 200V gelijk spanning (gevaarlijk, maar bij de lage stroom die daar loopt niet meteen dodelijk) en de statische electrischitijd op de buiten kand van de buis.

*ps geloof me 200V op je poten is niet lekker, maar wel weer een ervaring rijker :P

• T-MOB
Sjaaky, ontzettend bedankt. Na voorzichtig tikken tegen de printplaat op de achterzijde van de CRT kreeg ik de kleur terug. Weliswaar tijdelijk, maar na enig "morrelen" lijkt het nu permanent te zijn, ik denk daarom dat hier de oorzaak in heeft gelegen:
Het boordje aan de achterkant van de buis kan een beetje los gekomen zijn. Probeer die er eens voorzichtig een stukje vanaf te schuiven en er weer op te zetten. (Ik denk niet dat helemaal los maken nodig is).

• Sjaaky
  • Laatst online: 06-11 13:54
Blij dat het werkt. Ik vind het altijd jammer als mensen voor dit soort redenen hun apparatuur weggooien.

Kippy, bedankt voor je info. Ik heb nog een vraagje over de hoogspanning op de printplaat.
Aan de hand van de info die je nu gegeven hebt ga ik ervanuit dat er hoogspanning op (1 of meer van de) pinnen van de hoogspanningstransformator staat. Klopt dat? En staat er hoogspanning op de printplaat die aan de crt vast zit (neckboard)?

• Dekaasboer
  • Laatst online: 19:29
Heb je eigenlijk al een degauss gedaan? Misschien domme vraag aangezien je anl een hoop onderzoek gedaan hebt, maar je zij dat klappen geven hielp en degauss is de andere optie die een dergelijk gevolg heeft.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19
misschien een hele domme reply maar ik heb daat ook een keer gehad en dat was dat de stekker gewoon beetje gammel was en er niet goed in hing! dan vallen er soms ook kleuren weg

Adjust non olet, plerumque...

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb wat uitleg voor je miss heb je er wat aan (let niet op mijn typ fouten ;))

1. Voor je begint met iets te doen met je monitor moet je even een schroevendraaier pakken met aan de achterkant zo'n draadje (met klemmetje). Doe het klemmetje op het ijzerdraad wat rond om de moitor zit en steek de schroevendraaier onder het rode zwarte lapje met rode snoer er aan van de beeld buis. Er kan een vonk komen maar dit valt meestal wel mee.

Oplossingen.

1. Het meest mogelijke is dat het probleem hem zit in de soldeer punten van het beeld "kanon". Meestal zijn de soldeer punten afgeschermd met een ijzeren kapje (wegens hoog spanning) wat je even moet lossolderen (aarde draad zit er aan en bevestiging zijn meestal gesoldeert). Hierna zie je een rondje (drie kwart) soldeer punten. Soldeer deze allen opnieuw. En eventuele slecht uitziende andere soldeer punten.

2. Haal de bodem plaat (het moederbord zeg maar :P) van je scherm gedeeltelijk uit de behuizing (wel even een gedoe en goed onthuoden welke draaden je er afhaald)(meestal moet je het naar achter schuiven en zit ie met een paar klikjes vast). Aan de onder kant zal er een gedeelte afgeschermd zijn met ijzer (meestal staat er op de print ook een paar logotjes dat daar de hoogspanning zit) deze is dus om het hoog spannings gedeelte af te schermen. Hier heb je in princiepe niets te zoeken. Je moet opzoek gaan naar de spoelen en grotere transistoren van je scherm meestal een aantal op een rij. Deze moet je allen over solderen (ook al zien ze er misschien nog wel aardig uit).

Verder kan ik je niet helpen want dan zul je echt onderdelen moeten gaan doormeten.

Heb btw 1.5 jaar bij tv maak winkel gewerkt vandaar :P

[ Voor 6% gewijzigd door Micha op 01-02-2005 18:38 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:28
Het zit echt in je videoversterker. Het is een losse printplaat achterop je beeldbuis. Het zijn 3 identieke schakelingen en zo zitten ze ook op de print. Geen gezeik met hoogspanning dus. Meestal is daar iets stuk (print of elco ;) ). Als je pech hebt, is je videoversterker beetje gaar (merk je door er freezer oid op te spuiten).

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
IJnte schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:39:
Het zit echt in je videoversterker. Het is een losse printplaat achterop je beeldbuis. Het zijn 3 identieke schakelingen en zo zitten ze ook op de print. Geen gezeik met hoogspanning dus. Meestal is daar iets stuk (print of elco ;) ). Als je pech hebt, is je videoversterker beetje gaar (merk je door er freezer oid op te spuiten).
Achterop je beeldbuis??? Hoe bedoel je? Je beeld kanon?. Op de printplaat daarvan staat ook nog rond de 500 volt hoor :P

[ Voor 6% gewijzigd door Micha op 01-02-2005 18:44 ]

Verwijderd

ik heb ook nog een monitor liggen waarvan het groen niet werkt, maar na een paar keer goed erop los te slaan komt het groen gewoon terug(voor een tijdje). Nu had ik hem ook opengedraaid, maar ik vond het probleem ook niet. trouwens ik wist niet dat het zoooo gevaarlijk was, dus nog een geluk dat ik leef... O-)

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Welleweerd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 01:30:
merkelijk een klein gevoel van suicede?

het is gewoon LEVENS GEVAARLIJK om een scherm te openen en ff te gaan 'testen' koop gewoon een nieuwe of laat hem door een xpert repareren.. kbedoel je hebt ws ook nog familie en vrienden die je niet graag willen missen!!! ;)
Als je weet wat je doet is er niets aan de hand.
Al die achterlijke n00bs die maar lopen te brullen dat het levensgevaarlijk is zondar dat ze zelf een batterij van een walkman hebben vervangen. :(
We zijn hier op GoT, niet de peuterspeelzaal van het CDA.

Je moet uiteraard gewoon de voedingsstekker eruit halen al je wat gaat doen.
Als je echt niet voor verrassingen wil komen te staan dan trek je gewoon wat dikke latex handschoentjes aan.
Van de spanningen in een monitor ga je echt niet dood als de stekker erin zit.
Het doet hooguit pijn als je een schok krijgt door een condensator.

Begin echter eerst eens te kijken of de RGB kabel nog goed is. :)
Regelmatig komt een kabelbreuk voor omdat de kabel verouderd/stijf is.
De pinout kan je wel met Google opvragen.
Als je OSD ook geen groen/wit goed weergeeft dan is het zeer waarschijnlijk _niet_ de kabel.

Verder kan je goed naar de printplaat gaan kijken bij de grote transistoren/diodes en IC's
Door de warmte drukken ze hun eigen pinnen soms los van de printplaat. Dan zit er een heel klein gescheurd cirkeltje om het gesoldeerde pootje heen. Het is niet altijd even makkelijk te zien maar soms zit het probleem daar in.

En natuurlijk kan er altijd een onderdeel kapot gan dus kijk of je toevallig iets verbrands ziet op de printplaat. :)

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
1. Voor je begint met iets te doen met je monitor moet je even een schroevendraaier pakken met aan de achterkant zo'n draadje (met klemmetje). Doe het klemmetje op het ijzerdraad wat rond om de moitor zit en steek de schroevendraaier onder het rode zwarte lapje met rode snoer er aan van de beeld buis. Er kan een vonk komen maar dit valt meestal wel mee.
Je kan hier gewoon het beste vanaf blijven. Als het degaus mechanisme van de monitor niet goed werkt dan staat hier behoorlijk wat spanning op. Via je metalen schoevendraaier krijg je mogelijk alsnog een flink tik als je niet uit kijkt.

Verder is de achterzijde zeer breekbaar dus je moet daar niet gaan zitten rommelen met stevig gereedschap.

In bijna alle gevallen kan je ge grote printplaat er zo uitschuiven en beide zijden gewoon bekijken..

Senile! Senile Oekaki

• DataGhost
  • Laatst online: 00:23

DataGhost

iPL dev

_bas_ schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 05:52:
[...]

Als je weet wat je doet is er niets aan de hand.
Al die achterlijke n00bs die maar lopen te brullen dat het levensgevaarlijk is zondar dat ze zelf een batterij van een walkman hebben vervangen. :(
We zijn hier op GoT, niet de peuterspeelzaal van het CDA.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:23:
ik heb ook nog een monitor liggen waarvan het groen niet werkt, maar na een paar keer goed erop los te slaan komt het groen gewoon terug(voor een tijdje). Nu had ik hem ook opengedraaid, maar ik vond het probleem ook niet. trouwens ik wist niet dat het zoooo gevaarlijk was, dus nog een geluk dat ik leef... O-)
zoals je ziet (in deze thread al meerdere hoor) is er hier al eentje die niet weet wat voor spanningen allemaal in een monitor voorkomen... laat staan WAAR 'heeeeee wat is dat voor malle zuignap'
verder staat er ook lang niet op elke monitor dat er gigantische spanningen in dat ding staan, dat moet je dus eerst weten
Het is dus wel degelijk levensgevaarlijk, juist als je niet weet wat je doet.

Verwijderd

wel grappig dat er nu nog allemaal dingen gepost worden als je het is je stekker blabla terwijl hij het alweer doet en de oorzaak dus inderdaad een los contact was!! relaxed dat hij het weer doet in ieder geval!

• T-MOB
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 10:27:
wel grappig dat er nu nog allemaal dingen gepost worden als je het is je stekker blabla terwijl hij het alweer doet en de oorzaak dus inderdaad een los contact was!! relaxed dat hij het weer doet in ieder geval!
Idd, hij doet het alweer. Maar voor eenieder die dat gemist had toch bedankt voor het meedenken :)

@AnThR4XX: Jouw monitor heeft waarschijnlijk ook last van een los contact. In de eerste post van Sjaaky staan 2 handige links naar de monitor repair-faq. Daar staat vrij helder uitgelegd hoe een monitor ongeveer in elkaar steekt, waar de gevaarlijke spanning zich bevind en hoe je veilig te werk kunt gaan. Het ontladen van de buis en/of voedings-condensatoren zou ik niet meteen doen. Je kunt zoals Sjaaky ook al zij met een kunststof of houten stokje prima het probleem lokaliseren. Als blijkt dat je moet solderen of anderzijds met je vingers aan de print moet komen dan kun je de boel beter ontladen als je niet zeker weet dat het gedeelte waar je mee bezig gaat veilig is.

Pagina: 1

Let op:
Het spelen met de ingewanden van een monitor is levensgevaarlijk. Dit is echter al meerdere keren in het topic genoemd, dus ga het a.u.b. niet nog 10 keer replyen.