Pentium 2 en Pentium 3 compatible?

Pagina: 1
Acties:
  • 700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
Ik heb hier een pc staan met een horizontaal Slot 1. Op dit moment zit daar een Pentium 2 350 in. Nu zou ik deze graag willen vervangen door een P3 Slot 1 processor.

Is de behuizing echter universeel? Ik heb namelijk eens P3 Slot 1 processors gezien met een soort beugel aan de achterzijde om het koelblok aan de voorzijde vast te houden. Dit past alleen niet vanwege het horizontale slot :/

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-08 09:50
volgens mij moet dat gewoon kunnen. k heb hier zelf een asus p2b moederbord waar een slot 1 processor op past en die vreet ook P2's en P3's

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Spixo
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:37:
volgens mij moet dat gewoon kunnen. k heb hier zelf een asus p2b moederbord waar een slot 1 processor op past en die vreet ook P2's en P3's
Het gaat me vooral om het feit dat de behuizing hetzelfde is. De Asus P2B is een verticaal Slot 1 mobo en dus veel flexibeler qua behuizing.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

In dat geval wat jij omschrijft zou je alleen het koelblok moeten vervangen. Het slot (Slot 1) is 100% hetzelfde.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Behuizing is compatibel, evt kan het verschil tussen SECC en SECC2 voor wat problemen mbt klemmetjes zorgen, maar die zijn als je niet de boel uit elkaar laat trillen toch niet zo essentieel.

Belangrijkere zorgen zijn of de BIOS je P3 ondersteunt en of je moederbord de juiste voltages kan regelen. Als het een vroege P3 is (Katmai, dus met 512KB L2 cache), is voltage sowieso geen issue en mis je bij gebrek aan BIOS support alleen SSE instructies. Maar als het een latere P3 is (Coppermine, met 256KB L2 cache op volle snelheid), kan het zijn dat je 30% te hoge voltage levert, dat BIOS totaal niet weet hoe de CPU aan te spreken en misschien dat je CPU een 133MHz FSB wil hebben en je mobo maar 100MHz kan leveren...

Kortom, doe wat (niet voor niets :Z ) in het PMG Beleid gevraagd wordt en geef volle specs, dus zowel type Slot 1 mobo als type P3 :o

Oslik blyat! Oslik!

• Spixo
dreeke schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:39:
In dat geval wat jij omschrijft zou je alleen het koelblok moeten vervangen. Het slot (Slot 1) is 100% hetzelfde.
Ik heb zelf de volgende 2 afbeeldingen gevonden, boven P2, onder P3.

Afbeeldingslocatie: http://www.saitekinc.com/images/Pentium%20II.jpg
Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl/img/har/cpu/int/p3/P3-Slot1.jpg

Zoals je ziet heeft de Pentium 3 bevestigingsgaten door de hele behuizing heen, de Pentium 2 heeft ze maar aan een zijde. Vandaar mijn vraag wat betreft koeling. Ik kan namelijk totaal geen klem kwijt aan de achterzijde van de behuizing.
dion_b schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:47:
Behuizing is compatibel, evt kan het verschil tussen SECC en SECC2 voor wat problemen mbt klemmetjes zorgen, maar die zijn als je niet de boel uit elkaar laat trillen toch niet zo essentieel.

Belangrijkere zorgen zijn of de BIOS je P3 ondersteunt en of je moederbord de juiste voltages kan regelen. Als het een vroege P3 is (Katmai, dus met 512KB L2 cache), is voltage sowieso geen issue en mis je bij gebrek aan BIOS support alleen SSE instructies. Maar als het een latere P3 is (Coppermine, met 256KB L2 cache op volle snelheid), kan het zijn dat je 30% te hoge voltage levert, dat BIOS totaal niet weet hoe de CPU aan te spreken en misschien dat je CPU een 133MHz FSB wil hebben en je mobo maar 100MHz kan leveren...

Kortom, doe wat (niet voor niets :Z ) in het PMG Beleid gevraagd wordt en geef volle specs, dus zowel type Slot 1 mobo als type P3 :o
Het is een Compaq Deskpro EN 6340. Hij ondersteund maximaal een Pentium III 500 MHz Katmai :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ricardo87 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:50:
[...]

Ik heb zelf de volgende 2 afbeeldingen gevonden, boven P2, onder P3.

[afbeelding]
[afbeelding]

Zoals je ziet heeft de Pentium 3 bevestigingsgaten door de hele behuizing heen, de Pentium 2 heeft ze maar aan een zijde. Vandaar mijn vraag wat betreft koeling. Ik kan namelijk totaal geen klem kwijt aan de achterzijde van de behuizing.
Dat is inderdaad verschil SECC en SECC2. Maar de P2-350 werd in zowel SECC (bovenste) als SECC2 (onderste) uitvoering geleverd. Als je een SECC2 hebt, dan kun je het wel gewoon overzetten.
Welke van die behuizingen heb je nu?
[...]

Het is een Compaq Deskpro EN 6340. Hij ondersteund maximaal een Pentium III 500 MHz Katmai :)
Ah... mogelijk dat hij meer kan (Compaq is altijd erg conservatief in wat ze ondersteunen), maar als je idd je daaraan houdt mag het geen probleem zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Yofresh
  • Laatst online: 20:03
Ik heb over zo`n ding nog een vraag:

Ik ben niet bekend in de wereld van horizontale sloten, maar m`n zus heeft zo`n pc gehad. En ik heb geen idee wat het nou is

De pc zelf geeft aan dat het een Pentium 2 van 500 mhz is, (100x5) maar is dat niet wat veel voor een Pentium 2?

Vond het geen topic waard :)

Edit: geen overclock, clean install

[ Voor 6% gewijzigd door Yofresh op 30-01-2005 21:15 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yofresh_750 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:13:
Ik heb over zo`n ding nog een vraag:

Ik ben niet bekend in de wereld van horizontale sloten, maar m`n zus heeft zo`n pc gehad. En ik heb geen idee wat het nou is

De pc zelf geeft aan dat het een Pentium 2 van 500 mhz is, (100x5) maar is dat niet wat veel voor een Pentium 2?

Vond het geen topic waard :)

Edit: geen overclock, clean install
P2 500 bestaat idd niet.

3 mogelijkheden:

- P3 500 die niet goed herkend wordt door BIOS
- Celeron 500 die als "Pentium 2 Celeron 500" oid herkend wordt
- P2 333 die op 100MHz ipv 66MHz draait (en ja dat is een flinke OC dan, maar heb wel van gevallen gehoord dat het werkte)

Enige manier om erachter te komen is bak open te schroeven en zelf te kijken wat voor CPU het is :z

Oslik blyat! Oslik!

• Yofresh
  • Laatst online: 20:03
P2 500 bestaat idd niet.

3 mogelijkheden:

- P2 333 die op 100MHz ipv 66MHz draait (en ja dat is een flinke OC dan, maar heb wel van gevallen gehoord dat het werkte)

Enige manier om erachter te komen is bak open te schroeven en zelf te kijken wat voor CPU het is :z[/quote]

Overclock is vrijwel uitgesloten want het ding komt uit een ziekenhuis, ik zie in ziekenhuispersoneel niet diehard overclockers

Der zit een standaard cooler op met 2 fans, helpt dat?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Spixo
dion_b schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:11:
[...]

Dat is inderdaad verschil SECC en SECC2. Maar de P2-350 werd in zowel SECC (bovenste) als SECC2 (onderste) uitvoering geleverd. Als je een SECC2 hebt, dan kun je het wel gewoon overzetten.
Welke van die behuizingen heb je nu?

[...]

Ah... mogelijk dat hij meer kan (Compaq is altijd erg conservatief in wat ze ondersteunen), maar als je idd je daaraan houdt mag het geen probleem zijn.
Ik heb momenteel een SECC versie. Het slot op het moederboard is daar dus ook op afgesteld.

Voor zover ik begrijp zijn er dus geen Pentium 3 SECC versies? Is het raadzaam om een Pentium 2 450 MHz SECC erin te zetten? Dan weet ik zeker dat het past namelijk en toch nog wat sneller :)

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een andere mogelijkheid is om bv. een celeron 1400 socket 370 met behulp van een slot1 converter te plaatsen.
Wel even kijken welke revisie P2B mobo je hebt.
(even zoeken door gathering of tweakers.. posts genoeg hierover..)

• Spixo
LeGato23 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:32:
Een andere mogelijkheid is om bv. een celeron 1400 socket 370 met behulp van een slot1 converter te plaatsen.
Wel even kijken welke revisie P2B mobo je hebt.
(even zoeken door gathering of tweakers.. posts genoeg hierover..)
Ik heb geen P2B. Ik heb een Compaq OEM mobo. In de Compaq zit een sticker en daar staat op dat 500@100 de hoogst gesupporte cpu is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ricardo87 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:28:
[...]

Ik heb momenteel een SECC versie. Het slot op het moederboard is daar dus ook op afgesteld.

Voor zover ik begrijp zijn er dus geen Pentium 3 SECC versies? Is het raadzaam om een Pentium 2 450 MHz SECC erin te zetten? Dan weet ik zeker dat het past namelijk en toch nog wat sneller :)
Die P3 gaat wel passen, ook zonder hamer.
Desnoods haal je de klemmer van je mobo af. Zolang je niets raars doet met dat ding valt die cpu er toch niet uit.

Daarbij komt dat P2 450s niet echt voor het oprapen liggen en oude p3 katmais weer wel.
Ricardo87 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:33:
[...]

Ik heb geen P2B. Ik heb een Compaq OEM mobo. In de Compaq zit een sticker en daar staat op dat 500@100 de hoogst gesupporte cpu is.
Dat is waarschijnlijk wat ze destijds als max supportte omdat er waarschijnlijk nog niets snellers dan een 500 te krijgen was of het gewoon niet getest is.
Mijn gok is dat iig iedere katmai @ 100FSB gewoon gaat werken.

[ Voor 34% gewijzigd door TERW_DAN op 30-01-2005 21:35 ]

• Spixo
Terw_Dan schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:34:
[...]

Die P3 gaat wel passen, ook zonder hamer.
Desnoods haal je de klemmer van je mobo af. Zolang je niets raars doet met dat ding valt die cpu er toch niet uit.

Daarbij komt dat P2 450s niet echt voor het oprapen liggen en oude p3 katmais weer wel.

[...]

Dat is waarschijnlijk wat ze destijds als max supportte omdat er waarschijnlijk nog niets snellers dan een 500 te krijgen was of het gewoon niet getest is.
Mijn gok is dat iig iedere katmai @ 100FSB gewoon gaat werken.
Tussen de SECC en het mobo is nu maar een halve vinger ruimte. Ik moet dus een P3 in een SECC uitvoering hebben omdat SECC2 met die beugel achterop niet past. Of kan ik die beugel gewoon loshalen? Blijft dan de koeling wel zitten??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan gaat een P!!! wel passen. Die dingen zijn niet zo dik, en de intel boxed versies hebben geen klem achterop.
Ding zit dan wel redelijk strak op het mobo, maar dat geeft geen probleem.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yofresh_750 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:25:
P2 500 bestaat idd niet.

3 mogelijkheden:

Enige manier om erachter te komen is bak open te schroeven en zelf te kijken wat voor CPU het is :z

Overclock is vrijwel uitgesloten want het ding komt uit een ziekenhuis, ik zie in ziekenhuispersoneel niet diehard overclockers
Overclockers niet, mogelijk wel prutsers - als je op een bord die 100MHz kan één jumper verkeerd zet heb je dit voor elkaar :z
Der zit een standaard cooler op met 2 fans, helpt dat?
Een standaard Intel cooler heeft maar 1 fan, dus standaard is het zeker niet :o

Kijk anders eens gewoon op de CPU cartridge, daar staat het exact op geschreven...
Ricardo87 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:38:
[...]

Tussen de SECC en het mobo is nu maar een halve vinger ruimte. Ik moet dus een P3 in een SECC uitvoering hebben omdat SECC2 met die beugel achterop niet past. Of kan ik die beugel gewoon loshalen? Blijft dan de koeling wel zitten??
P3 bestaat niet in SECC uitvoering, de vroege revisies van de P2-350 (die jij dus hebt) zijn de allerlaatste SECC uitvoeringen geweest. Latere P2-CPUs (zoals de 400 en de 450) en alle P3 Slot 1 gevallen zijn SECC2

Ik zou in geval van problemen die klemmen gewoon weghalen...

Oslik blyat! Oslik!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Hou er wel rekening mee dat als je die klem eraf haald dat je wat voorzichtiger je systeem moet neerzetten, bijvoorbeeld niet op z`n zij.
Ik heb op het werk zo`n 200 van die dingen staan en het is wel eens gebeurd dat er een los kwam, ondanks z`n klem.
Maar je ziet het snel genoeg, vreemd beeld met alleen maar strepen.
Succes.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Spixo
Bestaan er ook SECC Slotkets? Dan weet ik zeker dat hij past en kan ik misschien een socket processor gebruiken:)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ricardo87 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:52:
Bestaan er ook SECC Slotkets? Dan weet ik zeker dat hij past en kan ik misschien een socket processor gebruiken:)
Er zijn wel slotconverters met een behuizing eromheen.
Maar gezien jouw ruimteprobleem zou ik juist die zonder behuizing willen. Die zijn niet dikker dan een standaard PCBtje.
Pagina: 1