Toon posts:

Pyromaanse geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gotters,

Sinds kort heb ik wel een zeer maf probleem. Ik beschik over een Creative Audigy (1) geluidskaart welke al twee jaar zonder problemen draait.

Ik ben een tijdje aan het modden geslagen waarbij ik hem voor enkele weken in een doos heb gehad. Nu prikte ik hem laatst weer in mijn moederbord, zet de PC aan, helemaal niets! Enkel zwart beeld, geen BIOS start-up, etc. Paar seconden later komt er een ongelofelijke brandlucht uit mijn PC!
Ik snel die geluidskaart eruit halen (uiteraard), PC start weer netjes op, draait als een zonnetje.

Ik een paar dagen terug een tweede poging gewaagd, precies hetzelfde liedje, PC reageert niet nadat ik hem aan heb gezet en er komt wéér een brandlucht.

Maakt de geluidskaart kortsluiting of iets dergelijks? Waardoor kan dit veroorzaakt worden? Kan ik hier iets aan doen?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik zou hem er niet meer inhangen. Klinkt niet best.. :X Kijk even goed onder een lamp of je geen rare plekjes ziet of weggesmolten onderdeeltjes.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me dat die geluidskaart gewoon kaduuk is... Gelukkig dat er niks anders kapot is gegaan. Ik zou hem iig niet nog een keer proberen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32
Het zou ook nog kunnen dat je hem scheef in het slot had zitten ofzo, al vind ik het knap dat je dat twee keer voor elkaar krijgt...

Iig, niet meer gebruiken die kaart. Beetje jammer dat ie al 2 jaar oud is, denk niet dat je nog een beroep kunt doen op garantie... Mocht je nog net wel binnen je garantie zitten ofzo, terugsturen! En inspecteer ook even goed je mobo, dat je PC weer normaal opstart wil niet zeggen dat je mobo nog helemaal in orde is, misschien zijn er wel wat onderdelen die met het desbetreffende PCI slot te maken hebben doorgebrand...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even de geluidskaart bekeken maar ik zie niet direct gesmolten chips. Ik ga het inderdaad niet nog een keer proberen.

Het zou ook best kunnen zijn dat het aan het moederbord ligt, hij geeft wel meer kuren (floppycontroller welke niet werkt).

Voorlopig werk ik wel met de onboard geluidskaart, welke wel gewoon werkt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hmmm toen ik mijn eerste pc bouwde enkele jaren terug had ik ook een Audigy Player gekocht en deze gaf ook een brandlucht na enkele dagen :X

Eerst viel het geluid af en toe weg en na enkele uren het probleem proberen op te sporen werd hij helemaal niet meer herkend door Windows. Daarna rook ik een brandlucht en heb ik direct de PC uitgezet. Een klein chipje op de kaart zag helemaal zwart! Ik heb hem natuurlijk omgeruild en degene die ik nu heb draait nog altijd als een zonnetje.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Het kan ook zijn dat je slechte voltages hebt. B.v. door een zwakke voeding.
Als je dan teveel volt door het systeem krijgt kunnen sommige onderdelen er mee stoppen, de zwakkere/gevoelige onderdelen hebben dan kans op doorbranden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Thandor schreef op maandag 31 januari 2005 @ 01:04:
Het kan ook zijn dat je slechte voltages hebt. B.v. door een zwakke voeding.
Als je dan teveel volt door het systeem krijgt kunnen sommige onderdelen er mee stoppen, de zwakkere/gevoelige onderdelen hebben dan kans op doorbranden.
Ik denk niet dat de voeding die ernu inzit dat heeft veroorzaakt. (een 400watt antec)
Mischien dat de vorige voeding hem al aan zijn eind heeft gebracht. (een 400 watt q-tec)

Ik weet niet hoe hij opgeborgen heeft gestaan maar kan de kaart vochtig zijn geweest of heeft er mischien stof op gezeten dit wil ook nog wel eens voor problemen zorgen vooral als je onderdelen een tijdje opgeborgen hebben gelegen.

No signature found

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Laat de volgende keer de kast open en kijk of er ergens rook te zien is :?

🖥️ | 🚗

Pagina: 1