Toon posts:

cyrus en mail ontvangen fedora core 3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

ik ben net begonnen met het starten van een mailserver.
voor het versturen van mail gebruik ik postfix, en dit werkt perfect.
Mijn verbinding is van wanadoo en dus gebruik ik voor het verzenden een relay host.
Nu heb ik cyrus geinstalleerd, en daarnaast squirrelmail.
Als ik in mijn terminal een test bericht verstuur als cyrus dan wordt dit door squirrelmail voor een van mijn gebruikers ontvangen.
Echter als ik een mail verstuur vanuit mijn yahoo of wanadoo adres, dan komt dit nooit aan.
Ik heb een MX-record, en het flauwe vermoeden dat ik dat nog ergens moet invullen, maar ik zou niet weten waar.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, en dat de fout niet al te dom was.

mvg Jaap den Hollander
jaapdh@yahoo.com

ps. ik gebruik ook webmin, misschien kan ik het daarin wel veranderen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 19:47 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
als ik het goed begrijp probeer je het voor elkaar te krijgen dat je mail kan ontvangen op je server.
die server is thuis gehost ??
dan ben ik bang dat het aan wanadoo ligt want die blokkeert naar mijn weten poort 25 en laat dat nu net de poort zijn die gebruikt wordt om mail te ontvangen.
ik heb exact het zelfde probleem met mijn @home verbinding en mun server heb ook netjes een dns record eraan hangen maar mail ontvangen ho maar :( poort 25 blocks zijn zo 1990 :(

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat kan het niet zijn. Toen ik nog een windows mailserver had, was het geen probleem om mijn mails te ontvangen. Daar kon ik ergens mijn mx-record invullen en voilá het werkte. Maar met fedora lukt me dat echt niet.

(met windows lukte het me weer neit om mails te versturen, dus wat dat betreft is windows gelukkig nog steeds niet beter dan linux)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat zegt je maillog? Het lijkt me dat de mail buiten je domein niet wordt geaccepteerd. Houd je er rekening mee dat postfix standaard geen relaying accepteert?!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat postfix alleen voor het versturen van mail was. Daar heb ik in ieder geval een relay host ingevuld: smtp.wanadoo.nl. Of is dat niet wat je bedoelt?

mvg Jaap

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Als je nou eens met configuratiefiles over de brug komt...

(/etc/postfix/main.cf, /etc/postfix/master.cf) (linken, niet quoten graag :X)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

lordgandalf schreef op zondag 30 januari 2005 @ 19:56:
als ik het goed begrijp probeer je het voor elkaar te krijgen dat je mail kan ontvangen op je server.
die server is thuis gehost ??
dan ben ik bang dat het aan wanadoo ligt want die blokkeert naar mijn weten poort 25 en laat dat nu net de poort zijn die gebruikt wordt om mail te ontvangen.
ik heb exact het zelfde probleem met mijn @home verbinding en mun server heb ook netjes een dns record eraan hangen maar mail ontvangen ho maar :( poort 25 blocks zijn zo 1990 :(
Poort 25 is uitgaande mail en 110 inkomende
Ik heb hier met mijn wanadoo ADSL gewoon een mailserver draaien waarbij ik via wanadoo mail kan versturen en gewoon op mijn eigen server mail kan ontvangen.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Je probleem is, dat cyrus lokaal draait, en dat elke mail die vanaf het "cyrus" account verstuurt wordt naar "pietje" dus automatisch lokaal wordt afgehandeld (denk ik).
Je zult in je Postfix-configuratie iets moeten neerzetten als:
smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks
mydestination = www.jouwdomein.nl, www.tweededomein.nl, www.derdedomein.nl
mynetworks = 192.168.0.0/24 127.0.0.1/32
Wat hier eigenlijk staat, is dat de SMTP-server berichten vanuit je netwerk naar "buiten" zal accepteren ("mynetworks") en dat de SMTP-server berichten van "buiten" naar 1 van de opgegeven domeinnamen als lokaal zal beschouwen, en ze dus lokaal zal afleveren.

Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat je dit nog even moet fixen...

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat hier eigenlijk staat, is dat de SMTP-server berichten vanuit je netwerk naar "buiten" zal accepteren ("mynetworks") en dat de SMTP-server berichten van "buiten" naar 1 van de opgegeven domeinnamen als lokaal zal beschouwen, en ze dus lokaal zal afleveren.
En volgens mij vindt TS dit allemaal in z'n logfiles >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 00:53:
Je probleem is, dat cyrus lokaal draait, en dat elke mail die vanaf het "cyrus" account verstuurt wordt naar "pietje" dus automatisch lokaal wordt afgehandeld (denk ik).
Je zult in je Postfix-configuratie iets moeten neerzetten als:

[...]

Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat je dit nog even moet fixen...
Dit heb ik net geprobeerd, maar levert me niet heel veel op. Hier zijn de links naar de 2 scripts waar om gevraagd werd:

http://www.digin.nl/main.cfvan postfix main.cf
http://www.digin.nl/master.cfvan postfix master.cf.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, en alvast weer bedankt.

mvg Jaap den Hollander

En DAzN, naar welke logfiles vraag jij, waar vind ik ze?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
Edwin van Cleef schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:33:
[...]

Poort 25 is uitgaande mail en 110 inkomende
Ik heb hier met mijn wanadoo ADSL gewoon een mailserver draaien waarbij ik via wanadoo mail kan versturen en gewoon op mijn eigen server mail kan ontvangen.
ik heb @home en ik heb een mx record richting mun bak lopen maar mail ontvangen vanaf waar dan ook ho maar versturen gaat perfect :S.
mischien toch eens kijken naar mun router instellingen.
en ik heb altijd geleerd dat mail servers berichten heen en weer pleurde via poort 25 ??

[ Voor 9% gewijzigd door lordgandalf op 01-02-2005 20:00 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

kijk maar eens voor de grap in je instellingenmenu van outlook :)

Daar staan de poorten bij

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
@home? dan kan je het vergeten: die hebben poort 25 dichtgeplakt.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

_JGC_ schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 22:37:
@home? dan kan je het vergeten: die hebben poort 25 dichtgeplakt.
Zoals meerdere providers.
Heb zelf bij de Heeg een domein lopen die ik via mijn server wilde laten lopen alleem mijn mail moet dan nog steeds via Wanadoo.
Ben overigens wel benieuwd welke provider poort 25 nog wel open hebben staan voor het draaien van een eigen mailserver.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
en ik heb altijd geleerd dat mail servers berichten heen en weer pleurde via poort 25 ??
dat is ook zo, een mailserver verstuurd over port 25 en ontvangt ook over port 25. de gebruiker kan zijn mail ophalen over 110/143/993/995.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het dan dat ik met mijn windows-bak wel mail kon ontvangen voor mijn eigen mailserver. en dat met linux niet voor elkaar krijg??
Dan moet de poort 25 dus wel openstaan

mvg Jaap den Hollander

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Er zijn meerdere zaken die mis kunnen lopen. De bounce mailtjes zijn het handigst om de fouten op te sporen omdat die veelal informatie bevatten wat zoal niet lukt. Doch heb ik een misschien wel een hint. In de meeste postfix configuraties staat relaying standaard uit. De moet er dan ook voor zorgen dat mails die ter plaatse moeten worden afgeleverd worden geaccepteerd. Dat betekent dat je in de config aan moet geven welke domeinen toegestaan zijn. (gerelayed worden). Echter wil je het aantal domeinen beperkt houden om te voorkomen dat de spammers de weg bij jou vinden.

Wat betreft het instellen van Wannadoo mailserver als doorgeefluik noem je een "smart host" . Jij stuurt allle mail dat extern moet worden afgeleverd naar de mailserver van wannadoo welke die weer aflevert aan de afleveradres.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1