Toon posts:

[Java] mailprogramma

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi

Naar aanleiding van een artikel die ik heb gelezen over de java mail api, wil ik eens mijn eigen mailprogramma maken.

Ik heb volgende klassen bedacht zouden jullie even willen kijken of dat ik al een beetje goed zit
klasse
EmailSender - > bevat info over provider, Email
Email -> bevat de eigenlijke mailtext + de adressen van de geadresseerde
ProviderInfo -> bevat de gegevens van de provider
AdresBook -> bevat de adressen + zoekmethoden naar de adressen
Adres -> bevat naam van de persoon, emailadres van de persoon, gsm nummer, woonplaats
EmailReceiver -> bevat info over provider, Email

ik had eerst gedacht aan een klasse email, maar ik dacht dat Adres een beter alternatief was omdat het eigenlijk toch een adres is en in adres klasse kon ik ook makkelijker de naam van de persoon instoppen en nog wat info betreffende deze persoon

wat denken jullie daarvan ik zal hoogstwaarschijnlijk toch wel weer veel over het hoofd hebben gezien :-)

groeten Tom

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 16:41

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ten eerste een inhoudelijk iets, kan een persoon in je adresboek maar 1 e-mail adres hebben? Volgens mij moet er dus nog een apart attribuut of klasse komen met e-mailadressen.

Ten tweede, zorg ook dat je een duidelijk klassediagram hebt ipv alleen een rijtje klassen. Ik zie nu al dat je klasse EmailSender info over een provider bevat terwijl je ook een ProviderInfo klasse hebt. Bedoel je nu, dat je informatie twee keer opslaat of dat je EmailSender een relatie heeft met ProviderInfo? (Of bedoel je nog wat anders...) Hetzelfde geld trouwens ook voor je EmailReceiver.

En met alleen een rijtje klasse kan ik ook weinig. Voor een dieper inzicht moet er wel eerst bekend zijn wat je programma uiteindelijk wil gaan doen (Functionele en nonfunctionele eisen) voordat je begint met use cases, klassediagrammen en alle ander UML stuff.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Verwijderd

Topicstarter
EmailSender en EmailReceiver bevatten beiden een link naar ProviderInfo
Adres heeft een ArrayList met emailadressen, ik heb hiervoor geen klasse gemaakt omdat ik dit overkill vindt.
ik heb een klassediagram maar ik weet niet hoe dit online te zetten

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Klassendiagrammen maken een heleboel goed/duidelijk :)

Kijk eens op www.imageshack.com voor gratis hosting van plaatjes :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

enne mischien effe kijken naar

http://java.sun.com/products/javamail/

Verwijderd

Detail, noem je klasse Provider ipv ProviderInfo omdat Info erbij een beetje onnodig is :)

Verwijderd

Topicstarter
update EmailSender vervalt dat kan allemaal in Email komen die dan een methode verzend heeft

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ennuh, misschien de topicstart eens bekijken? :P
UIt de topicstart
Naar aanleiding van een artikel die ik heb gelezen over de java mail api, wil ik eens mijn eigen mailprogramma maken.
@TomvdH: Laat dat groeten nou eens onder je post, je naam staat al naast je post.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
emailsender moet terug meedoen

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 11:05

• Creepy

Creepy

Als je nu eens zou uitleggen waarom dan zou dat een stuk schelen ;)
En uitleg van wat je nu hebt zou ook schelen zodat er daar over gebabbeld kan worden..

[ Voor 35% gewijzigd door Creepy op 31-01-2005 12:20 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
die emailsender zou er voor zorgen dat een object van email wordt verstuurd, want anders zou mail teveel functionaliteiten moeten hebben en het verzenden van een email behoort denk ik toch niet bij email maar eerder bij emailsender
de emailretreiver haal alle mailtjes binnen, den dan worden de mails ergens opgeslaan waardat de gebruiker die kan bekijken

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:09
Maak eens een class-diagram.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dat heel graag doen maar weet niet hoe ik heb de link hierboven gevolgd maar het lukt me niet om een klasse diagram te maken

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:59:
[...]

ik wil dat heel graag doen maar weet niet hoe ik heb de link hierboven gevolgd maar het lukt me niet om een klasse diagram te maken
En via welke links heb je dat gedaan? De eerste die er stond was http://www.imageshack.us/ en dat is alleen om plaatjes te hosten :) De tweede is http://java-source.net/open-source/mail-clients en daar staat een opsomming van open source mail clients for Java. Op welke van de 2 sites was jij van plan een klassendiagram te maken :P

Verwijderd

Topicstarter
die eerste maar zoals u zei daar kun je dat niet opdoen :) het engiste wat je kan doen is je fotokes eropzetten maar geen klasse diagram tekenen maar ik ga jude downloaden en daar eentje in maken vannavond als ik thuis ben ga ik dit eens doen

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img53.exs.cx/img53/7394/klassediagram5dz.jpg

ik hoop dat jullie het hier kunnen zien

thx alot

Verwijderd

Topicstarter
sorry wist niet dat die foto hier ging geplakt worden sorry

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 16:41

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Hmm, ik begrijp je klasse diagram niet zo goed. In mijn ogen kent een EmailReceiver en een EmailSender allebei een provider. (Nog beter is het om te zeggen dat een EmailReceiver een pop of smtp server kent en een EmailSender alleen een SMTP server kent.

Verder heeft een E-mail een lijst van adressen, waar hij heengestuurt wordt, dat heet niet je adresboek. Je adresboek is een per persoon (profiel) andere lijst van bekende personen + e-mailadressen.

Waarschijnlijk zal je ook nog iets moeten hebben van een folder structuur als inbox, outgoing, draft, etc, waarin je e-mails kan opslaan.

edit:
en gebruik de edit knop, als je na het posten nog iets wilt aanpassen.

[edit2]Ow ja, je hebt ook nog IMAP servers, maar die hebben meer mogelijkheden als POP servers. Ben ook niet zo thuis binnen mail[/edit2]

[ Voor 17% gewijzigd door Nick_S op 31-01-2005 20:03 ]

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Verwijderd

Nick_S schreef op maandag 31 januari 2005 @ 19:59:
knip

[edit2]Ow ja, je hebt ook nog IMAP servers, maar die hebben meer mogelijkheden als POP servers. Ben ook niet zo thuis binnen mail[/edit2]
offtopic:
For the record:

POP3 is een eenvoudig mail-accessprotocol. Pietje kan met POP3-toegang, zodra hij z'n berichten heeft gedownload vaak in mappen zetten in z'n mailclient. Dit is paradigma stelt een gebruiker voor een probleem. Hij ziet liever een mappenstructuur op een server, die hij via elke computer kan benaderen. Daar is dus IMAP voor.

• Creepy

Creepy

* Creepy mist hier nog enige uitleg waarom je structuur zo is. Alleen dan kunnen we er echt nuttige opmerkingen over geven.

Verwijderd

ReSc ziet meer in een combo van de klassen:

• mailprotocol (pop,imap etc) met een zend() en ontvang()
• account met email-adres, login, wachtwoord, inkomende server, uitgaande server
• mailbericht met zender, ontvanger, bericht, attachments
• inbox met gelezen,niet gelezen berichten
• outbox met verzonden, niet verzonden berichten
• adresboek met personen
• persoon met naam, email-adressen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 00:04:
ReSc ziet meer in een combo van de klassen:

• mailprotocol (pop,imap etc) met een zend() en ontvang()
• account met email-adres, login, wachtwoord, inkomende server, uitgaande server
• mailbericht met zender, ontvanger, bericht, attachments
• inbox met gelezen,niet gelezen berichten
• outbox met verzonden, niet verzonden berichten
• adresboek met personen
• persoon met naam, email-adressen
das inderdaad veel beter waarom zie ik nau nooit zoiets in _/-\o_
ik ben echt dom

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 10:39:
[...]

das inderdaad veel beter waarom zie ik nau nooit zoiets in _/-\o_
ik ben echt dom
Zoals gezegd zouden we je een stuk beter kunnen helpen als je nou eens zou aangeven waarom je zelf voor een bepaald iets hebt gekozen. Het enige wat je nu (weer) doet is zeggen wat je hebt, zonder uitleg, en wachten totdat je wat beters terugkrijgt. We blijven natuurlijk niet aan de gang.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.