De Ultieme Router

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb weer zo`n raar hersenspinsel waar ik wel vaker last van heb.

Het idee:

Een volwaardige router die alles kan wat ik zo 123 kan verzinnen met natuurlijk wat voorwaarden

- Router voor internet verkeer
- Traffic shaping op verschillende manieren
- VOIP Gateway (met 1*ISDN voor PSTN en 1 * ISDN voor de centrale)
- HotSpot ondersteuning inclusief radius
- Interface voor LAN / WAN / WLAN
- VPN Server
- InbelServer
- CompacFlash of IDE Flash voor het OS
- Alles te beheren via de webinterface
- Bijvoorkeur een voeding zonder fan (laptop voeding)
- Geen Harddisk (veel ruimte/maakt herrie)

Natuurlijk zat ik te denken aan een Mini-ITX borden in Mini-ITX kasten die weinig stroomkosten maar hoe krijg je hier al die aansluitingen in ?

Onderdelen die ik al heb:

- Dlink DFE570 4 * 10/100 netwerkkaart
- 3c90x Netwerkkaart
- 2 * Linksys WAP11 V2.2
- Ergenic 802.11B+ Router
- Teles 16.2 ISA kaartje
- Sweex ISDN kaartje
- CrystalFontz 634 USB LCD scherm (stats en dingen)
- Dane Elec 256 Compac Flash
- Een oude pc om de software te testen in afwachting op een sponsor voor een Mini-ITX

Onderdelen die ik nog wil hebben:

- CompacFlash naar IDE converter 40 pins de 44 pins variant is namelijk voor laptops
- IDE Flash geheugen

Software die ik al gezien heb:

- http://www.mikrotik.com/
- http://www.m0n0.ch/wall/installation_generic.php

Mikrotik:

Heeft zo ongeveer 70% van wat ik zoek denk ik, alleen kost wel geld en heeft geen mooie webinterface

MonoWall:

Is gratis maar mist onderdelen die mikrotik dan weer wel heeft

Natuurlijk zijn er nog meer softrouters, dus voor tips en ideeen hoor ik het graag. wat ik niet wil is een volledige linux distributie het moet dus "lite" zijn en bedoeld als "Router"

Hardware Foto:

Hier een aantal fotos van wat ongeveer het idee moet worden, voor mij persoonlijk zijn deze bordjes niet geschikt omdat hier geen extra kaarten in kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa031314/inkoopactie/wrap1c2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa031314/inkoopactie/case1.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door raymonvdm op 01-02-2005 11:21 ]

Verwijderd

En wat vind je van die software ? en waarom vind je dat ?

-> Mash blijft bij zijn cisco <-

• raymonvdm
Bijde zien er wel interessant uit, helaas heb ik geen geld voor cisco en aangezien de baas niet echt gul is met de spullen die over zijn ga ik dit maar eens proberen

Het voordeel van zo`n mini-itx is dat er altijd nog wat anders op kan mocht ik ergens een leuke cisco pix vinden.

Die mikrotik gebruikt een oud klasgenoot voor z`n hosting en colocation als bridge firewall ( 2 keer ) en dit blijkt uitermate goed te werken het hele spul draaid op een ide flash kaartje.

Ik ben op dit moment op zoek naar een CF naar IDE convertertje zodat ik de CF256MB uit m`n pda hiervoor kan gebruiken staat nu toch niks nuttigs op omdat tomtom niet echt wil draaien vanaf 2 kaartjes.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een CompactFlash2IDE convertor gekocht bij MyElectronics voor 25 euro. Dit werkt goed, je kaart wordt inderdaad gewoon als een IDE device gezien in de BIOS en je kan er van booten. Wat wel jammer is dat je DMA mode zowel onder Linux als Windows niet aan kan zetten waardoor de performance lager is dan nodig zou zijn.
Ik ben zelf bezig met een 2GB flashkaartje, ik ben van plan hem in mijn server te plaatsen als vervanger voor mijn huidige 'start'-schijf. Daarnaast heb ik 2 harddisks in RAID1 mirror staan.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 09:27
Er zijn ook VIA Epia's met een CompactFlash reader... waar je ook van kunt booten. Zou je niet 'gewoon' naar een bootable linux firewall distro kijken die van CD kan starten? als je de ISO dan op je CF kaartje zet en dat goed werkend krijgt ben je er ook.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52

timovd

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:47:
En wat vind je van die software ? en waarom vind je dat ?

-> Mash blijft bij zijn cisco <-
cisco is poep. Duurt eindeloos dat je verbinding hebt... ach zo heeft ieder merk zn eigen nadelen. Ik ben tevreden met mn USR

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
voor je VOIP mogelijkheden...... kijk eens op http://www.asterisk.org ...

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RouterOS zit aardig in elkaar. Je kan er een hoop mee...
Jammer dat het een beetje 'gesloten' is.
Kijk ook eens naar www.zebra.org
't Wordt dan wel zelf hobbyen

Verder kan je kijken naar een moederboard met een flink aantal PCI sloten.
(Voor Gigabit Ethernet / wLan adapters)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• raymonvdm
Is er iemand die weet waar je die ide -> cf converters nog meer kan halen want ik vind 29 euro nogal veel als ik ze op een inkoopactie voor 8 euro tegen kom en ook in een ander topic heb ik iemand 15 euro zien roepen.

Waar zijn die dingen nog meer te krijgen, ik wil een cf - ide converter voor het geval ik later een mini-itx bordje zou kopen, want daar kan m`n huidige cf kaartje dan ook weer op :-)

http://www.inkoopacties.net/ia/ssldk83r

Staan wat voorbeelden alleen vind ik die bordje nou net niet uitgebreid genoeg. zoek toch wel iets waar nog wat bij kan. dus zal het een mini itx worden.

Verwijderd

timow schreef op zondag 30 januari 2005 @ 22:29:
[...]

cisco is poep. Duurt eindeloos dat je verbinding hebt... ach zo heeft ieder merk zn eigen nadelen. Ik ben tevreden met mn USR
Tzal wel aan mij liggen maarre je opmerking is volledig off topic en is tevens nog niet eens onderbouwd.

Je zult gerust een slechte ervaring met cisco hebben, maar dat hoeft echt niet aan het product te liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 15:57 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een paar dingen over dit topic;

- Topic zit er leuk uit, heeft potentie
- IDE <-> CF converters zijn redelijk te vinden, graag niet dit topic blijven volgooien daarover
- Als je iets te melden hebt over het topic, dan graag via een TopicReport

Nogmaals, als dit topic de juiste kant op gaat, kan het zeer zeker een leuk topic worden. Indien nodig zullen reacties verwijderd worden als ze tever offtopic gaan, ik ga daar niet voor blijven waarshuwen en/of mailen/PMen dat ik ze verwijderd heb :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• raymonvdm
Ik denk het is vrijdag laat ik eens weer wat aan mijn ultieme router gaan doen. op dit moment draaid de software op een P4 Celly 2.0 met 512 en dit vind ik een beetje veel voor een router dus ik denk ga eens op internet jagen voor een Mini-ITX bordje en kastje en loop al tegen de 1e problemen aan.

Ik wil de router later namelijk gebruiken als VOIP gateway door er 2 isdn kaarten in te plaatsen. en 1 van de 2 aan het PSTN netwerk te hangen en de andere aan de ISDN interface van m`n telefooncentrale ( de interface die normaal dus aan het PSTN hangt) ik wil dan ook met de router soort carrier preselect doen ( als mogelijk is via voip afwerken anders met PSTN)

Probleem 1: Er kunnen maar 2 pci kaartjes op een Epia bordje. Ik moet dus of een ISDN kaart zien te vinden met 2 isdn kaarten op 1 pci board. of een epia vinden met 3 pci sloten. Ik wil namelijk wel m`n Dlink DFE570 netwerkkaart erop hebben ( 4 * 10/100 intel op 1 pci plank)

Probleem 2: Natuurlijk zijn er ook geen kastje die tot nu toe passen :-(

UPDATE:

Ondanks dat ik nog geen goeie behuizing en moederbord heb ben ik alvast wel verder gegaan met het "bespelen van de software" ik heb op dit moment een Sweex ISDN kaartje erin zitten en dit werkt. Als ik nu vanaf het PSTN netwerk gebeld wordt dan schakelt de router hem door naar m`n netmeetingclient.

Inmiddels weet ik ook wat ik nodig heb om m`n telefooncentrale aan de router te plaatsen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Configuring the Diva Server card to run in 'NT Mode'
Can the Diva Server card be configured to work in NT mode?
Yes - it is indeed possible to operate the Diva Server card as 
either the &#8216;TE - Terminal Equipment&#8217; on a PBX 
or the PSTN, or the Diva Server card can operate as the &#8216;
NT - Network Termination/Switch', (this is referred to as 'NT mode').

Note: NT mode is supported only by the following Diva Server adapters:

PRI Cards: - PRI, PRI 2.0, T1/PRI, V-PRI, & the V-T1/PRI  
4BRI cards: - 4BRI-8M 2.0, & the V-4BRI-8M 2.0  
BRI Cards: - BRI-2M 2.0, & the V-BRI-2M 2.0 
Normally, Diva Server adapters are operated as terminal 
equipment. As terminal equipment, they derive their timing 
from the signal received from the external NT, (e.g. PSTN or PBX), 
and use this derived timing to synchronize their transmitted signal. 

Alternatively, the Diva Server adapter can be used at the 
network termination, and in this mode the card itself generates
 the pulse from which the terminal equipment derives timing 
and synchronization. Using Diva Server adapters in NT Mode 
can be useful in a diverse range of applications.

Helaas heb ik nou net weer een BRI Cards: - BRI-2M 1.0 welke deze optie dus niet heeft. Als er dus iemand is die weet welke kaarten dit nog meer ondersteunen dan hoor ik het graag.

[ Voor 54% gewijzigd door raymonvdm op 12-02-2005 00:39 ]

Pagina: 1