Server loopt vast tijdens grote bestanden via netwerk

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 22:54

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik hoop dat ik de goede forum te pakken heb zo niet, verhuis hem dan a.u.b.

Ik heb een vervelend probleem, en weet niet 1 2 3 wat ik er mee aan moet.
Ik heb een server gebouwd. Specs:
Intel D865GBFL mobo link
Intel P4 3GHz processor socket 478 link
Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz
2x Maxtor 200GB ATAPI
Extra netwerkkaart 3Com 3C905CX-TX-M Fast Etherlink 10/100 link
3ware Escalade 7006-2 ATA RAID card link

Op deze server wil(de) ik Fedora Core 2 installeren en Plesk 7.1.6 en het gaan gebruiken als webserver.

Installatie liep prima zonder foutmeldingen, ook Plesk zonder problemen of wat dan ook geïnstalleerd.

Gelijk verschillende tests uitgevoerd, zoals memtest, harddisktest, stresstests etc.
Geen foutmeldingen, dus ik dacht mooi!!! laten we maar eens wat domeinen gaan testen.

Tijdens het binnenhalen van grote bestanden via ftp/scp/wget loopt de server vast!
Zonder error berichten.

Ik heb gebprobeerd om de onboard kaart uit te zetten en alleen de 3com kaart te gebruiken, zelfde resultaat.
Ik heb geprobeerd om de 3com kaart eruit te halen en alleen de onboard netwerkkaart te gebruiken, ook hier hetzelfde resultaat.

Ik heb geprobeerd om FreeBSD 5.2.1 erop te installeren, ook daar gaat het fout tijdens het binnenhalen van grote bestanden.

Nou heb ik via vriend gehoord dat hij daar ook regelmatig last van had met Intel moederborden.
Maarja, ik koop expres een wat duurder merk/bord omdat ik kwaliteit wil, krijg ik dit.

Nou vraag ik jullie om advies. Heb ik misschien iets over het hoofd gezien? Doe ik misschien iets verkeerd?

Het geheugen is goed, processor is goed, harddisks zijn goed...
Als dit inderdaad een kwaal is van Intelborden, welk ander merk raden jullie mij dan aan?

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Move PNS > NT

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 08:04

nzyme

terror

check de output van je dmesg eens..... en post s wat meer info die je uit de logs kan vissen :)

heb zelf ook zo'n probleem gehad met mn Dual Xeon, dmesg gaaf aan dat het beestje vol liep met apic errors.... en das nie fijn :(

reason still unknowen :?

| Hardcore - Terror |

• gerhald
  • Laatst online: 04-05 13:48

gerhald

:P

hoe loopt je server vast, vriest hij helemaal dan ? zodat je niks kunt doen ?
is je voeding wel sterk genoeg ?

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
gerhald schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:48:
hoe loopt je server vast, vriest hij helemaal dan ? zodat je niks kunt doen ?
is je voeding wel sterk genoeg ?
Hij loopt helemaal vast, letterlijk niks doet het meer. Niet meer pingen, niet meer inloggen... helemaal niks.

Voeding is sterk genoeg, is een Procase met een 300watt voeding.

Zal vanavond wat mee logfiles posten.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen wat het is :(
Het is mijn raid controller.

Ik heb het moederbord vervangen door een Asus P4P800-VM, en nog steeds had ik dezelfde problemen. Totdat ik iets merkte tijdens het kopieren... Tijdens het kopieren van grote bestanden krijg ik een melding van m'n 3ware raid controller, iets van 3w-xxxx scsi0 ... initialisation....

5 seconde later loopt de server vast :(

Op 3ware knowledgebase is er een bug gemeld: Q10088 - BUG: Why does system crashes occur during heavy IO load from several clients during dumping data on the RAID array?

Met als oplossing: Upgrade to the latest 3ware driver, and firmware to fix this issue. This could also be a motherboard compatibility, OS, or hardware issue.

Ik zie dat mijn raidcontroler de laatste bios en firmware heeft. Het is de tweede moederbord die er nu inzit, dus zou dat het ook niet mogen zijn...

Het Os zou kunnen, maar ze ondersteunen Windows® and Linux®. RedHat 8.0,9.0 // SuSe 8.1,8.2 // FreeBSD 4.9 ...

Ik ga er vanuit dat Fedora Core 2 ook ondersteund wordt omdat het grotendeels ook door RedHat wordt ondersteund.

or hardware issue: Ik kan niks vinden in de logbestanden.
Zelfs de 3w-xxxx berichten zijn niet terug te vinden. In de dmesg zie je duidelijk dat ie de raid kaart herkent en de array als scsi0 (o.i.d.) definieerd.

Misschien moet dit topic nu naar Opslagmedia & I/O Controllers?

Edit:
Ik heb de server zonder raid controller getest, en dan loopt ie niet vast.
Wel vind ik het netwerk traag... Als ik een bestand van 500mb via scp kopieer, gaat dat maar met 2MB/sec... terwijl over hetzelfde netwerk en een ander computer snelheden van 5MB/sec haal. Het netwerk is een Sweex :X 10/100Mbit 5 ports switch.

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 01-02-2005 09:26 ]

• nzyme

nzyme

terror

Je bent er achter gekomen dat ZONDER raid controller de boel goed loopt, daar was je eigelijk niet een ander mainboard voor nodig... je had net zo goed in 1x zonder raid kunnen testen :)

scp is hier ook traag, maar dat komt wellicht doordat ik me niet dr in verdiept heb (gebruik t nooit). Wat je beter kan doe is via wget, ftp, samba bestanden over te zetten. Uhm, wat bedoel je met die andere computer die 5mb trekt ? van je FC2 naar een xp machine ? Dat is 5MB ? ook nogal traag, want met 100mbit moet je toch 8MB gem. halen :?

welke kernel gebruik je, want wellicht dat er in de nieuwste 2.4 of 2.6 betere support zit ingebakken dan die je nu hebt...
en idd, die os ondersteuning hoef je je niet druk om te maken :)

| Hardcore - Terror |

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Hellraizer schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:33:
Je bent er achter gekomen dat ZONDER raid controller de boel goed loopt, daar was je eigelijk niet een ander mainboard voor nodig... je had net zo goed in 1x zonder raid kunnen testen :)

scp is hier ook traag, maar dat komt wellicht doordat ik me niet dr in verdiept heb (gebruik t nooit). Wat je beter kan doe is via wget, ftp, samba bestanden over te zetten. Uhm, wat bedoel je met die andere computer die 5mb trekt ? van je FC2 naar een xp machine ? Dat is 5MB ? ook nogal traag, want met 100mbit moet je toch 8MB gem. halen :?

welke kernel gebruik je, want wellicht dat er in de nieuwste 2.4 of 2.6 betere support zit ingebakken dan die je nu hebt...
en idd, die os ondersteuning hoef je je niet druk om te maken :)
M'n server liep vast op scp, ftp,wget, etc...
Fedora Core 2 heeft standaard kernel 2.6.x, en zelfs met de laatste update, liep alles vast.
Nu zonder raid loopt de boel niet vast... Maar vind ut raar dat 3ware niet werkt...
Heb laatste bios en firmware...

• nzyme

nzyme

terror

webmail schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:47:
[...]
M'n server liep vast op scp, ftp,wget, etc...
uhm, ik bdoel hiermee dat er nog andere manieren zijn om snelheid te testen ;)
Fedora Core 2 heeft standaard kernel 2.6.x, en zelfs met de laatste update, liep alles vast.
uhm, hoezo met de nieuwste update ? maak gewoon je eigen kernel, met de nieuwste release van kernel.org
Nu zonder raid loopt de boel niet vast...
uhm, is dat het oude intel board ? (hoop ik wel, maar maakt nat. niet uit verder.)
Maar vind ut raar dat 3ware niet werkt...
Heb laatste bios en firmware...
uhm, mss een foute bios setting ? en idd raar, juist omdat 3ware toch wel goede support in linux heeft zitten dacht ik.... :?

uhm :Y)

| Hardcore - Terror |

Pagina: 1