Toon posts:

Koelste celeron?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een goedkoop multimedia systeempje bouwen en heb gekozen voor een Pundit r. Ik kan daar een (ouderwetse?) celeron 2.6 Ghz, 400fsb, voor kopen, of een celeron D 330 (ook 2.6 Ghz, maar 533 fsb).

Ik heb me rot gezocht, maar kan nergens vinden welke het koelst is. Het systeem wordt alleen gebruikt voor het bekijken van films, dus snelheid maakt me niet veel uit. Stilte, en dus koelheid, wel - de pundits fan gaat harder draaien naarmate ie warmer wordt.

Weet iemand wat de koelste is?

Is een 2ehandse oudere pentium trouwens misschien een beter keus?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op de BalusC server staat een lijst met Celly's. Het vermogen staat er ook bij. Kies dus de cpu met het laagste verbruik. Deze zal theoretisch ook de minste warmte afgeven. :)

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.html

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 30-01-2005 17:31 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Het koelst zou de ouwe zijn, op de northwood gebaseert, alleen die is wel VEEL trager dan de nieuwe, de 133Mhz FSB IPV de 100FSb zoals de ouwe heeft maakt daar niet zó veel mee uit, de cache des te meer, intels zuipen cache.

Ik denk dat je met een pentium meer lol hebt qua speed en snelheid. Een 200MHz FSB 2.6 northwood zal érg leuk zijn, als je d'r een vind.

Verwijderd

Topicstarter
Doh.. dank voor de snelle reacties.

Snelheid maakt me niet veel uit, als ie maar snel genoeg is en het blijkt dat de meeste mm-toepassingen het doen op langzamere processoren.

Celeron 2,6
Northwood
53,5A
62,6W
72ºC

Celeron-D 330
Prescott
C73,0A
73,0W
67ºC

Dit haal ik van de bovenstaande link. Het lijkt inderdaad dat de oudere een lager energieverbuik heeft, maar gek genoeg staat er wel een hogere temeratuur bij. Wat betekent dat?

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is hoe heet de core mag worden. Als de temperatuur boven deze waarde komt, wordt de levensduur van de processor verkort. :)

Verwijderd

Dan mag Intel die stock coolers wel wat beter maken, mijn Celly D 320 is idle al 67 graden.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:47:
Dan mag Intel die stock coolers wel wat beter maken, mijn Celly D 320 is idle al 67 graden.
Heeft heel veel te maken met hoe goed de cooler er op zit. Hadden ze bij toms hardware ook last van de 2e keer was de temp 10c lager dus mischien even opnieuw bevestigen ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Dan doe je volgens mij toch iets verkeerd, mijn Northwood 3,2 Ghz was circa 35 graden stressed ?

301SQN

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat heeft meerdere oorzaken.

• Airflow
• Contact koeler met cpu, beetje koelpasta, niet teveel dus
• Brakke sensor
• Teveel spanning (Vcore), overclock.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zoek iets van een 133/166 Mhz FSB p4, en zet deze op een FSB van 100 Mhz :)
Scheelt je al een bak warmte en stroom :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Alles zit er goed op, met datzelfda pasta eronder wat er al op zat enzo. Maar hij draait al sinds september 24/7 dus t zal wel stof zijn..
Maar t gaat een beetje offtopic

Kan er geen mobile Celeron of P4 in?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 18:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals allemaal bedankt voor het advies.

Ik kwam dit tegen voor 100 euri, zo'n 20 meer dan de celerons die op 2.6 ghz draaien:

Intel Pentium 4B 2,26 GHz 533 MHz Socket 478 (tray).

Deze staat niet in de lijst waarnaar in het bovenstaande bericht wordt gelinkt. Zou het een goeie, koele keuze zijn?

Die mobile chips heb ik overwogen, maar behalve koel, wil het het systeempje ook goedkoop houden.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Volgens http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.html vreet dat ding 58 Watt :)
Zet de FSB op bijvoorbeeld 100 ipv 133 en hij zal al een stuk zuiniger lopen en dus ook koeler :)
Lijkt me een leuke CPU :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

B? Dat is toch willammette? Die zijn niet alleen erg traag, maar ook té duur voor 100 euro. Zoek eens naar een 3.06GHz (FSB133) northwood, of een 2,6 (FSB200MHz) Northwood. Daar heb je denk ik het meeste lol van.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41

makje

Professioneel prutser

Waarom geen Mobile Athlon 2400+ of hoger? die kosten ook iets minder dan 100 euro en verstoken slechts 45W :

9800x3d

Verwijderd

Zowiezo, een athlon zou dé oplossing zijn, of een K8 sempron. Vooral de K8 reeks is koel, en vooral door CnQ aantrekkelijk. Athlon XP mobile is een érg mooi goedkoop alternatief. Helaas heeft hij blijkbaar al een Pundit-R, en daar gaat geen athlon in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 19:03:
B? Dat is toch willammette? Die zijn niet alleen erg traag, maar ook té duur voor 100 euro. Zoek eens naar een 3.06GHz (FSB133) northwood, of een 2,6 (FSB200MHz) Northwood. Daar heb je denk ik het meeste lol van.
Het kan nooit een Willamette zijn want die waren niet sneller dan 2.0GHz, en lopen op 100MHz FSB
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 18:46:
Nogmaals allemaal bedankt voor het advies.

Ik kwam dit tegen voor 100 euri, zo'n 20 meer dan de celerons die op 2.6 ghz draaien:

Intel Pentium 4B 2,26 GHz 533 MHz Socket 478 (tray).

Deze staat niet in de lijst waarnaar in het bovenstaande bericht wordt gelinkt. Zou het een goeie, koele keuze zijn?

Die mobile chips heb ik overwogen, maar behalve koel, wil het het systeempje ook goedkoop houden.
Op zich lijkt het me een goeie keus. Zoals al eerder gezegd is, gewoon op 100MHz FSB zetten scheeld weer warmte.
En hij staat wel in die lijst hoor, het moet gewoon die 2,26 Northwood zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals allemaal veel dank voor de adviezen.

Het is een 2e handse p4 2.4 533 fsb 512 L2 Northwood geworden. Ongeveer even duur als de nieuwe Celerons. Hij draait koel (stil) in de Pundit, de fan van de voeding maakt meer herrie dan die van de CPU. Nieuw zijn de Northwoods trouwens nergens meer te vinden.

Een tip voor degenen die ook een ouwe Nwood willen: zoek even op www.ebay.de. Er komen er ieder dag een paar langs. De prijs ligt tussen de 80 en 120 euro (120 voor veel Ghz).

Wat me opviel: kennelijk is er iets bijzonders met de Northwood 400 en 800 fsb versies. De prijzen daarvan rezen de pan uit. Iemand enig idee waarom dat zo is? Vooral van de 400 vind ik het vreemd. Waarom zou die meer waard zijn dan een 533 fsb?

Verwijderd

gokje: er zijn veel oudere socket 478 mobo's die geen 533 fsb ondersteunen?
Pagina: 1