[Suse 9.2] EWX 24/96 geluid werkt soms wel soms niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:35
Ik heb hier een PC staan met Suse 9.2 geinstaleerd, nu zit daar een Terratec EWX 24/96 in die standaard geinstalleerd is.
Nu heb ik wel geluid in spelletjes zoals SuperTux maar als ik een mp3 of een filmje wil afspelen heb ik geen geluid. Ik snap er niks van. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

geluid onder linux is een beetje tricky, wat komt doordat er veel verschillende methoden zijn voor programmas om geluid te laten horen.

Allereerst zitten er in de kernel drivers, tegenwoordig meestal ALSA, die verzorgen low-level toegang tot de geluidskaart.

Omdat zeker niet alle kaarten hardware-mixing ondersteunen hebben KDE en Gnome een soundserver die bovenop ALSA (meestal) draait, arts bij KDE, esd bij Gnome.

Wat je dus uit moet zoeken is op welke manier het programma geluid wil laten horen, blijkbaar werkt ALSA wel goed (anders zou je nooit wat horen), maar arts of esd niet. Ook zou het kunnen dat je geluidskaart geen hardware-mixing ondersteunt, waardoor slechts 1 programma tegelijk de geluidskaart kan benaderen, elk volgend programma krijgt een "device or resource busy"-melding.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:35
Mmm nu weet ik in iedergeval waar ik het probleem moet zoeken.
Bedankt voor je info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:54
probeer de programma`s eens vanaf de console te starten dan zie je of er iets mis gaat

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3