Heeft een speedtouch 510 nou wel/niet een ingebouwdefirewal?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 23:42
Ik heb nu nog een pc (met software firewall) achter deze 4 poort adsl router, straks komt er nog een pc bij (ook met firewall). Nu hoorde ik van 2 mensen dat routers ook een ingebouwde firewall hebben/zijn. Als ik in de handleiding bekijk zie ik er daar niets over.

Als ik nu mijn software firewalls op beide pcs zou uitzetten, zodat ze bij elkaars bestanden kunnen komen en eventueel elkaar overnemen. Worden ze dan beschermd door de Speedtouch tegen "aanvallen" via het internet of kan dan in pricipe iedereen bij je bestanden komen?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Een consumenten router heeft Network Address Translation. (Is dus geen router, maar gateway).
Het is van buiten standaard onmogelijk om naar een PC te gaan (Als je dit wel wilt moet je poortjes
forwarden). Zo'n router werkt dus als halve Firewall.

Sommige routers hebben een ingebouwde firewall die ook uitgaand verkeer tegenhoudt. Dat is soms handig tegen bv. spyware.
Bij zo'n router staat aangegeven dat er een firewall inzit

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
ja hij heeft t..

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53
Hij blokkeert alleen inkomend verkeer.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 20:53

M-ThijZ

Riding on Rails

Beatman schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:14:
Hij blokkeert alleen inkomend verkeer.
Het is meer dat hij gewoon niet weet wat hij er mee aan moet en de pakketjes dropped.

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 12:05
Ja... de Speedtouch 510 heeft een ingebouwde firewall die het internet verkeer van buiten naar binnen goed tegenhoud. Er zijn ook instellingen te wijzigen.

Lees dit in de Speedtouch 510 handleiding:

"This ADSL residential gateway has a built-in firewall that
denies unauthorized access to all PCs and Internet devices
hooked up to the user's broadband ADSL connection.
This powerful firewall can be configured by end-users,
equipment retailers or service providers for a broad range
of security policies and requirements. Attacks are stopped
in the gateway and will not reach the devices. With the
SpeedTouch 510/510i, you’ll be secure 24/7.
"

Voor een goede en complete beveiliging van al je pc's adviseer ik je om altijd een softwarematige firewall te installeren op iedere pc (bijvoorbeeld de gratis te downloaden ZoneAlarm ), de software firewall houdt namelijk het uitgaande verkeer in de gaten en je krijgt melding zodra er software op je pc naar het internet verbinding wilt maken en je dit zelf kan gaan bepalen, dit doet de Speedtouch dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MaximumPower op 30-01-2005 17:31 ]

Minimum to the MaximumPower!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
MaximumPower schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:23:
Ja... de Speedtouch 510 heeft een ingebouwde firewall die het internet verkeer van buiten naar binnen goed tegenhoud. Er zijn ook instellingen te wijzigen.

Lees dit verder in de Speedtouch 510 handleiding:

"This ADSL residential gateway has a built-in firewall that
denies unauthorized access to all PCs and Internet devices
hooked up to the user's broadband ADSL connection.
This powerful firewall can be configured by end-users,
equipment retailers or service providers for a broad range
of security policies and requirements. Attacks are stopped
in the gateway and will not reach the devices. With the
SpeedTouch 510/510i, you’ll be secure 24/7. Etcetera...
"

Voor een goede en complete beveiliging van al je pc's adviseer ik je om altijd een softwarematige firewall te installeren op iedere pc (bijvoorbeeld de gratis te downloaden ZoneAlarm ), de software firewall houdt namelijk het uitgaande verkeer in de gaten en je krijgt melding zodra er software op je pc naar het internet verbinding wilt maken en je dit zelf kan gaan bepalen, dit doet de Speedtouch dus niet.
Uit dat stukje tekst van fabrikant volgt dus "Nee". Dat komt door NAT en dat heeft elke consumenten router/gateway.

Maar hij schijnt er echt eentje te hebben: linkje gevonden via google.

Verwijderd

Als je bedoelt, staan de PC's achter dit apparaat open naar het internet? Dan is het antwoord nee, een NAT-ing apparaat houd de sessie die een PC heeft opgezet bij en laat alleen hierop inkomend verkeer naar binnen.

De speedtouch kan niet op bepaalde poorten blokkeren. Je kan bijvoorbeeld niet instellen dat poort 25 niet naar buiten mag.

Bij mijn weten heeft geen enkele speedtouch een echte firewall en rommelen ze wat met het begrip stateful inspection.

Daos heeft gelijk, toch echte firewall. Zonder GUI weliswaar maar niet verkeerd heur.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 17:45 ]

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 12:05
Er is iemand die een GUI tool beschikbaar heeft om de firewall van de Speedtouch 510 te configureren: www.softwaretool.nl of hier de directe link naar deze tool.

[ Voor 2% gewijzigd door MaximumPower op 30-01-2005 18:08 . Reden: spelfoutje ]

Minimum to the MaximumPower!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

edit:
ik moet eens leren lezen...

[ Voor 92% gewijzigd door MadMarky op 30-01-2005 18:15 ]

🖥️ | 🚗

Pagina: 1