Toon posts:

Maxtor DiamondMax 9 80GB Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een probleem met mijn Maxtor DiamondMax 9 80GB UATA. De performance is opeens teruggevallen naar 3MB per seconde. Het systeem reageert ook niet meer goed tijdens het gebruik van de schijf. Ik heb hem getest met HD Tune, maar deze geeft aan dat de health ok is. Het enige opvallende is dat de "CA" attribute heel laag staat (11 ipv 251). Voor de rest normale getallen, net zoals mijn andere maxtor. De temperatuur is 37 ipv de 34 graden van de andere schijf, dus dat zal het ook niet zijn.

De schijf is aangesloten op een Asus a7v8x moederbord, welke nog nooit problemen heeft gegeven. Ik heb de kabel proberen te vervangen, heb de cdrom speler eraf gehaald zodat de schijf alleen op de kabel zat, maar niks mocht baten. Heeft iemand een verklaring? De schijf heeft namelijk maanden goed gewerkt, en in de tussentijd is er niks veranderd.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Heb je al gekeken of je schijf nog wel in de ata modus staat?
Een traag systeem tijdens gebruik van de schijf, en een langzame transfer rate duiden op een schijf die in pio mode draait.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Dit is een herkenbaar probleem ... ik heb exact dezelfde Maxtor 80 GB DiamondMax Plus 9 met dezelfde problemen. De schijf is nog gewoon in garantie dus gewoon een RMA regelen met Maxtor :D

Greetz,

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
Hij blijkt inderdaad in de PIO modus te staan, maar wil ook niet meer in DMA. Als ik tijdens het booten in het bios scherm kijk staat hij wel gewoon op UDMA 6, zoals het hoort. De CD-ROM speler op dezelfde kabel en poort staat wel gewoon op UDMA 2. Zelfs als ik de HD in zijn eentje op de poort zet blijft hij op PIO staan. Is er misschien een util om de schijf te forceren in UDMA te draaien? Of kan ik hem gewoon afschrijven. garantie is namelijk al wel verlopen volgens Maxtor.

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

Ik heb hetzelfde probleem, kwam er alleen wat minder snel achter

EDIT: hoe lang duurde het bij jou ongeveer tot de problemen ontstonden? ik heb mijn schijf vanaf augustus

[ Voor 30% gewijzigd door DoubleJ op 31-01-2005 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft enkele maanden intensief gedraaid.
Maar hier moet toch iets aan te doen zijn? Zo'n schijf kan toch niet opeens besluiten alleen in PIO te opereren? Zou het iets met de VIA drivers te maken kunnen hebben?

Verwijderd

upper/lower filters verwijderen of de desbetreffende ide-chanel verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan mag ik misschien een beetje dom klinken, maar de upper en lower filters van het ide kanaal verwijderen??

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

Probeer anders een de VIA IDE Miniport Driver te downloaden als je die nog niet hebt, dit werkte bij mij om hem in ULTRA-DMA 6 te laten lopen, hoewel mn schijf gewoon echt kapot is...

Verwijderd

Topicstarter
Het installeren van de minidrier bleek inderdaad een oplossing. Helaas niet zo mooi meer geintegreerd in WinXP en drivers uit 2003, maar toch weer een schijf die op volle toeren zijn werk doet. Ik blijf het een vaag probleem vinden....
Toch bedank allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing heeft welgeteld 1 (één!) dag standgehouden. De schijf is nu kapot en alle data is pleite.
Pagina: 1