Toon posts:

250 GB Maxtor met dementie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort de *gelukkige* eigenaar van een Maxtor 250 GB ATA harde schijf. Ik heb deze in mijn computer gehangen daarna gepartitioneerd en geformatteerd als een grote schijf. Windows geeft netjes aan dat hij 233 GB groot is.

Dan nu het probleem. Ik ging mijn data kopieren van mijn andere schijf naar mijn nieuwe Maxtor. Eerst een map van 100 GB, toen de tweede map van 50 GB. Bij verkenner staat ook dat 150 GB van de 233 GB in gebruik is. Maar als ik dubbelklik op de map van 100 GB dan zegt Windows dat de map beschadigd is en onleesbaar is. Als ik eigenschappen doe dan staat er dan de hele map 0 bytes is. Die van 50 GB werkte wel normaal.

Ik ging er van uit dat het met de 137 GB grens te maken zou hebben. Mijn moederbord, een Asus A7V133 is al tijden voorzien van de laatste bios v 1009 en zou grote schijven moeten ondersteunen. Wat bevestigd werd op deze pagina:

http://www.asus.com.tw/su...chref/48bithdd/index.aspx

Verder gebruik ik Windows XP Pro met SP2, wat ook grote schijven ondersteunt. Na een beetje zoeken kwam ik op het programmatje BigDriveEnabler van Maxtor. Ik had eerst even in mijn register gekeken en zag dat big drives niet enabled waren, dit zou dus de oplossing kunnen zijn. Ik programma gebruikt, opnieuw opgestart, opnieuw partitie aangemaakt, geformatteerd en beide mappen weer gekopieerd. Maar precies hetzelfde verhaal, de 100 GB waren weer verdwenen. Bij de eigenschappen van de schijf zelf, stond wel weer dat er 150 GB in gebruik was en de map van 50 GB werkte ook normaal.

Ik heb toen maar de schijf in 2 gelijke partities van 116 GB opgedeeld. De eerste map van 100 GB naar de eerste partitie gekopieerd, dit werkte goed, de map was prima toegankelijk. Toen de map van 50 GB naar de 2e partitie gekopieerd. Deze werkte ook prima alleen die van 100 GB nu niet meer, volgens Windows was hij weer beschadigd en onleesbaar.

Als ik schijfcontrole doe dan wordt er steeds een verwijzing naar een zwevend bestand verwijderd. Wat er op neer komt dat hij de 100 GB aan bestanden aan het wissen is. Ik had in ieder geval geen last van bad clusters.

Toch werd ik bang dat mijn schijf misschien wel gewoon kapot was. Naar de winkel gaan en ruilen is geen optie meer want daarvoor is het te laat. Ik heb op de website van Maxtor gekeken om te zien wat ik precies moet doen om in aanmerking te komen voor fabrieksgarantie. Je moet dus eerst je harde schijf testen met een programmatje, Powermax. Je krijgt dan een code als er iets mis is met je schijf en je hebt dan ook recht op garantie (dit begreep ik er in ieder geval van) Ik dus geprobeerd, maar alle tests werden goed doorlopen. Er is dus niks mis met mijn schijf.

Om het nog wat vreemder te maken, mijn andere schijf is 160 GB en die werkt al tijden vlekkeloos. Ik zie dan ook niet in waarom die van 250 GB het niet zou doen.

Ik heb de FAQ doorgenomen, evenals diverse topics over grote harde schijven en dataverlies. Ik kom er nog steeds niet uit. Mijn schijf zou goed zijn, grote schijven worden door mijn computer ondersteund maar ondertussen is mijn Maxtor behoorlijk dement! Wie kan me helpen?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:06
Vreemde kwestie, ik kan je er niet mee helpen. Enige dat ik kan bijdragen is: neem eens contact op met maxtor.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
dat ga ik maar eens doen :/

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 15:42 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

-FAT/32 of NTFS? Gebruik je dynamische partities? Gecomprimeerde folders?
-Andere kopieermethode (ghost/partition magic/...) proberen?
-Heb je al een schijfcontrole op de 'oude' harde schijf gedraaid?
-Op virussen gecontroleerd?

-Wat gebeurt er als je eerst de 50GB kopieert en dan pas de 100GB?
-Heb je al geprobeerd om de 100GB in delen te kopieren?

-En je bent toch niet je systeempartitie (waar aan de lopende band bestanden op bijgewerkt worden) aan het kopieren? Niet dat dat dit soort problemen zou mogen veroorzaken, maar je weet maar nooit... ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Wat gebeurt er als je kopieren in kleinere stappen doet? Dus per 5 gig ofzo. Ik heb laatst ook een computer onder handen gehad die bij kopieren van grote hoeveelheden gelijk op tilt sloeg.

Edit: Grrr te laat :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op zondag 30 januari 2005 @ 15:40:
-FAT/32 of NTFS? Gebruik je dynamische partities? Gecomprimeerde folders?
-Andere kopieermethode (ghost/partition magic/...) proberen?
-Heb je al een schijfcontrole op de 'oude' harde schijf gedraaid?
-Op virussen gecontroleerd?

-Wat gebeurt er als je eerst de 50GB kopieert en dan pas de 100GB?
-Heb je al geprobeerd om de 100GB in delen te kopieren?

-En je bent toch niet je systeempartitie (waar aan de lopende band bestanden op bijgewerkt worden) aan het kopieren? Niet dat dat dit soort problemen zou mogen veroorzaken, maar je weet maar nooit... ;)
-Ik gebruik NTFS zonder gecomprimeerde folders. Snap niet precies wat je bedoelt met dynamische partities. Ik maak een primaire partitie aan. Heb dit gedaan in Windows zelf bij schijfbeheer en later met Partition Magic. Wat weinig verschil uit maakt. In beide gevallen wordt de partitie gewoon gemaakt zonder fouten.
-Kopieren doe ik gewoon in verkenner, lijkt me niet dat ik dat met Ghost/Partion Magic moet doen. Misschien begrijp ik je verkeerd.
-Schijfcontrole heb ik ook gedaan op de *oude* harde schijf, niks mis mee.
-Ik ben ook virusvrij dankzij Kaspersky

-Ik heb nog niet geprobeerd eerst de 50 GB te kopieren en dan de 100 GB maar ik heb het idee dat het mis gaat zo gauw als ik meer dan 137 GB kopieer.
-Ik heb de 100 GB ook in delen gekopieerd. Maakt eigenlijk niks uit. Hij ziet de 100 GB eerst perfect tot dat ik de rest er ook op zet.

-En ben inderdaad niet op mijn systeempartitie bezig, dat is een aparte schijf van 40 GB. Verder zijn alle bestanden die ik kopieer allemaal mp3s. Deze worden dus niet bijgewerkt. Gelukkig ging ik ze kopieren in plaats van verplaatsen anders was ik nu heel veel kwijt geweest.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 16:05:
-Ik gebruik NTFS zonder gecomprimeerde folders. Snap niet precies wat je bedoelt met dynamische partities. Ik maak een primaire partitie aan. Heb dit gedaan in Windows zelf bij schijfbeheer en later met Partition Magic. Wat weinig verschil uit maakt. In beide gevallen wordt de partitie gewoon gemaakt zonder fouten.
Als je niet weet wat dynamische partities zijn heb je de faq iig niet helemaal doorgenomen, maar tegelijk is de kans dat je ze hebt zo goed als nul. Vergeten we dus verder :)
-Kopieren doe ik gewoon in verkenner, lijkt me niet dat ik dat met Ghost/Partion Magic moet doen. Misschien begrijp ik je verkeerd.
De suggestie is: als het kopieren met de verkenner niet goed gaat, moet je eens andere software proberen. Kopieer bijvoorbeeld de hele 160GB-partitie met Ghost (en controleer) en rek 'm dan eventueel op met Partition Magic (en controleer weer). Misschien gaat dat ook niet goed, maar dan hebben we weer wat extra informatie.
-Ik heb nog niet geprobeerd eerst de 50 GB te kopieren en dan de 100 GB maar ik heb het idee dat het mis gaat zo gauw als ik meer dan 137 GB kopieer.
Testen! Van ideeen gaat die schijf het niet beter doen ;) Suggestie: maak een grote partitie aan, maak daarin drie mappen en zet in elk daarvan driemaal de 50GB-map. Gaat er één stuk? Alle drie?

In elk geval goed dat je geen data kwijt bent geraakt. 150GB aan mp3's kwijtraken, daar zou ik best een weekje ziek van zijn :+

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb nu drie keer 50 GB gekopieerd. Na de eerste 50 GB werkte alles perfect. Na de tweede 50 GB werkte alles nog steeds perfect. Na de derde 50 GB niet meer. Hij geeft aan dat de eerste 50 GB nu 900 kB is, de tweede 50 GB is nu nog maar 20 GB en de derde 50 GB is nog wel steeds 50 GB. Kan hier niet echt een conclusie uit trekken, behalve dat er data verdwijnt.

Het kopieren zelf gaat op zich wel goed maar na 137 GB verdwijnt er gewoon data. Heb er nu extra op gelet ;)

Ohja voordat ik ging kopieren had ik de schijf nu maar eens gepartitioneerd met Maxblast 3. Een programma dat aangeraden wordt door Maxtor. Volgens mij is het gewoon een simpele Partition Magic. Het heeft ook niet echt geholpen want er verdwijnt nog steeds data.

Ik las in een ander topic dat iemand met een Asus moederbord ook problemen had met een grote harde schijf. Hij had hem aan de praat gekregen met nieuwe drivers voor zijn moederbord. Ik heb Windows XP Pro SP2, ik neem aan dat ik dan de nieuwste drivers heb. Ik kan in ieder geval geen nieuwere vinden.

Ik weet het echt niet meer, het moet toch ergens aan liggen :?

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Probeer het eens vanuit je command-prompt, en dan met de volgende opdracht:
code:
1
xcopy /e /v /k /h bron doel

Er word dan per gekopiëerd bestand gecontroleerd of de kopie gelijk is aan het origineel. Dan weet je in ieder geval precies wanneer het mis gaat (als dat tenminste tijdens het kopiëren gebeurt).

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Topicstarter
Cherub schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:37:
Probeer het eens vanuit je command-prompt, en dan met de volgende opdracht:
code:
1
xcopy /e /v /k /h bron doel

Er word dan per gekopiëerd bestand gecontroleerd of de kopie gelijk is aan het origineel. Dan weet je in ieder geval precies wanneer het mis gaat (als dat tenminste tijdens het kopiëren gebeurt).
Heb het geprobeerd maar ik word er niet veel wijzer van. Het kopieren zelf gaat prima alleen als alles gekopieerd is dan missen er ineens weer wat mappen.

Deze mappen kan ik dan ook niet meer benaderen of wissen. Om toch opnieuw te kunnen testen verwijder ik dan steeds de gehele partitie om vervolgens een nieuwe aan te maken en te formatteren. Dat wilde ik nu weer doen maar nu kan ik ineens maar een partitie maken van maximaal 128 GB. Dit terwijl ik nog steeds een bios heb die grote harde schijven ondersteunt en big drives enabled heb in m'n register.

Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn moederbord stiekem toch geen grote Maxtor schijf ondersteunt |:(

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:39:
Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn moederbord stiekem toch geen grote Maxtor schijf ondersteunt |:(
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je schijf misschien op een aparte manier gejumperd zou moeten kunnen worden - maar dat had je zelf denk ik al wel in de manual gevonden.

Anders ben ik bang dat je de suggestie van sig69 maar eens moet gaan volgen. Ik zou overigens eerst contact met Asus opnemen; je ts laat duidelijk zien dat er niet zo gek veel mis kan zijn met de config van je schijf; en dat een driverissue toch iets waarschijnlijker is... Maxtor mailen kan dan altijd nog volgen.

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
Misschien overbodig omdat je winxp sp2 hebt maar je c:\windows\system32\drivers\atapi.sys versie is groter als 5.1.2600.1135

http://support.microsoft.com/kb/303013

daar staat trouwens wel :

The registry value EnableBigLba is enabled without a 48-bit LBA compatible BIOS, but you have a hard disk with a capacity that is larger than 137 GB.

If you enable 48-bit ATAPI support in the registry and you have a hard disk that has a capacity that is see comment than 137 GB, but you do not have a 48-bit LBA compatible BIOS, only the first 137 GB of the hard disk are addressable. The remainder of the hard disk is not used.

dus het zou je moederbord kunnen zijn :/

[ Voor 6% gewijzigd door vivo53280 op 01-02-2005 22:38 ]

• Zeilkonijn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Denk het nie...

Als het je MB zou zijn zou je bios cq Windhoos m.i. maar 137 GB herkennen.....

Ik heb overigens 2 schijven van 250gb w.v. 1 bijna vol met mp3's en geen centje pijn....
Zijn wel Hitachi's overigens, want Maxtors waag ik me niet meer aan..... 8)

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
stop die harddisk dan eens in een andere pc als dat mogelijk is.

kun je het meteen uitsluiten

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 19:13
Ik heb ook een 250GB GDD en ik moest eerst een jumper op de HDD verzetten. Er zijn twee modi waarop die HDD kan draaien, via een 15-bit filesysteem en via een16-bit systeem. Je moet hem op dat 16-bit systeem zetten.

De de jumper zo zetten dat hij op 16-bits filesysteem DEVICE 0 staat.

Ook kan het zijn dat je nog een extra driver moet inladen. Had ik bij mijn Promise Ultra133 RAID-controller ook. Hij pakte hem wel, maar zodra je boven de 140GB kwam ging het mis.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het probleem is opgelost!

Ik had op de website van Asus een beta bios versie voor mijn moederbord gevonden (A7V133 Beta BIOS 1010.01B). Meteen geprobeerd en nu werkt het wel. Blijf het nogal vreemd vinden aangezien er al een paar bios versies eerder ondersteuning was voor grote harde schijven, mijn 160 GB Maxtor deed het ook prima, maar goed het werkt :)
Pagina: 1