Toon posts:

ATX voeding aanzetten zonder de hardware aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag een ledbalkje inelkaar geknutseld die ik nu wil testen (met een molex stekkertje eraan). Omdat het de eerste keer is kan het zijn dat het niet helemaal goed is gegaan.

Nu wil ik dit testen door een oude voeding (Q-tec 550watt) zonder hardware aan te zetten en dan het balkje op de voeding aan te sluiten.

Iemand zei dat je een ATX voeding aan kan zetten zonder hardware er op aan te sluiten.

Nu is de vraag: Hoe doe ik dat ?

Alvast bedankt,
Vincent

Verwijderd

Er loopt hier op GOT een draadje over je voeding modden naar "projectvoeding" zoek daar eens op hier op got?

Edit: draadje gevonden:
[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 14:53 ]

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 23:52

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

groene draad met een zwarte verbinden...

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Wat ik me afvroeg...
Hoe zit het dan met de "minimum load" waar sommige fabrikanten over spreken?

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 14:49:
Er loopt hier op GOT een draadje over je voeding modden naar "projectvoeding" zoek daar eens op hier op got?

Edit: draadje gevonden:
[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
dat word dus weer veel solderen....

Wat nou als ik me case opendoe en het aansluit ?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 23:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 14:55:
[...]

dat word dus weer veel solderen....

Wat nou als ik me case opendoe en het aansluit ?
Zie W1LL3M, gewoon de groene draad uit de atx connector met een zwarte verbinden.
Let wel op de minimum load, voor kort te testen maakt het niets uit (werkt bij mijn qtec 550 ook goed) maar weet niet hoe het zit met langdurig aanstaan zonder belasting. Anders gewoon een hd ofzo er aanhangen.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

net de opstelling gemaakt, voeding middenin de tuin, 10 meter verlengkabel eraan 8)7 , ledbalkje eraan, en stroom erop...... })

niets te zien, ik loop er naartoe, draaien de fans van de voeding, maar de ledbalk deed het niet :'( :'( :'(

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Sluit hem eens andersom aan.
Veel mensen doen dat fout.

(De + moet op de min aansluiting van de led's en andersom)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.cyberbob64.nl/upload/image/image3045.jpg

zo heb ik het gedaan

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Je laatste LED zit verkeerd om.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

AvK schreef op zondag 30 januari 2005 @ 16:49:
Je laatste LED zit verkeerd om.
Scherp! :P

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
lol, nee, deze zit niet verkeerd om, maar dat lijntje heb ik gewoon wat langer gemaakt omdat anders die schuine lijn door alle leds ging :)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Staat er wel spanning op de uitgang?

Wat voor leds zijn het precies? Ik denk namelijk dat je weerstand van 470 ohm gewoon te groot is. Als ik de specs van een simpel 300mcd ledje opzoek, krijg ik iets van 1,6 volt bij 20 mA. Als je die 7 in serie zet en die wil je met 12 volt voeden, kom ik uit op een voorschakelweerstand van (12 - 7x1,6) / 0,02 = 40 ohm. Dus 470 lijkt me gewoon teveel :)

Last.fm

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Je kan dit zoort dingen ook prima met wat batterijen testen, dan loop je ook geen risico`s met voedingen en stoppen die er uit klappen (zelf ondervonden >:) )

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:08:
Staat er wel spanning op de uitgang?

Wat voor leds zijn het precies? Ik denk namelijk dat je weerstand van 470 ohm gewoon te groot is. Als ik de specs van een simpel 300mcd ledje opzoek, krijg ik iets van 1,6 volt bij 20 mA. Als je die 7 in serie zet en die wil je met 12 volt voeden, kom ik uit op een voorschakelweerstand van (12 - 7x1,6) / 0,02 = 40 ohm. Dus 470 lijkt me gewoon teveel :)
het is een standaard 3000mcd led.

Verwijderd

Zolang alle LED's goed om staan (diode = diode), zal het in principe moeten werken, zei het wat zwakjes, zoals _ernst_ zei.

Van Q-Tec kan ik het niet zeggen (die dingen zijn ENG!), maar in principe is een minimum load best wel onzin. Mocht hij d'r zijn, dan gebruikt de fan van de voeding dat al. Gewoon ATXPWR (meestal groen) en GND (meestal zwart) sluiten met een paperclip OID, en het moet werken.

Verwijderd

Topicstarter
ja, de voeding werkte, door gewoon met een klein stukje draad de groene en zwarte draad te verbinden...

naja, morgen maar een nieuwe ledbalk maken en dan kijken of die wel werkt....

Ik houd jullie op de hoogte !

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:57:
ja, de voeding werkte, door gewoon met een klein stukje draad de groene en zwarte draad te verbinden...

naja, morgen maar een nieuwe ledbalk maken en dan kijken of die wel werkt....

Ik houd jullie op de hoogte !
Mag ik vragen met welke zwarte draad je de groene draad moet verbinden? Er zitten er namelijk meerdere op :)

Verwijderd

Het maakt niet uit welke. Ze zijn allemaal GND, +0V, massa, of hoe je het ook wilt noemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:18:
Het maakt niet uit welke. Ze zijn allemaal GND, +0V, massa, of hoe je het ook wilt noemen.
Ok, bedankt... super :)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 09:09
Vincent weet je trouwens zeker dat je de leds goedom aan mekaar vast maakt?

Je kan dit checken door naar het huisje van de led te kijken. Deze heeft als het goed is aan 1 kant een vlak kantje. Dit is je min kant (kathode).

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
vandaag alles doorgemeten, op alles stond 12v. Maar branden, homaar....

mischien dat iemand ffies een goed schema kan maken dan zal ik het nog een keer proberen...

Ik heb:

- een tuimelschakelaar
Afbeeldingslocatie: http://ace-systems.nl/Menu/Electronica/Schakelaars/Toggelswitch/Picmenu/th_ts-5.jpg
- een molex stekkertje
- een boel led`s
- een boel 470 Ohm weerstanden
- en een paar meter draad.

• Eleshar
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09-2025

Eleshar

Nil Satis Nisi Optimum

Kijk hier maar ff:
http://www.casemodgod.com/leds_and_modding.htm

Misschien dat het helpt.

Grtz,
Eleshar

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt, daar heb ik denk ik wel wat aan

Maar hoe kan ik zien hoeveel volt de led`s zijn ?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 16:51 ]

• Eleshar
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09-2025

Eleshar

Nil Satis Nisi Optimum

Dat is afhankelijk van de kleur van de led. In het algemeen iets van 3 Volt. (3,2V hoogstwaarschijnlijk)

Hier een overzichtje, helaas niet op ledkleur (en in het Duits).

http://www.dotlight.de/site/technik/welchen_widerstand.php

Verwijderd

Topicstarter
is er geen (gratis) programma waarmee je Schema`s kan maken, en ze meteen kan testen ??
Pagina: 1