Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Airflow in mp3/download computer

Pagina: 1
Acties:

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 20:27
Ik ben momenteel met een mp3/download computer bezig. Ik heb zelf een case gemaakt van MDF van 43x32x10 cm. Ik ben bijna klaar, maar ik heb nog een vraagje over de airflow in deze case.
Ik heb de FAQ gelezen en daar stond in dat je een intake beneden moest hebben en een outtake boven in de kast moest hebben. Aangezien mijn case 10cm hoog is heb ik eigenlijk geen beneden en boven. Ik heb even een tekeningetje gemaakt van het bovenaanzicht van mijn case:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/case.png

Linksachter heb ik een fan die zorgt voor de koeling van de voeding, die ik overigens zonder case (dus alleen de printplaat) monteer. Aan de achterkant zitten allerlei connectors en dingen dus daar kan ik geen outtake fan plaatsen. Ik heb liever niet een fan aan de voorkant, maar als het niet anders kan dan is het nog mogelijk om rechtsvoor een fan van 60/70mm te plaatsen.

Specs:
- Intel celeron 333Mhz.
- Seagate Barracuda 7200.7, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
- On-board sound & vga

Mijn vraag is nu, waar kan ik het beste de outtake plaatsen en moeten er ook nog meer fans in??

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
ik zou de intake niet bij je voeding doen maar juist de outtake... En plaats je intake zodanig dat de luchtstroom iig in de buurt van de CPU komt... Dan lijkt me rechtsvoor inderdaad geen slecht idee...

Verwijderd

SymbianFan schreef op zondag 30 januari 2005 @ 14:32:
ik zou de intake niet bij je voeding doen maar juist de outtake... En plaats je intake zodanig dat de luchtstroom iig in de buurt van de CPU komt... Dan lijkt me rechtsvoor inderdaad geen slecht idee...
idd volledig mee akkoord.
Enkel als je later een zwaardere proc zou gaan gebruike, kan je een fan intake rechtstreeks op je CPU laten draaien, dus bovenop je case installeren maw
suc6

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 14:47 ]

Verwijderd

Een Cel 333 is echt geen hitteprobleem, zeker niet als de orginele cooler erop zit. Als je een intake voor de HD('s?) plaatste blijven deze tenminste fris, op die manier ben je al iets zekerder van dataverlies.

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

ik zou t alsvolgt doen:

Afbeeldingslocatie: http://anakin.xs4all.nl/untitled.jpg

de pijltjes zijn fans met de blaasrichting, de streep in t midden is een plankje of ander tussenschot

[ Voor 4% gewijzigd door DoD Cerberus op 30-01-2005 20:48 ]

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

Mss is dit een oplossing

Afbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/hor-cooler.jpg

Heb er geen ervaring mee, zag die bij conrad.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb zo'n ding onder m'n videokaart hangen. Werkt perfect, maar je moet er dus wel voor zorgen dat de lucht in de buurt van de fan kan komen. M.a.w. ruimte erboven of eronder vrij laten.

Oh, nog even bij de weg: om (de radio van) je buren niet tot last te zijn kan ik je wel aanraden om een kooi van Faraday van dat ding te maken. Met fijn kippengaas o.i.d. kom je al een heel eind, want dat scheelt al een hoop in storende straling. Zilverfolie doet ook wonderen.

@ReD_FLaMe!: Je kunt die dingen ook een kwartslag draaien en laten hangen. Sterker nog, daar zijn ze eigenlijk op gemaakt...

[ Voor 78% gewijzigd door Parody op 31-01-2005 10:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 21:02:
Mss is dit een oplossing

[afbeelding]

Die dingen zijn 15cm groot ofzo, dus dat past niet in z'n 10cm.
;)

Verwijderd

Gewoon de outtake via de voeding en een intake aan de zijkant naast de cpu. Lijkt me het beste en het eenvoudigste.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik denk zelf dat enkel een outtake voldoet. Heb zelf ook een celly 300a draaien als mp3 bak (en 24/7 F@H) maar dat is geen enkel probleem. (zit btw in een aopen h340a kast matx)

Maar het oog op een toekomstige upgrade om bijvoorbeeld films tekijken oid is het denk ik wel verstandig om er eentje alvast in tezagen en netjes weg tewerken kan in de toekomst zeker problemen voorkomen.
(Ik zei bij mijn mp3 bakkie een paar maanden terug dat ik er alleen mp3's mee wou gaan spelen maar ik ben nu toch wel een beetje opzoek naar iets anders om ook films tekunnen spelen enzovoort alleen blijft geld natuurlijk een probleem)

No signature found

• PcFer
DoD Cerberus schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:45:
ik zou t alsvolgt doen:

[afbeelding]

de pijltjes zijn fans met de blaasrichting, de streep in t midden is een plankje of ander tussenschot
De intake fan is hier echt niet mogelijk. Er zitten allerlei connectors in de weg.
Mss is dit een oplossing

[afbeelding]

Deze dingen maken nogal veel lawaai heb ik wel eens gehoord en ik wil hem absoluut stil hebben.
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:29:
Een Cel 333 is echt geen hitteprobleem, zeker niet als de orginele cooler erop zit. Als je een intake voor de HD('s?) plaatste blijven deze tenminste fris, op die manier ben je al iets zekerder van dataverlies.
Hier kan ik ook geen fan plaatsen, omdat mijn bediening hier zit en in de midden zit mijn grafische lcd.
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 01:34:
Gewoon de outtake via de voeding en een intake aan de zijkant naast de cpu. Lijkt me het beste en het eenvoudigste.
De CPU zit wel vlak naast de zijkant. Er zit zo'n 2 cm tussen.

Het is natuurlijk ook mogelijk om in de deksel een fan te plaatsen. Zou de fan dan het beste naast de cpu kunnen zitten?

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Kan je die Celeron 300 niet passief draaien? Met zo'n bigass pII 450 blok moet het in ieder gavel kunnen.

Nooooh! Stahp!

Verwijderd

De oplossing van DoD Cerberus lijkt me de meest optimale.

Je geeft aan dat die oplossing niet mogelijk is, dan zou ik de intake naar de rechterkant verplaatsen. Wel het tussenschotje erin houden, zodat de koele lucht eerst over je CPU, daarna je harddisk, en tenslotte door je voeding heen blaast.

• PcFer
Voor de duidelijkheid hier nog even een picje van de case:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/case.jpg

De oplossing van DoD Cerberus is idd de beste. Ik denk dat ik mijn audio&vga connectors maar boven mijn keyboard connector ga plaatsen. Dan komt daarnaast ruime vrij voor een fan. Een schutje ertussen en klaar is kees.

Close up cooler:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/cooler.jpg

Als ik 2 papst fans van 33,0 m3/h van 12dB(A) neem, zou ik dan ook nog een fan voor mijn cpu nodig hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door PcFer op 31-01-2005 17:49 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Mss is dit een oplossing

[afbeelding]

Die dingen zijn vaak lawaaierig., hoewel ze wel goed eventuele pci kaarten kunnen koelen....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• PcFer
Ik heb het 2e gat voor mijn intake fan al gemaakt. De fan blaast de koude lucht rechtstreeks op de cpu. Ik denk dus dat ik mijn cooler wel van de cpu af kan halen en deze vervangen door de zalman northbridge cooler:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/upload/product/zm_nb47j_c_p.jpg
Er zitten 4 gaten rond mijn cpu dus deze krijg ik wel vast.

Ik plaats een intake papst fan die een capiciteit heeft van 20 CFM.
Wordt mijn cpu dan voldoende gekoeld? (333mzh cellie).

Het zou wel een ideale oplossing zijn, want het is weer een fan minder en dat koelblok kost ook geen drol.

• PcFer
Iemand dit dit weet? Want dan kan ik deze spulletjes bestellen :)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

AirX

Tweak Guru

Iemand die btw wat meer over een slot 1 cpu kan vertellen? Ik heb namelijk een pentium 2 slot 1 CPU. Alleen deze heeft een miezerige boxed koeling die ongelovelijk warm wordt als je de fan uit laat. Ik heb nog een enorm socket A en 7 block te liggen. Zou het mogelijk zijn om daar gaten onder in te boren en dan die als heatsink er op te schroeven? :)

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10 00:50

The Wrecker

Networking Rulez

persoonlijk zou ik er een grotere koeler opzetten en een wat grotere fan opzetten met 7 volt ofzo

leuk slot 1 koelertje moet wel aan te komen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door The Wrecker op 02-02-2005 21:34 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

AirX

Tweak Guru

The_Wrecker schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:26:
dan zou ik er een grotere koeler opzetten en een wat grotere fan opzetten met 7 volt ofzo

leuk slot 1 koelertje moet wel aan te komen zijn.
Waar zijn die slot 1 nog te krijgen dan, geen mens heeft ze meer :X
Pricewatch geeft 1 hit, die niet meer geldig is :(

[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 02-02-2005 21:36 ]

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

AirX schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:34:
[...]

Bij mij op de stage hebben ze geloof ik nog iets liggen in één van de bakken. maar ik heb wel eens gekeken bij de mediamarkt en daar hadden ze ook (Rotterdam Centrum tegenover Donner).

Wel een tijdje gelden dat ik bij Mediamarkt geweest ben though. Kijk anders even in het grote ruiltopic. ik heb zelf nog een PII liggen inc. koeler, maar ik denk dat de koeler een ietwat andere bevestiging heeft als ik het zo zie.

Ik weet ook niet of die andere koelers erop gaan passen. vast wel , maar dat betekent waarschijnlijk wel modding. Volgens mij zitten er ook nog cache chips naast de processor zelf. ik kan het bij mijn pentium II niet goed zien, maar bij mijn Athlon's in elk geval wel. (classic SLOT A)

offtopic:
Wel een vaag merk bij de media trouwes, maar was wel grotere heatsink tot 500 mhz ofzo geloof ik.

[ Voor 28% gewijzigd door The Wrecker op 02-02-2005 21:47 ]

• PcFer
AirX schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:34:
[...]

Pricewatch geeft 1 hit, die niet meer geldig is :(
Ga jij marktplaats maar eens checken ;).
The_Wrecker schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:38:
[...]

Ik weet ook niet of die andere koelers erop gaan passen. vast wel , maar dat betekent waarschijnlijk wel modding. Volgens mij zitten er ook nog cache chips naast de processor zelf. ik kan het bij mijn pentium II niet goed zien, maar bij mijn Athlon's in elk geval wel. (classic SLOT A)

offtopic:
Wel een vaag merk bij de media trouwes, maar was wel grotere heatsink tot 500 mhz ofzo geloof ik.
Ik heb mijn heatsink er al afgehaald, maar alleen de cpu maakte contact met het koelblok.
Er zat ook nog een vaag stukje tape o.i.d. tussen, wat dat nou voor nut heeft?

Ik hoef eigenlijk alleen maar wat mp3'tjes te spelen en wat te downloaden. Zoveel warmte produceert dat toch niet? Dan zou een zalman koelblok wel voldoende zijn toch?

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

PcFer schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:02:
Ik hoef eigenlijk alleen maar wat mp3'tjes te spelen en wat te downloaden. Zoveel warmte produceert dat toch niet? Dan zou een zalman koelblok wel voldoende zijn toch?
Ik heb een Celeron 400 in een server en uit ervaring kan ik zeggen dat die dingen echt niet warm te krijgen zijn! :) Zalman koelblokje lijkt m.i. ook voldoende.

Yes - OEM

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

PcFer schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:02:
[...]

Ik heb mijn heatsink er al afgehaald, maar alleen de cpu maakte contact met het koelblok.
Er zat ook nog een vaag stukje tape o.i.d. tussen, wat dat nou voor nut heeft?
uhm, ik denk dat dat wat koelprut zal zijn om je contact met het koelblok te verbeteren.
Pagina: 1