Ondersteunt mijn laptop 32 bit PCMCIA/Cardbus?

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb een aantal Tulip ml4/ml5 en Toshiba Satellite 110cs / 220ct laptops. Allemaal rond pentium 100 / 32mb etc. 8)

Volgens de handleidingen accepteren ze type I, II en III type kaarten. Maar ik kan nergens vinden of ze 16 bit of 32 bit ondersteunen.

Wat denken jullie gezien de leeftijd van 7 a 8 jaar? En mochten ze inderdaad 16 bit zijn, is er dan een manier om er 32 bit USB kaarten in te krijgen? Want 16 bit lijkt nergens meer te koop... :'(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Echt duidelijk kunnen vinden heb ik het ook nooit. Aangezien ik toch wel veel "rommel" heb liggen is bij mij de probeer-en-ontdek methode het meest effectief ;)

Ik heb wel eens geprobeerd om het uit te zoeken maar daar hield het ook mee op, zoveel onduidelijke google resultaten enz... pfff

Ik had een P133 laptopje bv, en die pakte vrolijk WEL 32bits, zit gewoon een wireless kaartje in nu ;)

Netwerkkaarten zijn ook wel in 16bits te scoren, maar ik zou t gewoon ergens proberen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toshiba 220CDS heeft iig 16b PCMCIA sloten en ondersteunt geen cardbus.

Er is geen echt accurate vuistregel te geven voor vanaf welke CPU speed 32b Cardbus ondersteund wordt. Simpele manier is om in specs te kijken of 32b Cardbus genoemd wordt, zo niet waarschijnlijk niet.

De enige echt zekere manier is om op te zoeken welke PC-Card controller chip ze hebben en daar dan specs op te zoeken :7

In dit geval kan ik de Toshiba's vrijwel zeker uitsluiten, ik vraag me af of die benamingen voor de Tulips klopt want ik kan op ml4 of ml5 nauwelijks iets vinden. Maar als je toch voor de Toshiba's 16b meuk moet vinden kun je er net zo goed vanuit gaan dat die Tulips dat ook zijn.

Misschien andere insteek: waarom moet je USB op deze laptops krijgen :? Misschien dat je die toepassing op een andere manier kunt implementeren.

Oslik blyat! Oslik!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Dank voor je research.

Op de tulip handleiding staat "Tulip ml 4 / ml 5" dus dat kan niet missen. :)

Er past in die tulips wel met gemak een 32bit netwerkkaartje, maar bij gebrek aan adapter kan ik niet testen of hij ook werkt. Maar ik begrijp dat het feit dat hij fysiek wel past niet uit maakt of hij 16 of 32 bit aan kan.

Ik wil graag usb om vanalles te kunnen aansluiten. Externe CDROM, netwerk etc. Er zit namelijk bijna niets op. Alleen een 1,44 drive en IR. :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je zou met Everest misschien eens kunnen kijken of er iets genoemd wordt van 32-bit Cardbus ondersteuning, maar ik weet niet eens of Everest dat wel laat zien.

Tesla Model Y RWD (2024)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

--MeAngry-- schreef op zondag 30 januari 2005 @ 15:29:
Je zou met Everest misschien eens kunnen kijken of er iets genoemd wordt van 32-bit Cardbus ondersteuning, maar ik weet niet eens of Everest dat wel laat zien.
Mogelijk wel. Maar waarom vertrouwen op een of ander prog :? Hij heeft de manual, kijk gewoon naar de specs van de PC-Card controller- PCMCIA of Cardbus :z
cornelixnootje1 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 15:16:
Dank voor je research.

Op de tulip handleiding staat "Tulip ml 4 / ml 5" dus dat kan niet missen. :)
Die spatie is nogal relevant, bovendien nuttig om te weten dat ml voor MotionLine staat :z
Er past in die tulips wel met gemak een 32bit netwerkkaartje, maar bij gebrek aan adapter kan ik niet testen of hij ook werkt. Maar ik begrijp dat het feit dat hij fysiek wel past niet uit maakt of hij 16 of 32 bit aan kan.
Zegt idd geen donder.
Ik wil graag usb om vanalles te kunnen aansluiten. Externe CDROM, netwerk etc. Er zit namelijk bijna niets op. Alleen een 1,44 drive en IR. :)
:? :? :? Ethernet via USB....

Waarom niet gewoon een mooi 16b PCMCIA NIC, je hebt ze zat, veel eleganter, veel minder overhead, veel betere driver support...

CDRom kan ik inkomen, als USB niet te vinden is kun je altijd kijken naar een 16b PCMCIA SCSI adapter, dan kun je een externe SCSI drive benaderen. Wederom minder overhead en eleganter dan met USB kutten :)

Maar belangrijkste reden om niet met obscure USB kaarten te kutten is wel dat we het hier hebben over laptops die oud zijn en maar beperkte upgrademogelijkheden hebben. Windows 98SE gaat hierop draaien als een slak, oudere Windows doen niet aan USB...
Veel handiger is om iets als NetBSD te draaien, dat gaat tenminste vlot op dit soort oud meuk (of als het echt Windows moet, WFW 3.11 of 95) - en daarbij zijn ethernet en SCSI goed ondersteund, USB op PCMCIA kaarten... wie weet...

* dion_b heeft een TI P166 met 64MB RAM die uiterst soepel NetBSD met X en Windowmaker draait :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1