DIY, Simpele actieve low pass filter

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 16:48

Indoubt

Always be indoubt until sure

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te denken over het gebruik van simpele low pass filters voor heel kleine subwoofers zoals voor computers.

Aangezien passieve componenten bij low pass filters vaak enorme afmetingen krijgen is dat dus out of the question.

Als schema gebruik ik eenvoudigweg de 2e orde lowpass uit winisd. Voorlopig kom ik tot het volgende: 0.22uF condensators, Cut of regelbaar van 55 tot 230Hz. Hiervoor gebruik ik een 10Kohm lineaire stereopot met 3.1 kOhm weerstannd in serie (55Hz is 13,1Kohm, 230 Hz is 3,1 Kohm. Als IC komt een LM741 in aanmerking.
De voeding kan door een printtrafo van 1watt en 2*15Volt (of twee maal 12 volt) geschieden die met kleine(0.6A) bruggelijkrichters en kleine afvlak C's gelijkspanning maken.

De voeding is hierbij het grootst, ondanks de geringe kosten ook het duurst. Ik heb +15V gelijkspanning beschikbaar voor het versterker gedeelte.

Mijn vraag: Kan ik een LM741 of een andere goedverkrijgbare opamp ook met +15V voeden.

Uit de datasheet haal ik alleen een voedingsspanning tot max +/- 22V (dus positieve en negatieve spannning)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is niet alleen zo dat de componenten vreselijk groot en duur zijn, maar het tweede probleem is dat het impedantieverloop vaak te grillig is om er een zinvol passief filter voor te maken. Je kunt natuurlijk ook line-level (voor de amp), passief filteren. Dat scheelt een heleboel, maar is niet zo flexibel als actief.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Indoubt schreef op zondag 30 januari 2005 @ 12:22:
De voeding is hierbij het grootst, ondanks de geringe kosten ook het duurst. Ik heb +15V gelijkspanning beschikbaar voor het versterker gedeelte.

Mijn vraag: Kan ik een LM741 of een andere goedverkrijgbare opamp ook met +15V voeden.

Uit de datasheet haal ik alleen een voedingsspanning tot max +/- 22V (dus positieve en negatieve spannning)
Dat kan zeker. Een LM741 kan prima werken met een asymmetrische 15 V voeding. Je hebt dan alleen wel koppelcondensators nodig aan de in- en uitgang.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Die LM is wel niet echt een audio opamp. Ik zou denk ik voor wat anders kiezen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:44
Een TL071 of TL072 bijvoorbeeld

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In de Elektuur van februari 2003 staat een artikel over een eenvoudige actieve subwoofer met twee stuks Visaton W170SC 4 Ohm woofers. Hieronder vind je het schema van de bijbehorende elektronica (exclusief voeding):

Afbeeldingslocatie: http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=active_subwoofer.png

Zoals je ziet worden de opamps gevoed met een enkelzijdige voedingspanning van 8V, en wordt mbv IC1.C een "signaalaarde" gemaakt op de halve voedingsspanning. De TDA7374 is een stereo brugversterker, die bij een enkelzijdige voeding van 16V ca 2x20W in 4 Ohm levert.

Zie ook de volgende circuits op circuitsonline:
Subwoofer filter
Symmetrische spanning uit enkele voeding

In plaats van de 741 opamp kun je beter de NE5532 dual opamp gebruiken, deze is goedkoop en geeft een betere signaal/ruis verhouding.

[ Voor 17% gewijzigd door CornelisJ op 30-01-2005 14:14 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 16:48

Indoubt

Always be indoubt until sure

Topicstarter
zowel de NE5532 alswel de TL071 en 72 zijn goed verkrijgbaar. De versterker (40W) wilde ik gewoon als compleet bouwpakket aanschaffen gezien de geringe prijs. Mocht het goed werken dan kan ik altijd nog een LM3875 of LM3886 bouwen voor betere kwaliteit en/of meer power (misschien doe ik dat wel)

Welke chips functioneren eigenlijk goed (20-40watt RMS) bij een 12-15V single supply. De LM typen hebben beduidend hogere spanningen nodig of leveren te weinig (<8wattRMS)

Waarschijnlijk een chip die in autoradios gebruikt word maar daar ben ik niet zo in thuis.

't moet wel hobby blijven, of meer een grap. Dit is voor een supercheap subje bij de pc op mijn werk. De "sub" zal waarschijnlijk nog geen 3 liter inhoud hebben en of een TB W4-992S of een visaton FR10-4 in compound opstelling. Een F3 van minder dan 65Hz is al mooi.
Pagina: 1