Management layers bij switches?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Ik zit in de situatie dat binnenkort mijn nieuwbouw wordt opgeleverd, dus de eerste week staat gereserveerd voor het frezen van leidingen voor netwerk. Alles gaat naar de zolder, waar het bij elkaar zal komen op een 19" gigabit switch. Iedere outlet in huis, krijgt dus zijn eigen port. Nu ben ik dus ebay ed al aan het afstruinen voor een leuke switch. Maar ik kom er niet uit hoe de management layers in elkaar zitten. Ik zie dat je 1, 2 en 3 hebt, heb ik een tijdje voor gegoogled, maar ik kan zo snel de verschillen niet ontdekken.

Ik wil sowieso een managed switch hebben, zodat ik evt kan telnetten naar dat ding, en met snmp statistics kan verkrijgen. Vlans, sja... kweenie of ik daar wat aan ga hebben, denk het niet. Zie er het nut niet zo van in in een woning. Ga uiteindelijk via wireless wel een paar vrienden uit de buurt connecteren, maar dat gaat eerst naar een debian bak, en scheiden kan ik ze toch niet, daar ze binnenkomen op hetzelfde AP via vpn. Tenminste, ik denk dat ik ze niet kan scheiden, misschien kan iemand me overtuigen dat het nut heeft om hier vlan voor te gebruiken, en of dat kan?

Kan iemand mij uitleggen wat de layers inhouden, en wat de verschillen zijn behalve prijzen? Ik zie even door de bomen het bos niet meer, en de FAQ maakte me ook niet veel wijzer.

Verwijderd

Je hebt qua layers alleen layer 2 en layer 3 switches, waarbij layer 3 switches eigenlijk de router functionaliteit aanbieden, voor zover ik weet zijn er geen voordelige layer 3 switches op de markt, o.a. cisco bied ze aan, maar wat jij zoekt is waarschijnlijk gewoon een managable layer 2 switch, die je vervolgens op een routertje aansluit.

zelf heb ik een 3Com 3300 XM, deze kan je een IP adres geven en via je browser configuren, zoiets is best aardig, echter is dit geen Gb switch, daar zal je zelf even naar moeten zoeken.
suc6 ermee.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Layer 1 is de fysieke netwerkkabel. Je kunt op layer 1 alleen maar voor hub spelen, omdat je neit weet welke koperlijntje naar welke specifieke poort moet.

Layer 2 is een stapje hoger en bekijkt de pakketjes al, op het niveau van de MAC adressen. Van ieder binnenkomende pakketje kijkt hij van welk mac-adres het komt en dit slaat hij op in zijn geheugen. Vervolgens kijkt hij naar het mac-adres waar het heen moet. Heeft hij die in zijn geheugen dan stuurt hij het pakketje naar die poort, heeft hij die niet in zijn geheugen dan stuurt hij het pakketje naar alle poorten.

Layer 3 bevat de IP-adressen. Een layer3 switch is een gewone switch met routerfunctionaliteiten, en zijn stervensduur :P Maar goed, dat is een 16/24/48 poort gigabit switch ook.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Heb je echt een volle gigabit switch nodig of voldoen 2 poortjes op de switch ook al ?

Mijn tip kijk eens naar de switches van HP.. daar zit een hele mooie managementinterface is die simpel te bedienen is zonder dat er functie's ontbreken..

Procurve 2626 is een leuke switch 24x 100 + 2 x 1000
of
Procurve 2824 is een volle gigabitswitch 24 x 1000

Allebei prima switches en de helft goedkoper dan een Cisco maar zeker net zo goed.

http://www.hp.com/rnd/pro.../2800_series/overview.htm

• Paul
Ik heb even wat zoekwoordjes door de t.net pricewatch gegooid. Naast een aantal grove leugens over een aantal 3com switches (heel fijn dat er twee gigabit poortjes op zitten, maar noem dat ding dan geen 48p gigabit switch :( ) kwamen daar de volgende dingen uit:

PWMerk/TypePoortenManagementPrijs
KlikU.S. Robotics USR99793124x 1000 Nee € 329,-
KlikNetgear GS516T 16x 1000 Nee € 363,-
KlikLinksys SR2024 24x 1000 Nee € 437,27
KlikNetgear GS724T 24x 1000 Ja (geen SNMP)€ 578,-
Klik3Com 3C17300 4226T 24x 100, 2x 1000Ja (incl SNMP)€ 381,77
Klik3Com 3C17302 4250T 48x 100, 2x 1000Ja (incl SNMP)€ 749,32
Klik3com 3CR17450-91 3870 24x 1000 Ja (incl SNMP)€ 2307,41

Rhàshan - Aditu Sunlock

• UltraSub
Aha.. Het wordt al een heel stuk duidelijker. Ik zoek blijkbaar dus inderdaad een layer 2 switch met management functies. Ja, ik wil eigenlijk wel 1gb per port. Ik denk dat ik graag iedere outlet op 1gb wil hebben. Toekomst en zo :)
Maar misschien gaan prijzen me idd dwingen naar goedkoper spul, dat ik gewoon een paar ports op gb patch, en de rest dan maar op 100.

Umm.. onder het tikken van deze post, heb ik dus ff prijsjes gechecked..
1 gb per port gaat niet lukken :P
Godskolere zeg, wat is dat spul allemaal stervensduur :'(

Edit:
Bedankt voor je tabelletje Paul!
Hmm... Pijnlijk. 2307 euri voor wat ik eigenlijk wilde. Nogo helaas.
Ik denk dus idd dat ik maar voor een 24 ports + 2x gb moet gaan. Helaas pindakaas. Dan in een later stadium de boel maar verpatsen, en 24x gb aanschaf als dat mainstream begint te worden. Ik vind snmp eigenlijk wel een must.
Erg eigenlijk, dat dat alleen maar om te spelen is, want laten we eerlijk zijn, grafiekjes zijn leuk, maar voor thuis is het maar spelevaren.. :X

Ik moet me nog eens heel goed gaan bedenken.
Bedankt voor alle tips, het is me een heel stuk duidelijker geworden. _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door UltraSub op 30-01-2005 13:10 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Dell heeft 24 keer gbit voor 1300 euro misschien is dat al binnen het budget maar ik vind ze asociaal duur :-( misschien toch maar een onmaneged dingetje dan ?

Ik zelf heb ook een 3com 3300xm en probeer daar 2 keer een 2 * 100mbit trunk te maken 1 voor mn server welke al werkt en 1 keer voor m`n werkstation maar de netwerkkaarten die daar in zitten werken standaard niet met trunking.

Mischien is dat een idee tijdens het afwachten op betaalbare gbit switches

Verwijderd

Het kan wel voor minder dan die 2300 euro...

http://www.sa.nl/default....=prdhwrnet&artnr=HPJ4903A

Maar dan nog moet je overwegen of je wel manageble switches wilt hebben..
leuke speeltjes maar je geeft zelf al aan dat het voor thuis is... misschien een kleine niet manageble switch toch een beter idee ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoeveel poorten wil je? Als je genoeg hebt aan 8 poorten kun je wel af met een HP ProCurve 6108, die kost zo rond de 1000 euro. Als je bij nader inzien geen managed switch nodig hebt (want die zijn per definitie stervensduur) kun je nog voor de ProCurve 2708 gaan, die heb je voor 3- a 400 euro. De 24 poorts versie daarvan verandert voor 1100 euro van eigenaar.

Dat zijn overigens nieuwprijzen, tweedehands kan 't nog wel goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 30-01-2005 14:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Ik ben zelf aan het azen op deze switch: http://21byte.de/22243007...H8TW_.html?cPath=23_52_62
Helaas geen SNMP, maar verder wel erg leuke functies die je alleen bij veel duurdere switches tegenkomt.
Via minigbics kan je er 2 glas op 2 extra utp poorten aan toevoegen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• UltraSub
Hmm.. Zit eens te denken, misschien minder poortjes per switch, en evt een switch trunken, om meer poorten te krijgen? Maar of dat goedkoper is.. Moet eens gaan rekenen.
Ja, inderdaad, misschien kan ik managed gewoon beter droppen :(
Voegt voor thuis nou ook weer niet zo heel veel toe eigenlijk. Als het eenmaal draait kom je er waarschijnlijk toch nooit meer aan.
Alleen die vlan functie, weet niet of ik daar wat mee kan gaan doen, bij het opzetten van een draadloos buurtnetwerkje. Als dat wel gaat werken, dan moet ik toch nog eens serieus nadenken over managed spul.

• Paul
In veel 8p gigabit switches zit wel een soort van management, die niet veel verder gaat dan trunks en vlans in kunnen stellen :) Sterker nog, volgens mij hebben alle "budget" 8 poort switches hetzelfde binnenwerk :)

De Repotec RP-G3160W kan ook vlan en trunking en zo, maar die zie ik zo niet terug in de pricewatch. Ik ken wel een bedrijf dat ze voor 280,- ex btw verkoopt, maar die verkoopt niet aan particulieren.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Afbeeldingslocatie: http://www.hotbrick.nl/shared_images/24g.gif
Hotbrick GigaBrick 24G € 1.188,81 (inclusief BTW)

Of zijn kleinere broertje :
Afbeeldingslocatie: http://www.hotbrick.nl/shared_images/2600.jpg
Hotbrick GigaBrick 2600 € 474,81 (inclusief BTW)

Is mooi spul. (edit : ze zijn allebei 19" ;) )

Maar wat anders, _ik_ zou nooit alles al op gigabit zetten. Voor de meeste dingen is 100 mbit al ruimschoots voldoende, en enig snelheidsverschil tussen je werkstations en server(s) is voor zover ik weet niet onverstandig (kan één wks nooit de volledige bandbreedte van de server dichttrekken).

[ Voor 4% gewijzigd door aZuL2001 op 30-01-2005 18:46 . Reden: Plaatje kleine broertje is groter :) ]

Abort, Retry, Quake ???

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:12

DDX

3com heeft een redelijk betaalbare gigabit switch

3C16485

16 poorts 10/100/1000 + 4 sfp slots

was iets van $500 dacht ik

https://www.strava.com/athletes/2323035

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Nog een kleine tip: 19 inch switches zijn meestal behoorlijk lawaaierig. Als je ze nieuw koopt, wil je denk ik niet meteen een andere behuizing ervoor bouwen. Persoonlijk zou ik gaan voor een "normale" gbit switch, ik heb deze al voor betaalbare prijzen gezien, 8 port onder de 100 euro geloof ik, niet managed. Ik denk niet dat je veel hebt aan managed switches. Aan vlan's heb je niets zoals je al zei (het scheiden van netwerken, alsof ze fysiek los van elkaar liggen, zodat je bijvoorbeeld 4 netwerken over 1 kabeltje kunt pompen), en tsja, dan zou je alleen voor SNMP moeten kijken zodat je weet hoeveel dataverkeer je over een poortje trekt. Om dit SNMP daarna uit te lezen heb je weer een aparte server nodig die dan graphs kan genereren aan de hand van de poorten. Deze PC moet altijd aan staan.

Ik zou gewoon goede pijpjes trekken, als je toch over de toekomst praat, dan zul je er over 10 jaar mooi glas doorheen kunnen leggen...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• UltraSub
pierre-oord schreef op maandag 31 januari 2005 @ 12:01:
Nog een kleine tip: 19 inch switches zijn meestal behoorlijk lawaaierig. Als je ze nieuw koopt, wil je denk ik niet meteen een andere behuizing ervoor bouwen.
Geen probleem. Komt op zolder in een rack. Samen met server(s). Werk dagelijks met switches, en als ze ingericht worden op de werkplek, dus niet in de bunker waar het lawaai toch niet opvalt, dan vind ik het geluidsniveau acceptabel voor op de zolder in een rack.
Persoonlijk zou ik gaan voor een "normale" gbit switch, ik heb deze al voor betaalbare prijzen gezien, 8 port onder de 100 euro geloof ik, niet managed.
Ik wil gewoon alles strak weg gewerkt hebben in een rack. En dan passen 3 8-ports nou niet echt geweldig. Ik wil gewoon een "proffessioneel" netwerk hebben in mijn nieuwe woning, met goede mogelijkheden voor groei. Liefst glas, maar dat is nu gewoon echt niet te betalen. Ook geen noodzaak nog eigenlijk, anders dan het estetische punt, ziet er natuurlijk mooi afgewerkt uit, die dunne kabeltjes. :X
Ik denk niet dat je veel hebt aan managed switches. Aan vlan's heb je niets zoals je al zei (het scheiden van netwerken, alsof ze fysiek los van elkaar liggen, zodat je bijvoorbeeld 4 netwerken over 1 kabeltje kunt pompen), en tsja, dan zou je alleen voor SNMP moeten kijken zodat je weet hoeveel dataverkeer je over een poortje trekt.
Precies. Ik denk ook dat de meerwaarde er niet echt is. Tenzij ik inderdaad netwerken kan gaan scheiden, maar ik zou niet weten hoe dit te doen, aangezien de verschillende deelnemers waarschijnlijk binnen gaan komen via VPN, op hetzelfde AP.
Om dit SNMP daarna uit te lezen heb je weer een aparte server nodig die dan graphs kan genereren aan de hand van de poorten. Deze PC moet altijd aan staan.
Geen probleem. Draait genoeg. En gebruik het nu ook al (rrdtool).
Dacht je dat het een probleem was om een server te vinden die altijd aan staat als iemand kijkt voor een 19"? :P ;)
Ik zou gewoon goede pijpjes trekken, als je toch over de toekomst praat, dan zul je er over 10 jaar mooi glas doorheen kunnen leggen...
Die komen er dus ook. Liep vandaag weer door de zaal, en bedacht dat een stamkabel systeem misschien wel ideaal was voor nette afwerking, maar ja... Dan is een latere groei naar glas wel moeilijk, omdat er dan geen buizen in de wanden liggen. Trek dus wel gewoon dikke gele elec. buizen.

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 31-01-2005 20:28 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 14:25

Pogostokje

* twiet *

Bedenk even dat een gbit eigenlijk alleen leuk is voor trunks. De gemiddelde harde schijf houdt die snelheid niet bij, dus het nut van deze snelheid als accesport naar de werkplek of server is, zeker thuis, echt volslagen overdreven. ;)

Koop gewoon op ebay een 2e hands 3com 3300 ofzo, dat is 12 of 24x 100Mbit, manageble, vlans, spanning tree, trunking ... alles wat je hebben wil voor hooguit 200 euro. Als over 10 jaar dan opeens gbit de moeite waard is kan je altijd nog overstappen. Nu een nieuwe kopen voor belachelijk hoge bedragen en het dan niet in zijn volledigheid kunnen gebruiken is zonde. Zeker voor thuis gebruik.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• UltraSub
Pogostokje schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:48:
Bedenk even dat een gbit eigenlijk alleen leuk is voor trunks. De gemiddelde harde schijf houdt die snelheid niet bij, dus het nut van deze snelheid als accesport naar de werkplek of server is, zeker thuis, echt volslagen overdreven. ;)

Koop gewoon op ebay een 2e hands 3com 3300 ofzo, dat is 12 of 24x 100Mbit, manageble, vlans, spanning tree, trunking ... alles wat je hebben wil voor hooguit 200 euro. Als over 10 jaar dan opeens gbit de moeite waard is kan je altijd nog overstappen. Nu een nieuwe kopen voor belachelijk hoge bedragen en het dan niet in zijn volledigheid kunnen gebruiken is zonde. Zeker voor thuis gebruik.
Als je er een leuke raid configuratie op een server aanhangt, heeft het wel degelijk nut.
Ik begrijp je punt, en ben het er ten dele mee eens. Echter een leuke raid config blaast 100mb echt wel vol. Dus als je via gb bestanden van de server haalt, haal je idd zeer wss geen gb, maar wel een stuk meer als 100mb. Tussen 2 normale workstations in, ben ik met je eens dat 100mb geen bottleneck is.
Pagina: 1