Toon posts:

Computer slaat vast, beeldscherm krijgt geen signaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds de zomer van vorig jaar dit systeem waarom ik windows xp prof draai, ik gebruikte deze pc voornamelijk voor warcraft 3 en anime. Het is naar mijn mening een bijzonder snelle pc die nooit problemen gaf. Service Pack 2 in combinatie met norton systemworks and security + hitman pro zorgden ervoor dat ik vrijwel nooit virussen/spyware heb gehad. Ook heb ik niet echt hardware matige problemen gehad tot sinds kort.

Ik merkte het ongeveer twee maanden geleden dat als ik warcraft aan het spelen was de computer soms vast sloeg. Dan begon het geluid of 1 toon te geven of een korte loop te vertonen. Het scherm bevroor of schudde voor 3-5 seconde en daarna verdween kreeg de beeldscherm geen signaal want hij ging naar stand by. Ok, 1x vast slaan keek ik niet van op, maar het gebeurde elke game en soms kreeg ik hele vage artifacts (alle modellen verdwenen de bovenkanten bv). Ik had niet lang voordat ik dit voor het eerst kreeg de omega drivers die ik had geupgrade naar de nieuwste omega drivers, dus dit gaf ik de schuld.

Ik heb daarna de omega drivers door middel van een rollback (dit heb ik volgens stappen van de faq van omega drivers site gedaan) de oude drivers terug gezet. Helaas heeft dit de problemen niet opgelost. Ik op zoek naar andere oorzaken en stuitte op voedingswaardes 12,56 volt op +12 en 4,89 volt op +5 bv. Ze bleven fluctueren. Ik heb de voeding eruit gehaald, dat was een qtec 350w met 1 fan. Ik had nog een qtec 400w met 2 fans liggen, maar ik weet dat qtec niet de beste voedings zijn, maar ik dacht dat ik wel kon kijken hoe ver de volts met deze voeding zouden liggen. 12,06 en 4,99 zag er behoorlijk goed uit. De problemen waren ook verdwenen hierna.

Maar sinds vandaag (ik heb halflife 2 erop gezet en een bluetooth dongle geinstalleerd) begint het weer. Ik heb als eerste de voeding nagechecked. 12,26 en 4,99 lijkt volgens mij goed. De temperaturen 44 cpu en 26 mb. Ook heb ik de drivers gechecked 2.5.90, dat zijn de drivers die altijd goed bij mij hebben gewerkt. Nou dacht ik dat het misschien kon zijn dat de drivers niet compatible zijn met halflife 2, dat leek mij sterk en het feit dat ik dezelfde probleem vandaag ook nog eens kreeg toen ik met winamp 2 een anime aan het kijken was (geluid slaat vast in loop, beeld staat stil voor 2-5 seconde daarna beeldscherm naar standby) zegt mij dat het niet de drivers zijn. Ik heb ook de event log gechecked maar daar kom ik niet op fouten rond de tijden van de crashes, ik zie wel fouten van tcp/ip security blabla maar dat komt door mijn bittorrent client die ik eerder vandaag had draaien die 2048 connecties per file dat die aan het downloaden is maakt. Ook heb ik gechecked of er onderdelen heter waren dan normaal, bv de videokaart en hd, maar ze voelden bijzonder koel aan.

Een andere vage verschijnsel sinds vandaag als mijn computer opstart krijg ik system properties te zien (dat wat je ziet als je naar deze computer gaat en rechter muisknop eigenschappen doet) Hij gaat ook meteen naar de derde tab waar onder andere apparaatbeheer staat :/ .En na de laatste crash, nadat ik reset gedaan heb is ineens de resulutie van 1600x1200 in windows naar 1024x768 gegaan.

Wat kan het zijn, graag wat tips hoe ik erachter kan komen.

System specs (hw)
Asus a7n8x-x moederbord (niet overgeklokt)
Amd athlon xp 3000+ boxed processor (niet overgeklokt)
Case met een fan aan zijkant blaast behoorlijk veel lucht naar binnen. Weet toeren niet want hij is aangesloten op molex.
Een merkloze processorfan met grote heatsink die ongeveer 4250 toeren draait.
1 gig ram (1x512mb corsair, 2x256mb corsair) ik heb niet overgeklokt staat op standaard timings in bios.
Canyon Ati 9800 se die een succesvolle software mod dmv omega driver heeft gehad (had deze kaart ook in oude systeem, werkte daar zonder problemen ook). Deze kaart krijgt extra stroom van de molex.
40 gb maxtor diamond max 8 op dma (1 gig vrij)
Qtec 400w dual fan gold voeding (gaf volgens mij goede waarden (12,26 4,99, 3,26, 1,69 (asus probe geeft dit aan)
verder zit er een bluetooth dongel in de usb, ps/2 toetsenbord en muis, utp lan kabel.

system specs (Sw)
Windows xp pro sp2 engelse editie
norton anti virus, security 2004 (up to date)
draai regelmatig hitman pro
Als ik naar systeem processen kijk zie ik niets vaags

Als jullie meer info nodig hebben dan add ik deze, en tia (thx in advance)

Verwijderd

Hoe staat het met je swapfile ?

Met een 1 gig geheugen kan je die waarschijnlijk
wel uit zetten .

Lijkt mij dat het daar mis gaat / kan gaan .
De ruimte op je hdd is beperkt en daar gaat standaard
in windows toch eerst de swap naar toe

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig had ik voor vandaag geen swap file omdat met 1 gig ram het niet nodig leek, en als je swap file gebruikt icm bv bittorrent dan gaat computer behoorlijk traag worden doordat delen van geheugen gefragmenteerd raken over de swap file en geheugen.

Maar halflife2 starte niet op zonder swapfile aan, bij het laden crashte hij naar windows en ik zag de ballon van (windows is running low on virtual memory) beetje vaag omdat ik geen swap file gebruikte. Ik had daarna maar de swap file op 512 gezet toen starte halflife2 goed op maar crashte hij op een andere manier in het spel zelf na een paar minuten spelen. ik heb 1,46 gig hd ruimte vrij als die swapfile aanstaat. Maar ik ga toch even wat meer instellingen van de swapfile proberen, jij zegt dat hij misschien wel uit kan, maar dan start halflife2 niet meer op.

Verwijderd

Mij lijkt het het meest op een brakke videokaart. Probeer er ergens een te lenen ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een geforce 4 ti4200 (128mb) liggen, ik hoop dat ik geen conflicten ga krijgen omdat ik eerst een ati erin had zitten.

Verwijderd

Dat je nu een ti4200 erin gaat zetten maakt niks uit, zou geen conflicten moeten opleveren. Ook niet met je spel, anders install je die even opnieuw.
Pagina: 1