Publishen flash-filmpje duurt erg lang

Pagina: 1
Acties:

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik ben laatst begonnen aan een flash-filmpje. Deze animatie ondersteund een muziekstuk en duurt een half uur. Omdat ik erg veel plaatjes en effecten (en muziek-stream) gebruik wordt mijn flash-bestand steeds groter.

Nu vroeg ik mij af of het uberhaubt wel kan om een flash-filmpje te maken die een half uur duurt met alle toeters en bellen erop en eraan. Ik weet dat er methodes zijn om je bestand zo klein mogelijk te houden en die pas ik ook zoveel mogelijk toe.

Maar ik zit nu op ongeveer één-derde van het filmpje (10 minuten) maar het publishen van het filmpje, ondertussen naar de wc gaan, en vervolgens klaar zijn met publishen als je terug bent zit er niet meer in. Terwijl dit in het begin natuurlijk wel ging. Mijn computer stond in ieder geval constant op 100% toen ik de laatste keer een poging waagde op mijn fla-bestand te publishen naar een swf (die ik overigens niet heb afgemaakt). Ik heb nog niet echt geprobeerd hoe lang het nu wél duurt ondertussen.

Dus ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met het maken van (omvangrijke) flash-animatie's van een half uur of langer en of het uberhaubt nog wel mogelijk is om zo'n groot bestand te publishen binnen een termijn van een mensenleven? Of zijn er andere manieren die ik niet ken?

Verwijderd

Ook al gedacht aan je audio bestand kleiner maken?
Heb je trouwens wel .mp3 formaat?
Misschien het gehele filmpje in een kleinere resolutie zetten?
:)

• Bernaar
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 00:32:
Ook al gedacht aan je audio bestand kleiner maken?
Heb je trouwens wel .mp3 formaat?
Misschien het gehele filmpje in een kleinere resolutie zetten?
:)
Ik gebruik inderdaad (terwijl ik het filmpje aan het maken ben) een slechte kwaliteit mp3. De uiteindelijke versie zal een goede kwaliteit stream bevatten.

Maar het maakt me niet eens uit hoe groot het geheel wordt. Het is namelijk in eerste instantie niet voor het web bedoeld, maar gewoon voor een uitvoering. Dus de grootte van het bestand maakt in princiepe niet zoveel uit.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 08:13
mjah, je blijft alles in de fla maken, en als het helemaal af is (dus met highquality mp3stream), dan export je het naar swf, dat het dan mss een nachtje duurt kan niet zo'n kwaad, je moet het toch maar een keer exporten... waar je mss wel problemen mee kan krijgen is de limiet van het aantal objecten in flash... heb er pas iets over gelezen, weet wel niet exact meer waar...

Verwijderd

ik hoop dat je het muziekje extern inlaad in plaats van importeerd..

Anyway, ik had laatst ook zo`n klus voor een presentatie (totaal een half uur)

Wel inplaats van een gigantische animatie, kan je de film ook in
veel kleine stukjes hakken.

Elk stukje apart laden; en als die klaar is gelijk de volgende laden.

beetje code (flash MX)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
//-----------------------------------------------------------frame 1 - init ------------------------

// set projector setting
fscommand ("fullscreen", "true");
fscommand ("allowscale", "true");
fscommand ("showmenu", "false");

//globals
this.loader=false;
this.nimx=0;

this.loopmode=false;

//playlist clips
this.playlist = new Array(

"algemeen/start.swf",

"mededeling/mededeling01.swf", 
"mededeling/mededeling02.swf", 
"mededeling/mededeling03.swf", 
"mededeling/mededeling04.swf", 
"mededeling/mededeling05.swf", 
"mededeling/mededeling06.swf", 

// etc etc..............

"algemeen/anim_end.swf" //w

);

//trace(this.playlist.length);

// --------------frame 2----------------------

//load movie
if (this.loader==false && this.loopmode==false)
{
    createEmptyMovieClip("mov", 10);
    _root["mov"].loadMovie(this.playlist[nimx]);
    this.loader=true;
}

//play movie
if (this.loader==true && this.loopmode==false)
{
    //if (_root["mov"].myfinished==true)  // can set this in loaded/child animation to exit
    if(_root["mov"]._currentframe ==_root["mov"]._totalframes) //end of timeline anim (like video)
    {
        this.loader=false;
        this.nimx++; // set next animation
        if (this.nimx>=this.playlist.length){this.nimx=0;} //loop the whole animation       
    }
}

// --------------frame 3---------------------- loop

gotoAndPlay(2);

Anyway, je zou er nog extra dingen in kunnen gooien, door de tijd te zetten/checken,
en aan de hand daarvan een animaties laden/spelen, als het heel belangrijk is dat de animatie gelijk gaat tov. muziek/tijd etc.

• Bernaar
Ik heb het muziek-bestand gewoon geimporteerd, want ik ken de andere manier niet (is mijn eerste flash animatie).

Maar wat ik had begrepen van de vele cursussen dat je zo'n audio-bestand op stream moet zetten om het geluid perfect gelijk te krijgen en te houden met de beelden. Zodra je een frame-drop krijgt met het beeld, droppen de frame's ook bij het geluidsbestand en vice versa.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernaar op 30-01-2005 13:41 ]

Verwijderd

Je kan het beste je movie in bv. 6x 5 min opdelen en deze, net als cel-ed al schreef, allemaal een apparte preloader geven. Of op de achtergrond laten laden tijdens het afspelen van het voorgaande filmpje. Tevens ook makkelijker om te publishen en te wijzigen wanneer nodig.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 10:26

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

nee je kunt het best het helemaal niet in flash doen (het gaat om een filmpje immers)m je tekenwerk enzo misschien wel in flash. Maar uiteindelijk gewoon een mpgje maken en dus in premiere oid al je animaties en fotos achter elkaar plakken.

Wat jij doet is net zoiets als een fileermesje gebruiken om een kokosnoot te schillen ;)

Stoer; Marduq

• Bernaar
XangadiX schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:43:
nee je kunt het best het helemaal niet in flash doen (het gaat om een filmpje immers)m je tekenwerk enzo misschien wel in flash. Maar uiteindelijk gewoon een mpgje maken en dus in premiere oid al je animaties en fotos achter elkaar plakken.

Wat jij doet is net zoiets als een fileermesje gebruiken om een kokosnoot te schillen ;)
Hmmm ok, dat zou de zaak veranderen. Is dat inderdaad handiger? Maar bedoel je dan dat ik wel de gehele animatie (het is 1 lange onaangesloten film) wel in flash moet maken, en vervolgens om moet zetten naar swf en daarna naar mpg, of moet ik gelijk van mijn fla-bestand een mpgje maken?

• XangadiX

XangadiX

ik weet niet precies wat je wil natuurlijk, maar als het om het weergeven van fotos en korte stukken animatie gaat dan zou ik die sequences in flash maken (de fotos en de animaties) en daar allemaal korte filmpjes van maken om die vervolgens in een video editing programma achter elkaar te plakken en muziek onder te zetten.

Als je beschikking hebt over after effects dan is het misschien zelfs aan te raden om daarin een deel van de animaties te doen; maar als je dat proggel niet zo goed kent zou ik het bij flash houden en het in premiere of vegas daarna afmaken.

[ Voor 29% gewijzigd door XangadiX op 30-01-2005 20:53 ]

Stoer; Marduq

• Bernaar
XangadiX schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:51:
ik weet niet precies wat je wil natuurlijk, maar als het om het weergeven van fotos en korte stukken animatie gaat dan zou ik die sequences in flash maken (de fotos en de animaties) en daar allemaal korte filmpjes van maken om die vervolgens in een video editing programma achter elkaar te plakken en muziek onder te zetten.

Als je beschikking hebt over after effects dan is het misschien zelfs aan te raden om daarin een deel van de animaties te doen; maar als je dat proggel niet zo goed kent zou ik het bij flash houden en het in premiere of vegas daarna afmaken.
Het is één lange onopvolgende animatie die wordt gebruikt als visuele ondersteuning bij de muziek. Het is dus een lang filmpje en geen dia-show oid. :)

Maar als ik er toch een ander formaat film van maak (mpg of avi?) kan ik het toch net zo goed één geheel laten? En is de kwaliteit van de muziek (die net zo belangrijk is als de film in mijn geval) beter of minder als ik van het filmpje een mpg of avi maak?

[ Voor 8% gewijzigd door Bernaar op 30-01-2005 23:10 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Geralteerd hieraan, ben met hetzelfde bezig namelijk, is zo'n groot flashbestand af te spelen op vrij oude computers? Is een manier om te kijken wat de minimale systeemeisen van een flashbestand zijn?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• XangadiX

XangadiX

nee, het hele idee is dat je hem in stukjes hakt en dan in premiere achter elkaar plakt. Als je geen interactiviteit ofzo nodig hebt maakt dat toch niet uit.

Stoer; Marduq

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 09:58

alienfruit

the alien you never expected

After Effects, daar krijgen we een binnenkort cursus over op school, leuk programma :) Je kan er erg leuke dingen inmaken, in combinatie met matte painting zeker :) Ik heb nog wel ergens een link met interview met een compistor voor speelfilm waar ze AE en zijn 3d-functie gebruikt om een scene te compositen. Zal eens kijken of ik die link nog kan achterhalen :)

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
ik zou het geluid extern houden als goeie kwaliteit mp3 (als de grootte niet uitmaakt) en dan de mp3 inladen in een soundObject. Op die manier kun je je animaties tot op de milliseconde syncen met de mp3 en scheelt het bakken aan tijd bij het steeds publiceren/testen van het fimpje.

• Bernaar
LB Back schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:33:
ik zou het geluid extern houden als goeie kwaliteit mp3 (als de grootte niet uitmaakt) en dan de mp3 inladen in een soundObject. Op die manier kun je je animaties tot op de milliseconde syncen met de mp3 en scheelt het bakken aan tijd bij het steeds publiceren/testen van het fimpje.
Moet ik alleen even uitpluizen hoe je dat doet met dat soundObject.

Dat klinkt wel goed. Op die manier kan ik waarschijnlijk ook de ene keer een kwaliteit muziekbron gebruiken (wav?) en de andere keer gewoon een lage kwaliteit mp3?

Edit: Heb inmiddels deze pagina gevonden: http://www.kennybellew.com/tutorial/dynamically.htm

Alleen wat ik me dan afvraag: Op die site hebben ze het over event sound en streamign sound dat je kan laden. Bij streaming begint hij met spelen voordat hij helemaal geladen is. En bij event wordt hij op de achtergrond geladen.
Maar in het geval van mijn filmpje vraag ik me af: hoe kan je op die manier nou het beeld bij het externe geluids-bestand syncen dan? Hoe zorg ik ervoor dat mijn precies afgestelde animatie op de juiste frame nauwkeurig afspeelt t.o.v. het beeld als je je geluidsbestand extern laadt?

[ Voor 33% gewijzigd door Bernaar op 01-02-2005 09:55 . Reden: Update ]

• XangadiX

XangadiX

alles wat je altijd al wilde weten over het sound object op
http://www.flashkit.com/t...MX-Kenny_Be-824/index.php ;)

Stoer; Marduq

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
Bernaar schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 09:17:
[...]
Alleen wat ik me dan afvraag: Op die site hebben ze het over event sound en streamign sound dat je kan laden. Bij streaming begint hij met spelen voordat hij helemaal geladen is. En bij event wordt hij op de achtergrond geladen.
Maar in het geval van mijn filmpje vraag ik me af: hoe kan je op die manier nou het beeld bij het externe geluids-bestand syncen dan? Hoe zorg ik ervoor dat mijn precies afgestelde animatie op de juiste frame nauwkeurig afspeelt t.o.v. het beeld als je je geluidsbestand extern laadt?
event wil zeggen dat het ding afspeelt, tenzij je een stop geeft, ook al staat de tijdlijn stil. Je kunt ook aangeven hoevaak het geluid moet loopen. Stream wordt echt in de keyframes gebakken, is beter om te syncen met animatie en houdt ook op als de tijdlijn stopt en is eenmalig.

Het gave van een soundObject is nu dat je tot op de miliseconde kunt bepalen wanneer er iets gaat gebeuren, je kan zeggen: op 1minuut 15 seconden en 332 miliseconden moet die ene animatie beginnen. Zo precies kun je op een tijdlijn nooit iets syncen, al was het alleen al omdat een tijdlijn op elke computer een andere snelheid heeft, denk aan macs die altijd slomer zijn.

Dit krijg je voorelkaar door de getPosition() op te vragen van het soundObject.
Op Sonify is ook een aantal goeie tuts over sound in flash
Pagina: 1