[TVOut] slecht beeld en/of geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 11:32

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
Onlangs heb ik een gedownload filmpje kunnen bekijken op mijn eigen tv. Een vriend van me had zijn laptop bij, en op mijn tv aangesloten met een SCART kabel. Kwaliteit was verder prima...

Dit wilde ik ook, dus ik ben naar de winkel gegaan en heb een Digiconnect DVD ScartKabel gekocht van 20 meter. (met de SCART aansluiting in de tv, en de S-Video en geluids aansluiting in de PC)

Ik had/heb heel erg weinig verstand van dit soort zaken met tv-out. Ik heb in eerste instantie aan wat instellingen geprutst bij mijn monitor instellingen. Zo kreeg ik wel al beeld op mijn tv, maar het was slecht beeld, of ik had er geen geluid bij. (of vice versa)
Nu heb ik flink wat gegoogled, en de grote TV out FAQ gelezen, en dat heeft me zeker wel geholpen. Ik heb nu de TVTool draaien, en die is ook erg handig.
Nu is het zo dat ik wel beeld krijg (zei het van magere kwaliteit), maar nog steeds geen geluid. Soms hoor ik wel muisklikken.. :X

Ik weet dat de kabel erg lang is, maar ik wil eerst de instellingen goed hebben voordat ik die kabel de schuld geef.
Ik heb nu XP Pro, met een GeForce 4 kaart. De tv is een hele simpele cheap-ass Finlux.

Ik hoop niet dat ik jullie verveel met weer een tv-out topic, maar ik ben al een paar uurtjes bezig, en zou alle hulp zeer waarderen!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
*schop*

Verwijderd

In welke resolutie stuur je het beeld naar de televisie, 720x576? (ik neem aan dat die PAL is) En via welke uitgang op je geluidskaart komt het geluid? Heb je al getest of daar geluid uit komt als je er iets anders op aansluit? (ik neem aan dat je geluid via eenzelfde soort snoer loopt als wat er op een koptelefoon zit)

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
bedankt voor je reactie blackeyed.

Ik heb die specifieke resolutie nog niet geprobeerd, wel 800x600 en 1024x786.. (ik weet ook niet zeker dat die PAL is, ik neem het ook aan...). Verder is er nog niet echt sprake van "iets naar de tv sturen". Of ik klik op heel veel opties in nView, of ik selecteer de tv output met behulp van TVTool.

Het geluid zit aangesloten op dezelfde uitgang als waar mijn boxen op zitten. (snoer is inderdaad hetzelfde als bij de koptelefoon)

alle hulp is welkom!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

CaptBiele schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 10:17:
Het geluid zit aangesloten op dezelfde uitgang als waar mijn boxen op zitten. (snoer is inderdaad hetzelfde als bij de koptelefoon)
En uit je boxen komt dus wel geluid?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
JanPedaal schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 10:20:
[...]

En uit je boxen komt dus wel geluid?
Yep. Dat lukt me nog wel jah :)

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Als die stekker inderdaad op dezelfde uitgang zit dringt de gedachte zich op dat het dan aan de stekker ligt (het audioprobleem althans). Heeft de scartstekker toevallig een in/out schakelaar? Sommige scartpluggen hebben dat. Die moet in dit geval op IN staan.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Verwijderd

CaptBiele schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 10:17:
Ik heb die specifieke resolutie nog niet geprobeerd, wel 800x600 en 1024x786..
Probeer eens met behulp van Powerstrip een resolutie van 720x576 op de televisie weer te geven, is de beeldkwaliteit dan beter?

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
JanPedaal schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 11:54:
[...]

Als die stekker inderdaad op dezelfde uitgang zit dringt de gedachte zich op dat het dan aan de stekker ligt (het audioprobleem althans). Heeft de scartstekker toevallig een in/out schakelaar? Sommige scartpluggen hebben dat. Die moet in dit geval op IN staan.
Het geluid is soms wel goed. Ik hoor bijvoorbeeld mezelf klikken (denk dat de output naar de verkeerde monitor wordt gestuurd 8)7 )

De scart stekker heeft helaas geen in/out schakelaar.
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 12:30:
[...]
Probeer eens met behulp van Powerstrip een resolutie van 720x576 op de televisie weer te geven, is de beeldkwaliteit dan beter?
Ik ben benieuwd waarom je precies die resolutie aanraad.... maar ik zal het vanavond eens proberen als ik thuis ben.

[ Voor 29% gewijzigd door CaptBiele op 02-02-2005 15:08 ]

Verwijderd

CaptBiele schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:11:
Ik ben benieuwd waarom je precies die resolutie aanraad....
Dat is de PAL resolutie. (i.e. geoptimaliseerd voor weergave op een PAL televisie)

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

CaptBiele schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:11:
Het geluid is soms wel goed. Ik hoor bijvoorbeeld mezelf klikken (denk dat de output naar de verkeerde monitor wordt gestuurd 8)7 )
De scart stekker heeft helaas geen in/out schakelaar.
Wat bedoel je precies met "naar de verkeerde monitor gestuurd"? Die audio moet het toch sowieso doen als ie op dezelfde uitgang zit als je boxen en je door de boxen wel het geluid hoort?
Zoals wellicht uit mijn eerdere post duidelijk werd: een SCART kan ofwel in- ofwel uitgaand signaal doorgeven. Als jouw stekker dus een uitgaande is, kan je heel veel instellingen veranderen maar dat gaat je niet helpen omdat de stekker het gewoonweg niet doorgeeft aan de TV. Slechts een SCART met ingaand signaal gaat werken in dit geval. Probeer er dus achter te komen of je echt de goede stekker te pakken hebt, dus video+audio tulp --> SCART

Verwijderd

JanPedaal schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:10:
[...]
Zoals wellicht uit mijn eerdere post duidelijk werd: een SCART kan ofwel in- ofwel uitgaand signaal doorgeven. Als jouw stekker dus een uitgaande is,
CaptBiele schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 23:43:
ik ben naar de winkel gegaan en heb een Digiconnect DVD ScartKabel gekocht van 20 meter.
Volgens mij bedoelt CaptBiele deze kabel, en die is speciaal voor dit soort toepassingen bedoeld.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:17:
Volgens mij bedoelt CaptBiele deze kabel, en die is speciaal voor dit soort toepassingen bedoeld.
Dan vind ik het erg vreemd dat ie er geen geluid uit krijgt. TV-out settings zijn altijd even uitzoeken, maar geluid is toch wel erg basic.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Het geluid van je TVout kan wel eens niet zo sterk zijn, weet je zeker dat je eea niet te zacht hebt staan. Er is in je computer geen verschil tussen het geluid van klikken, en dat van bijvoorbeeld een film. Als je het klikken goed kan horen, dan moet de film ook kunnen. Controleer met je computerboxjes of je geluid op de kabel hebt, en prik hem daarna in de TV.
20 meter moet op zich geen probleem zijn, mits je een goede kabel hebt.
Wat voor een soort ruis heb je, strepen, gewoon witte/zwarte vlekjes, randen, flikkerend beeld? De oorzaken van ieder van die ruis is meestal anders.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 07:49
Luxx schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:30:
Het geluid van je TVout kan wel eens niet zo sterk zijn, weet je zeker dat je eea niet te zacht hebt staan
ehrmm...
TV-out komt uit de GFX kaart en die heeft doorgaans geen geluid. :+
de geluidsstekkertjes zet je in je geluidskaart (line-out of spk) en dan alle volume die je hebt idd op max zetten.

als je met je boxen geluid hoort, en op je TV niet (box-stekker erui > tv-stekker erin) is er óf iets mis met de kabel óf met je TV imo.
daar komt verder geen software aan te pas, tenzij het een stekkertje is als onderdeel van een 5.1 setje waarbij je de instellingen nog niet op 2.0 gezet hebt misschien?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-05 16:32

Bozozo

Your ad here?

Mijn zus heeft een dergelijke kabel gekocht voor haar laptop. De beeldkwaliteit is bij haar ook niet om over naar huis te schrijven, en het geluid werkte niet. Uiteindelijk heb ik de audio-kabel maar in de oordoppenuitgang gestopt, dat hielp ;)

TabCinema : NiftySplit

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 12:30:
[...]
Ik heb Powerstrip geinstalleerd, en het geprobeerd met een resolutie van 720 x 480 (probeer nog uit te zoeken of ik het op 720x576 kan doen). Ik zag nu wel mijn hele bureaublad, maar op hele slechte kwaliteit. Ik kan het beeld het beste beschrijven als flikkerend, met wit/zwarte vlekjes en weinig kleur. Ik kan er iig maar enkele seconden naar kijken, anders wordt ik draaierig.

Het geluid lijkt het nu prima te doen. Ik kom erachter dat ik bij filmpjes niet eens geluid heb op mijn eigen computer. Muziek geluid heb ik wel |:(
Daar zit het probleem dus ergens anders.

[ Voor 22% gewijzigd door CaptBiele op 02-02-2005 21:28 ]

Pagina: 1