Computer boot niet zonder specifieke HDD

Pagina: 1
Acties:

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-03 16:51

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
(Ik weet niet precies in welk forum dit draadje thuishoort. Mijn excuses als het verkeerd staat)

Ik heb een pc (AMD XP 2600+, 768 MB RAM, GigaByte 7N400-L) met daarin een RAID0-array met 2 80 GB Maxtors, en een oud WD 3.2 GB schijfje. Dit 3.2 GB ding heb ik bij het bouwen van de pc er maar bij gehangen omdat ik die toch over had. Nu blijkt dat Windows de bootloader in de MBR van die disk geparkeerd heeft en zonder die disk kan ik Windows (dat zelf volledig op de raid-array staat) niet booten. Deze constructie heeft een flinke tijd prima gewerkt.

Laatst weigerde de pc echter te booten, als ik in het multi-boot menutje (2x Windows XP) voor windows booten koos (ongeacht welke), bleef de pc hangen, geen verdere activiteit. Een paar BIOS-checks deden me een cooler-probleem vermoeden (hoge temps etc). Dus een nieuwe cooler gekocht en geinstalleerd, maar nog steeds hetzelfde probleem. Daarom heb ik de pc geboot met een Knoppix CD en dat draait prima. Ik kan de raid-array normaal benaderen en niets duidt erop dat daar iets fout zit. Als ik echter fsck.vfat op de 3.2 GB disk loslaat krijg ik de mededeling "There are differences between boot sector and its backup" met een lijst met offsets waar die verschillen optreden (dit zijn alle offsets van 90 tot en met 507). Dus mijn conclusie: oude harddisk is gaar, daarom wil windows niet meer booten, gezien de bootloader op dat ding staat.

Dus ik zoek mijn windows-cd, haal de kleine harddisk uit mijn systeem en probeer te booten van de cd. Alleen blijft het booten keer op keer hangen bij de melding "Boot from CD", ik hoor de cd-romspeler wat lawaai maken, maar booten doet ie niet. Als ik Knoppix boot, met de harddisk buiten het systeem, kom ik in het eerste scherm waar ik bootopties kan ingeven, maar zodra ik boot zie ik nog wel 2 dingen laden, maar daarna gaat het scherm op zwart en stop de activiteit van de cd-romspeler.

Zodra ik de harddisk weer in het systeem hang, kan ik prima Knoppix booten. Al deze hang-momenten zijn reproduceerbaar en komen telkens op hetzelfde moment voor. Ik heb memtest86 gedraaid en dit leverde geen problemen op. De kleine harddisk hangt op het primaire IDE-kanaal, m'n CD-RW en DVD-RW hangen beiden op het secundaire IDE-kanaal. Ik heb beide cd-drives geprobeerd en het resultaat is onafhankelijk van de drive.

Als ik niet beter zou weten dan zou ik zeggen dat mijn systeem verslaafd is aan deze 3.2 GB harddisk :P

Wie heeft er een idee wat hier mis gaat en hoe ik het kan verhelpen? Alvast bedankt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-03 16:51

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
*bump*

Ik heb mijn DVD-ROM en CD-ROM bij wijze van test aan het primaire IDE-kanaal gehangen en de het secundaire kanaal leeggelaten en ook dan start het ding niet (volledig) van CD-ROM op. Bij het testen met Knoppix precies hetzelfde verhaal als eerst.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Beetje ingewikkeld en vreemd verhaal. Dat je koe niet wil booten zonder de 3.2 HD is logisch, hier zal de MBR wel op staan. Dat 'ie zonder hd geen XP-opstart-cd wil draaien zal daar ook mee te maken hebben. Knoppix doet nix? Vreemd!
Wat je nog zou kunnen proberen is het volgende:
(Je hebt dan wel een driver op diskette van je Raid-device nodig).
Opstarten van XP-cd
Tijdens opstarten [F6] indrukken om drivers voor Raid/scsi apparatuur te laden. Diskette met driver hiervoor gebruiken....
Hopelijk start ie nu wel door (de cd dus) en kom je in een venster om je bestaande XP te laten repareren... doen dus.
Je komt in de recovery-console.
Als (!!!) je raid herkend is, kun je met <FIXBOOT.EXE> en/of <FIXMBR.EXE> wellicht een nieuwe bootsector/mbr op je raid-setje zetten.
Suc6.