Toon posts:

[XP] Hoe groot moet XP partitie zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe groot moet een partitie zijn waar XP Pro NL op geinstalleerd wordt?
Microsoft raadt minimaal 1,5 gig aan.
Dit lijkt me wel erg aan de krappe kant.
Zelf heb ik een C schijf van 10 gig, waarvan nu , na half jaartje al 9 in gebruik is (Ik schrok ervan toen ik het net checkte ;) )
( systeemherstel zelfs uit, en C wordt alleen voor windows gebruikt)

Ik moet binnenkort bij iemand 98 eraf gooien en Xp erop zetten
Hij zal minder programma's installeren dan ik.
Hij heeft :
- C partitie : 8 Gig
- D partitie : 9 gig.
Nu twijfel ik of de C te krap zal zijn.?
Zijn D moet wel zo groot mogelijk blijven ( voor andere bestanden, alles behalve windows)

Kortom: wat vinden we de ideale grootte voor een partitie ook voor de toekomst(ivm te installeren updates/ programma's)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 21:21 ]

Verwijderd

ik zou zeggen: gewoon anderhalve gig, maar dan met je swap file en temp (internet) files niet meegerekend (die kun je namelijk best op een andere partitie zetten: sneller :P ).

wat betreft de program files: dat is gewoon rechtevenredig aan het aantal programma's dat je wil installeren :)

Verwijderd

Dat ligt er toch helemaal aan welke programmas je installeerd.

Windows xp met een beetje office etc zit je zo aan de 3 gig.

Ik heb bijvoorbeeld 11 gig in gebruik met office, adobe ps, indesign en illustrator, zend studio wat share programmatjes, winamp en wat andere kleine programmatuur.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Windows XP heeft minimaal 1.4 GB nodig om het te kunnen installeren.
Dus 1.5 is te krap iets van 4 a 5 zal wel goed zijn.

Verwijderd

Ik heb zelf een C: partitie van 10 GB

Daar staat, buiten windows, nog wat software op.
Die software neemt 3 GB in beslag

Ik heb nu nog 1GB vrij, dus als ik jou was zou ik gewoon in ieder geval boven de 6 blijven, dat werkt namelijk perfect ;)

Wat een rekenwerk.. phew..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 21:32 . Reden: Beetje vage formulering ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties!

Jee..Ik ga me wel afvragen waarom ik al 9 van mijn 10 gig op C in gebruik heb. :?
haha
Ik heb wel aardig wat geinstalleerd, maar dan nog ...
En systeemherstel ( grootste ruimtevreter) staat uit en verder niks behalve Xp op C...
Bestanden bv worden bij mij nooit in de gezellige standaard Mij Documenten opgeslagen
Regelmatig doe ik schijfopruiming.
Dus loze bestanden kunnen er niet staan lijkt me

hmmm..
Maar es effe speuren, toch...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
10 gig is zat voor je Windows. Je kan eventueel nog %SystemRoot%\$NtServicePackUninstall$ en consorten verwijderen. Misschien nog iets in de trashcan veel tempbestanden wie zal het zeggen.... Kijk iig eens goed naar de grotere mappen of het niet gewoon te verklaren is :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een XP installatie van 1 GB. Het is maar net hoe gek je het zelf maakt en wat voor onzin je zelf installeert. Mischien is XP-lite iets voor jou. Dan kun je allerlei onderdelen eruit gooien.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Ik heb hier een tijd een tweede pc gehad, 4.3Gb hd, winXP en word erop, en had ook nog ruimte om c&c generals te installeren (=1.5 Gb), dus das nog wel te doen. Ligt er maar helemaal aan wat voor software je er allemaal op wilt hebben.

public void ik()

Pagina: 1