Toon posts:

Verschil tussen platte schermen van de pc-shop en a/v zaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil aankomende week een plat scherm gaan kopen voor in de huiskamer (ca 30") om aan te sluiten op mijn MCE set (van mycom).

Nu ben ik naar diverse winkels geweest (expert etc) voor informatie echter tot mijn grote verbazing kosten deze platte schermen in dat soort zaken vaak ruim 2700 euro en meer.
Dit zijn dan de bekende merken zoals Philips, Sony, Jvc etc...

Natuurlijk ben ik ook naar de PC shop geweest (mycom, paradigit, computerland etc) om te kijken welke schermen zei daar gebruiken om die MCE te demonstreren.
Wat verbaasd me ineens dat in de pc-shop de grote platte schermen geen 2700 euro of meer kosten maar vaak al voor de helft minder (1300+) te koop zijn.
Dit zijn dan geen aanbieding of uitzonderingen maar vaak een keuze uit verschillende merken (monitor merken zoals oa:iiyama Hyundai etc)

Mijn vraag in de pc shops was dus: wat kunnen deze dingen niet wat die duurdere versies in de audio/video shop wel kunnen?
Nou daar kan me geen enkele verkoper een antwoord opgeven.
Stel je die vraag in de audio video shop waarom hun platte TV's zo duur zijn en wat deze beter of meer kunnen tov de pc-shop dan weten ze daar ook geen antwoord op, dan krijg ik een antwoord van dat zei zich niet kunnen voorstellen dat er platte TV's te koop zijn voor dat geld. Laat je ze dan de advertentie zien kunnen ze het grote prijs verschil ook niet verklaren.

Mijn gezonde hollandse verstand zegt automatisch dat ik dat ding in de pc-shop moet gaan kopen en met het prijs verschil snel verdiend heb.
Echter ik snap niet waarin dit zeer grote prijs verschil zit, het moet ergens in zitten en om nu een miskoop van 1500 euro tegen te gaan wil ik weten wat het verschil is.

Mijn vraag is dus ook of er een technisch verschil is, niet qua specificatie's per model maar zijn de platte TV's die in de gemiddelde pc-shop worden aangeboden (bv iiyama C300WT) zo anders dan de schermen die Philips, JVC, Sony levert? En wat is er dan zo anders aan?

Ik had deze vraag al eens gesteld in het forum monitoren alleen werd deze gesloten omdat ik geen vergelijk van type's aangaf. Mij gaat het niet om 2 verschillende typen maar of er een verschil is in de soort TV's die je verkocht worden in de PCshop of Audio/Video zaak.
Kunnen bv de dingen in de PCshops iets niet wat die veel duurdere merken weer wel kunnen, want ik begrijp niet waarin het zeer grote prijs verschil zit en het maakt dan niet uit welk merk je neemt, bij alle merken (pc merken tov TV merken) is dit grote prijs verschil er.
Blijkbaar zijn het allemaal LCD's of Plasma schermen en hebben ze een tuner etc etc. maar een verklaring voor het zeer grote prijs verschil kan me niemand geven.

Dus voordat ik aankomende week de verkeerde ga kopen wil ik vragen of iemand weet wat nu het verschil is?

Verwijderd

Ik gok dat het verschil d'r in zit dat het ene echt bedoeld is als TV, met ook een dergelijk uitgebreide tuner, scala SCART-poorten, vrij goed geluid eraan, teletekst, en dergelijken, en de andere bedoeld is als PC-monitor. Dat hoeft, zeker bij gebruik aan een MCE box, geen probleem te zijn. MCE zelf zapt behoorlijk lekker weg.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
je voorbeeld: de iiyama C300WT komt uit de Prolite serie, een budget-scherm dus. Nog belangrijker, hij heeft géén VGA, DVI of Y-Pb-Pr aansluitingen. Geen hoge kwaliteit beeld dus voor je HTPC dus.

De algemene kwaliteit zal ook gewoon minder zijn, aangezien het scherm dus in het budget segment van iiyama valt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Ik zal in iedergeval opletten dat die ook dvi in heeft. Dan kan je mooi progesiev dvd's kijken op je scherm via de dvi aansluiting van je dvd speler. Aan zo tv tuner zal ik geen waarde geven. Bij zo groot scherm moet je toch digitale tuner neme (satelliet of digitaal tv via kabel).

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10-2025

FrankNStein

It's Alive!!!

Vergeet ook niet dat in de schermen die dienst doen als tv vaak ook nog een de-interlacing chip (zo heet dat meen ik) inzit.
Die zorgt ervoor dat het beeld niet kartelig is. Hier zit ook erg veel qualiteitsverschil in, en daarom moet je, als je het als tv wilt gebruiken, niet meteen voor de goedkoopste gaan.
Bij beeldschermen voor de computer is dit niet het probleem, omdat het beeld anders wordt opgebouwd, daardoor kunnen beeldschermen voor pc's een stuk goedkoper zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja OK, een budget serie maar dan nog de helft goedkoper.

Neem je een duurdere dan ben je 1800 euro kwijt, dat is nog steeds 1000 euro goedkoper.
Ik snap dat hoemeer je erop wilt des te duurder ie wordt maar dit grote prijsverschil kan ik niet verklaren.

Ik wil een scherm hebben wat goed werkt op mijn MCE, ik moet dus goed TV en films kunnen kijken.

btw die iiyama heeft volgens paradigit dus wel PC aansluitingen maar ook s-vhs, scart en gewone video-in en een tuner (coax) aansluiting, alleen geen DVI, zei gebruiken hem zelf als demo in de winkel en ik moet zeggen perfect beeld..

(ik heb dus die mce van 1199 van mycom gekocht en heb ook UPC digital hier)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 21:06 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
idd je hebt gelijk, de C300WT heeft wel een VGA aansluiting, maar deze staat niet bij "Aansluitingen", maar bij "Ingangsaansluitingen", bij de specs een heel stuk naar beneden. Mijn fout.

Dan lijkt het me dat je meer betaald voor het merk (en service misschien, want in het verleden was de service van Iiyama nogal brak, geen ervaring btw)

Iiyama ProLite C300WT

[ Voor 33% gewijzigd door OnTracK op 29-01-2005 21:13 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 21:02:
Ik zal in iedergeval opletten dat die ook dvi in heeft. Dan kan je mooi progesiev dvd's kijken op je scherm via de dvi aansluiting van je dvd speler. Aan zo tv tuner zal ik geen waarde geven. Bij zo groot scherm moet je toch digitale tuner neme (satelliet of digitaal tv via kabel).
Progressive scan is volkomen nutteloos bij platte lcd / tft schermen. Het is specifiek bedoeld voor beeldbuizen.

• JeanJeremy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-08-2025

JeanJeremy

broer van Ron

Scherm staat nu bij Paradigit te koop ( las gister het foldertje voor ik geloof 1399 euries )
Maar vind het jammer dat deze geen DVI ingang heeft (tenminste volgens specs).

Bij Mycom hebben ze ook een leuk tv-tje voor maar 899 euro, alleen is deze "maar" 66 cm.
Wel heeft deze een DVI-in aansluiting.

[ Voor 54% gewijzigd door JeanJeremy op 22-02-2005 16:03 ]

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hmmz, dat MyCom scherm klinkt wel interessant. Jammer, dat het plaatje het niet doet op de site.
Ik wil natuurlijk ook dat het er een beetje mooi uitziet.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:12
Op de eerste pagina van de mycom site zie ik deze tv staan (899 euro, 66cm, dus neem aan dat deze bedoeld wordt):

Afbeeldingslocatie: http://decipherer.net/got/tv.jpg

In de koopjeskelder bij mycom zie ik ook nog een 107cm HP 4200 staan. Van 1999 voor 1499. (Heb geen idee wat het ding op een ander kost, maar misschien nog interessant)

[ Voor 35% gewijzigd door decipherer op 22-02-2005 17:41 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Verwijderd

joopv schreef op zondag 30 januari 2005 @ 09:37:
[...]

Progressive scan is volkomen nutteloos bij platte lcd / tft schermen. Het is specifiek bedoeld voor beeldbuizen.
off-topic: ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt, maar progressive scan heeft alleen maar nut bij een lcd/plasma, juist niet bij een beeldbuis.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Heb zelf goede ervaringen met de BenQ 30" LCD-tv (DV3080). M'n ouders hebben 'm gekocht, en er zit echt een erg goed beeld in, voor een goede prijs.

Deze heeft alle ingangen welke je maar kan bedenken, en is laatst in een test vergeleken met allerlei 30" schermen van Sony e.d. (welke allemaal minimaal 1000 euro duurder waren), terwijl de BenQ er toch even goed, zoniet beter uit kwam.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• JeanJeremy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-08-2025

JeanJeremy

broer van Ron

Skef schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 09:13:
en is laatst in een test vergeleken met allerlei 30" schermen
Linkje ?

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

Pagina: 1