Levensduur laser in DVDspeler

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-02 22:24
Mijn Philips DVD speler (DVD752) geeft sinds een week of 2 na een uurtje spelen een discfout. Verder afspelen is dan niet mogelijk. Uit- en weer aanzetten helpt soms maar vaak ook niet. Na 10 minuten ofzo dan toch weer hetzelfde probleem.
Ik heb de speler ingeleverd bij de winkel waar ik m gekocht heb en ze kwamen terug met de mededeling dat de laser moest worden vervangen. Dat gaat me € 80 voor de laser kosten en dan komt de tijd er nog overheen.

Ik heb dus maar een nieuwe Philips gekocht die dan wel weer DivX's af kan spelen.

Mijn vraag is nu: is een levensduur van nog geen 3 jaar (aankoop datum 12-04-2002) goed te noemen voor een Philips DVD-speler, of is er een kans dat dit onder "minder dan reguliere leeftijd" valt zodat hij toch voor noppes/weinig gerepareerd zal kunnen worden?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:17
Dit is inderdaad kort. Er is iets voor te zeggen dat het minder lang goed gefunctioneerd heeft dan je van een apparaat zou mogen verwachten (Een wasmachine bijvoorbeeld kan zo 10 jaar mee.)

Echter het is een belangen-afweging waarbij de verkoper niet onpartijdig is en je bij gebrek aan coulance dus naar de rechter moet voor een definitieve afweging. Niet immer bevredigend misschien, maar in ons land voorlopig de enig juiste weg.

Punt van belang is bijvoorbeeld het aantal speeluren, is dit 24/24 sinds aankoop dan sta je niet sterk, hoe minder uren hoe sterker je staat. Het aantonen hiervan is misschien een probleem.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32

tozzke

aka tozzert

ligt er maar net aan hoe vaak je hem hebt gebruikt natuurlijk :)

de gemiddelde consument kijkt max 1 à 2 dvd's per week ofzo?

(ikzelf misschien 1 per maand, meer niet)

[ Voor 22% gewijzigd door tozzke op 29-01-2005 21:16 ]

• GeeBee
Ik denk dat ik m zeker minder dan gemiddeld heb gebruik. Zeker geen 1 á 2 DVD's per week.

Het typische is dat de verkoper hetzelfde had gehad met hetzelfde type... Hij had m toen niet laten repareren maar (uiteraard met werknemerskorting ;) ) een ander had gekocht.

Verwijderd

Consument wordt sinds 6 maart 2003 meer beschermd. Ja mag als consument verwachten dat een artikel een bepaalde levensduur heeft. Als binnen deze termijn het apparaat stuk gaat heb je recht op reparatie tegen 0 tarief of aangepast. (dit i.v.m. slijtage e.d.)
Als je dvd.speler als voorbeeld 13 mnd. oud is dan zou deze nog gewoon moeten werken en bij problemen dient de verkopende partij (niet de fabrikant) te repareren, waarbij een kleien vergoeding voor mag worden gevraagd.

Zie onder voor de wertartikelen. Kijk anders ook op overheid.nl daar kom je alle wetten tegen.

(Wet van 6 maart 2003, Stb.110). Deze wet geeft uitvoering aan de Europese richtlijn inzake bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Richtlijn en wet beogen een gemeenschappelijk minimum niveau van consumentenbescherming te scheppen, ongeacht de plaats van aankoop van goederen binnen de Europese Unie.

• GeeBee
Dat verhoogde concumentenrecht ken ik en daar doelde ik ook op. Je mag tegenwoordig van een redelijke tijd uitgaan in plaats van de wettelijke 2 jaar (geloof ik?) waar je wettelijk recht op hebt.

Mijn Plextor CD-brander al gaat makkelijk een groot aantal jaren mee en mijn Denon audio CD-speler draait al meer dan 12 jaar vrolijk rondjes. Die hebben dus beide al veel meer schijfjes gezien dan de DVD-speler.

De vraag is dus: hoe lang is redelijk? Ik vind krap 3 jaar voor een apparaat van destijds € 400 eigenlijk aan de lage kant...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:06

Exirion

Gadgetfetisjist

GeeBee schreef op zondag 30 januari 2005 @ 01:47:
Het typische is dat de verkoper hetzelfde had gehad met hetzelfde type... Hij had m toen niet laten repareren maar (uiteraard met werknemerskorting ;) ) een ander had gekocht.
Het standaard verkooppraatje: "'k heb 'm zelf ook (gehad)" :z

Dat dit soort dingen gebeuren is zelfs buiten de garantietermijn bezopen. Ik zou Philips maar hard voor de kloten trappen en eisen dat ie wordt gerepareerd, en dan op z'n hoogst met een zeer coulant kostenplaatje.

Een versleten laser is na 3 jaar niet normaal.

(Ik heb een afgedankte (veel gebruikte) JVC CD-speler staan die na 17 jaar nogsteeds goed speelt, al slaat ie wat sneller over dan toen ie nieuw was)

[ Voor 14% gewijzigd door Exirion op 30-01-2005 16:16 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:46
3 jaar is kort maar aan de andere kant kan het toch wel normaal zijn.
400 euro is ook geen wereld bedrag voor een consumenten artikel als je dit vergelijkt met een video recorder van 15 jaar terug is het zelfs voor niets.
Als je vroeger een philips 3610 brander of een daar van afgeleide hp brander had was het een uitzondering dat hij het nog deed na 3 jaar.
Ik denk wel dat je kans maakt onder coulance maar 80 euro reparatie aan en apperaat van 400 euro is met een monteurstarief van 65 euro al heel redelijk.
Het probleem is dat dit soort spul nieuw te weinig kost waardoor je makkelijker een nieuwe koopt.
Wat de opmerking van hierboven betreft over de jvc speler ik heb hier een philips van 20 jaar en die doet het ook nog goed maar dat was van te voren bij aankoop niet in te schatten.
(daarom hecht ik ook geen waarde aan consumentenbond test deze teste n vroeger een bepaald type akai video recorder als best getest maar naar 4 jaar was 70% al gedumt vanwege voedingsproblemen)
Ik heb als monteur zeker 10 tallen pioneer cd spelers (die met het dubbele laatje)ongereparerd mee terug gegeven omdat op 3 jarige leeftijd een nieuwe speler minder koste dan een pioneer laser.

[ Voor 32% gewijzigd door snameroc op 30-01-2005 16:32 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1